שאל את הרב - כללי

עד כמה צריך אדם להשתדל לפרנסה?

  • ט"ו אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. עד כמה צריך אדם להשתדל לפרנסה? הרי עלינו לעשות השתדלות והפרנסה היא מאת ה'. דרגה 1- ישאף להיות עצמאי ויקח סיכונים על מנת שיוכל להרוויח הרבה יותר כסף משכיר. (קשה מאוד) דרגה 2- ילך ללמוד תואר על מנת שיוכל לעבוד כשכיר עם משכורת גבוהה (קשה) דרגה 3- יעבוד כשכיר בעבודה רגילה שיכול לעבוד בה כרגע עם משכורת רגילה. (בינוני) דרגה 4- יעבוד בעבודה פשוטה עם שעות נוחות ועם משכורת נמוכה. (קל) באיזו דרגה נחשב כהשתדלות ראויה שאם יעשה יותר לא יועיל לו ואם יפחת לא נחשב שהשתדל מספיק? מדובר במישהו שמאמין וחושב שיכול להגיע לכל הדרגות הנ"ל אך יצטרך להתאמץ לפי עלית הדרגה אליה ישאף. אשמח לתשובה תודה

תשובה

לכבוד השואל, 

לפי מה שהבנתי, כמות ההשתדלות הדרושה היא לפי מה שאדם צריך להרויח לפי צרכיו וצרכי משפחתו, באופן שיוכל להרויח את הסכום הזה בדרך הטבע. 

כלומר, אין להתחיל את החשבון במדריגות הקושי והקלות שבשבהשתדלות ולבחור אחד; אלא מקודם יש לו לברר כמה באמת צרכיו המציאותיים לפי המצב המשפחתי שלו ומצב הכלכה בימיו (ואם אין ידוע מלפני כן כמה יהיו צרכי משפחתו, אז יש לשער   בערך כמה יצטרך באופן מציאותי, לפי הממוצע הקיים בימיו למשפחה בגודל שהוא מצפה לבנות בעזרת השם ) . ואז יבחן אח"כ כמה היא ההשתדלות שהוא צריך לעשות בכדי להשיג באופן טבעי את הדרוש לו. [המקום לבטחון היינו אחרי ועושה כל מה שהוא יכול מצד ההשתדלות הטבעית, אז יתפלל להשם ויסמוך שהשם אכן יתן לו הצלחה. אבל אין מקום לבטחון בהשם שיקבל סכום מסויים, אם אינו עושה את ההשתדלות הראויה להביא את הסכום הזה באופן טבעי. 

וענין זה מבואר ביותר אריכות בספר דרך מצוותיך להרב הצמח צדק ז"ל בפירושו למצות טהרת המצורע, שדימה את ענין ההשתדלות לעשיית כלי - שאין לאדם לעשות כלי שיותר מדאי גדול לצרכיו, וגם אין לו להכין כלי שיותר מדאי קטן לצרכיו ושאינו יכול להכיל את כל מה שהוא צריך - ע"ש. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה