חברה והשקפה

בחירה חופשית יש או אין?

  • ח' אייר התשע"ה
אא

שאלה

בזמן האחרון אני חושבת הרבה על נושא הבחירה החופשית... כי אני לא מצליחה להבין איך יכולה להיות בחירה חופשית כי בעצם כל בחירה נובעת מסיבה מסוימת זאת אומרת מחינוך, מאופי, חברה זאת אומרת שהבחירה שלנו היא לפי כל התנאים והנסיבות שה' קבע לנו (הבחירה גם מושפעת מבחירות קודמות אבל הבחירוץ הקודמות גם נעשו מסיבות כלשהם...) אז בעצם איפה פה הבחירה החופשית? גם מצאתי מקור מרב כלשהו שאומר בדיוק ככה (שאין בחירה בגלל סיבתיות) מה שחיזק את השאלה שלי... תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,

לכל אדם יש בחירה, ועל זה מבוססת כל התורה כולה, שהרי אם לא היתה בחירה, לא היינו אמורים לקבל תורה ומצוות. וכך כותב הרמב"ם במפורש בהלכות תשובה פרק ה:
"א  רשות כל אדם נתונה לו:  אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו.  הוא שכתוב בתורה "הן האדם היה כאחד ממנו, לדעת, טוב ורע" (בראשית ג,כב)--כלומר הן מין זה של אדם היה אחד בעולם, ואין לו מין שני דומה לו בזה העניין, שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ, ואין לו מי שיעכב על ידו מלעשות הטוב או הרע.  וכיון שכן הוא, "פן ישלח ידו" (שם).
ב  אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טיפשי האומות ורוב גולמי בני ישראל, שהקדוש ברוך הוא גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע.  אין הדבר כן, אלא כל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו או רשע כירובעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כיליי או שוע; וכן שאר כל הדעות.
ג  ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו, ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאיזה דרך שירצה.  הוא שירמיהו אומר "מפי עליון לא תצא, הרעות והטוב" (איכה ג,לח)--כלומר אין הבורא גוזר על האדם לא להיות טוב, ולא להיות רע."
 
כעת לגבי שאלתך,
לכל אדם יש בחירה אם להיות צדיק או רשע, אך זה נכון שאין לנו בחירה חופשית על מצבינו הגשמיים והחיצוניים. ניתן לסכם זאת במשפט אחד אותו מסרו לנו חז"ל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות דף לג, עמוד ב). אך יותר מזה אמרו במסכת נידה (דף טז, עמוד ב): "דרש ר' חנינא בר פפא: אותו מלאך הממונה על ההריון... נוטל טיפה ומעמידה לפני הקדוש ברוך הוא, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

פירוש הדבר, שהקב"ה אכן קובע את כל המצבים ואת כל האירועים שיקרו לנו בחיים, אך הוא יתברך נותן לנו את הבחירה כיצד לנהוג בתוך אותם אירועים. ספרי המוסר טוענים שמסיבה זו, חוזר בתשובה אינו צריך לכעוס על עצמו כאשר מחשבות רעות שפוקדות אותו בתפילה או ברגעי קדושה והתעלות, כי מחשבות אלה נקבעו לאדם כנסיון משמים, ואינן נובעות מבחירה. בכל יום מעמיד אותנו הקב"ה בנסיונות שונים, ועלינו מוטל לעמוד במבחן, ולהוציא מכל סיטואציה את הטוב ביותר - גם בתוך ליבנו ומחשבותינו, כפי שאמרו חז"ל: "הוי דן כל אדם לכף זכות" (פרקי אבות א, ו). אך אנו לא קובעים את האירועים שנעבור בחיינו, וגם לא קובעים את האופי והנסיונות שאותם נקבל.

הרב אליהו דסלר זצ"ל, בספרו המכתב מאליהו (מאמר הבחירה), מתאר את נקודת הבחירה שיש לכל אחד מאיתנו. אצל הצדיק נקודת הבחירה תהיה עד כמה לכוון בתפילה היום, עד כמה להשקיע בלימוד התורה, אך עבור אדם שנולד למשפחה של פושעים וגנבים, נקודת הבחירה תהיה האם לרצוח... כל אדם מקבל נסיונות שונים בהתאם לדרגתו, ולחשבונות שלו מגלגולים קודמים. לאף אדם אין שליטה על האירועים והמצבים שיעבור בחייו, אך לכל אדם יש נקודת בחירה, שאם ינצל אותה בצורה הטובה ביותר, יוכל לפתוח עולמות, לחזור בתשובה, ולצאת אף מהחושך הגדול ביותר, כפי שמסרו לנו חז"ל שהקב"ה אומר לכל אחד מאיתנו: "פתחו לי פתח כחודה של מחט, ואני אפתח לכם כפתחו של אולם" (ע"פ שיר השירים רבה, פרק ה, ב).

ד"ר ויקטור פראנקל, ניצול שואה אשר כתב ספר ידוע בשם "האדם מחפש משמעות", מנסה לתאר בצורה פסיכולוגית היכן נמצאת נקודת הבחירה שלנו, וממחיש אותה באמצעות סיפורים ממחנות ההשמדה, סיפורי ייאוש כנגד סיפורי גבורה - תחת אותם מצבים ולחצים פסיכולוגיים מאיימים. כך למשל, הוא מספר שראה קצין נאצי פונה בתקיפות ליהודי חלש ומסכן, וקרא אליו בגאווה: "אתה יהודי פחדן". היהודי השיב לו: "נכון, אני באמת פחדן, אבל אם אתה היית פוחד עכשיו כמוני, היית בורח מרוב בהלה!"

ד"ר פראנקל ראה באמירה זו ביטוי לנקודת הבחירה שיש בכל אחד מאיתנו, כלומר ההתייחסות האישית שלנו למאורעות, גם במצב של פחד איום ונורא. פראנקל טען שגם אם איננו יכולים לשלוט על מצבים של רגשות עזים כמו פחד או כעס או תסכול, אנו עדיין מסוגלים לבחור כיצד להתייחס למצבים - למרות הרגשות והמחשבות הפוקדות אותנו. כך לדוגמה, אדם שפוחד מאוד יכול לבחור לנהוג באומץ, ואדם שכועס מאוד יכול להחזיק מעמד למרות הכעס המצטבר. חז"ל טענו שגם כאשר אדם נולד ב"מזל מאדים", כלומר עם אופי מולד של שופך דמים (!), הוא איננו מוכרח להפוך לרוצח, כי ביכולתו לנווט את אופיו, לבחור להיות שוחט או מוהל (או לחילופין, מנתח או פעיל במד"א שלא מתרגש ממראה הדם). חז"ל מספרים לנו כי דוד המלך נולד במזל מאדים, והוא ניווט את רגשותיו בכדי להלחם באוייבי ישראל (מסכת שבת, דף קנה-קנו).

לסיכום: אמנם אין לך שליטה על האירועים שתעברי בחייך, וגם לא תמיד על המחשבות שיעלו בראשך, אך יש לך בחירה מלאה על יראת השמים שלך, כלומר ההתייחסות האישית שלך למצבים, הבחירה לעשות טוב ולהאמין בה' ולבטוח בו גם חרף נסיונות ולקיים את המצוות. זוהי נקודת הבחירה שלך, והיא מגדירה את מי שאת באמת. מומלץ מאוד שתקראי חוברת מחזקת באמונה, שדנה בהרחבה בנושא הבחירה, שם החוברת: "שיחה גורלית" (חפשי בגוגל).

בברכה,

דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה