שאל את הרב - כללי

סנפיר וקשקשת - הפרכה?

  • י"ד אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום, אני יודע שהרבה פולפל באתר הזה על הנושא הזה וקראתי את כל השאלות באתר בנושא, וקראתי את המאמר בנושא שאומר כל יצור במים אשר יש לו קשקשת בהכרח יש לו סנפיר. ניסו הרבה להפריך והתשובות היו: 1. קשקשים צריכים להקלף בקלות ולכן נחש ים לא בכלל זה. 2. תשובות כמו שהתורה לא התכוונה לכל יצורי המים אלא ל"דגים" מה שלפני זה לא ראיתי ואני לא מבין למה שונתה הגירסא. 3. דג ה"חד סנפיר" שמוכיח שדג שיש לו קשקשת יש לו סנפיר בניגוד לירון שניסה להוכיח שלא. על כל 3 הטענות האלה עונה הסרטון הנ"ל אני מאוד אשמח לשמוע את תשובתכם העיניינית https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DhM36N2pmzs תודה

תשובה

שלום וברכה,
 
אתאיסטים נוהגים לשקר ולסלף במטרה להסית נגד היהדות, ולכן אינך צריך להתרגש מדבריהם.

הגמרא מזהה קשקשים כקליפה, כסוג של לבוש הנמצא על גבי הדג. הרמב"ן הביא את לשון אונקלוס והגדיר את הקשקשים בלשון זו: "קשקשת פירושו קליפין (-קליפות), ואומר שהן קליפין שעל העור, נפשטים ונקלפים ממנו כקליפות האילנות והפירות" (מתוך פירוש הרמב"ן, ויקרא, פרק יא, ט).

הרב וידאל די טולושא (בפירושו ה"מגיד משנה" על משנה תורה) מסביר את דברי הרמב"ן ואמר: "ודע שאף על פי שאמר הקשקשים הקבועים, הקשקשים הם אותן הקליפות הנקלפות ממנו ביד או בכלי. אבל הקבועה ואינה נקלפת מעור הדג אינה קשקשת. וזה ברור, כתבו הרמב"ן".

גם רבי יוסף קארו פסק בשולחן ערוך: "וקשקשת הן הקליפות הקבועות בו".

(מתוך שולחן ערוך, יורה דעה, סימן פג, סעיף א. וגם "מבחן הקילוף של הקשקשת" נזכר בבית יוסף).

וכך גם פסק הרמב"ם לפני 800 שנה מן התורה (מאכלות אסורות, פרק א, כד): "ובדגים שני סימנין - סנפיר וקשקשת: וסנפיר, הוא שפורח בו. וקשקשת, היא הדבוקה בכל גופו. וכל שיש לו קשקשת, יש לו סנפיר. אין לו עכשיו, וכשיגדיל יהיו לו, או שיש לו קשקשת כשהוא בים, וכשיעלה ישיר קשקשיו - הרי זה מותר. ומי שאין קשקשיו חופין את כולו, מותר: אפילו אין בו אלא סנפיר אחד, וקשקשת אחת - הרי זה מותר".

הקשקשים לפי התורה, חייבים להראות לעין כמו קליפה, ואפשר להסיר אותם ביד (כלומר להפריד אותם מן הדג), כי הם דבוקים "בכל גופו" כלשון הרמב"ם. המונופתרס לעומת זאת הוא חסר קשקשים, ולא ניתן לתלוש מגופו קשקשים כלל (אפילו לא "קשקשים מיקרוסקופיים").

והנה מקור המראה שלכל משפחת הצלופחים של המונופתרס אין בכלל קשקשים:

Asian swamp eels may be confused with a number of native animals, including the native American eel, as well as several snake-like amphibians (e.g., sirens and amphiuma). The swamp eel has an elongate or snake-like body with no noticeable scales or fins....The skin produces a thick mucous layer making the eels difficult to hold

בתרגום מהיר: "לצלופח הביצות גוף ארוך כמו נחש בלי קשקשים או סנפירים הנראים לעין... העור יוצר שכבה רירית עבה המקשה על החזקתו".

מתוך:
http://fl.biology.usgs.gov/Nonindigenous_Species/Swamp_eel_FAQs/swamp_eel_faqs.html
 

מאותה סיבה בדיוק נאסר בהלכה לאכול דגי חרב, ודגים חדקניים - מביציהם עושים קוויאר. זאת מכיוון שהקשקשים של דגים אלה צמודים לגופם, ולא ניתן לקלפם מעור הדג. על כן הם אינם נחשבים לבעלי קשקשים לפי ההלכה. חז"ל שחיו לפני אלפי שנים, קיבלו במסורת שבעל פה כללים הלכתיים מפורטים עד כדי כך, שיימצאו מתאימים אף לסוג אקזוטי של צלופח ביצות!

אם הנושא מעניין אותך, השג את ספר "המהפך 4" של הרב זמיר כהן שליט"א, בו ניתחנו סוגיה זו בפרק מיוחד שהוקדש לנושא הדגים.

בברכה,

דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה