הלכות ומנהגים

כשרות חומרי גלם ע"י הרבנות הראשית

  • ל' ניסן התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, גם לאחר שחיפשתי במקורות שונים, לא מצאתי תשובות ברורות ומפורטות בנושאים הבאים: א. מהם מקורות הג’לטין ככלל אותם הרבנות הראשית מתירה? ב. מהם מקורות הגליצרין אותם הרבנות הראשית מתירה? (אשמח לפירוט ככל האפשר ל-2 השאלות) ג. האם יש במסטיקים שמתירה הרבנות חומרים בעייתיים או שנויים במחלוקת? ואם כן, אשמח לפירוט העניין. תודה מקרב לב.

תשובה

שלום וברכה

 על פי הוראות הרבנות הראשית, נאסר השימוש בג'לטין לא כשר. כיום חברות המזון בארץ המשתמשות בג'לטין, משתמשות בג'לטין המופק מדגים כשרים (על אף שג'לטין הדגים שונה מאוד בתכונותיו מג'לטין הבהמות).

 במאכלים בעלי כשרויות מחו"ל ייתכן שמשתמשים בג'לטין שמקורו בבהמות לא כשרות. הם מסתמכים על ההיתר של 'פנים חדשות באו לכאן'. לדוגמה, יש סוכריות גומי בצורת נחשים ובהם מצוי מאוד שימוש בג'לטין. בכשרויות מחו"ל יש לברר מה מקור הג'לטין.

 כיוון שהוראת הרבנות הראשית היא שיש לצרוך רק ג'לטין המופק מבהמות כשרות שנשחטו כדת וכדין או מדגים, אפשר להבין שמרבית הפוסקים לא רצו להקל בהיתר 'פנים חדשות באו לכאן', ולכן כך ראוי לנהוג למעשה ולא להקל באכילת הג'לטין. חטיפים המיובאים מחו"ל ומכילים ג'לטין המופק מבהמות טמאות לא יקבלו את אישור הרבנות הראשית לישראל. מקור אתר כושרות.

כך גם לעניין גליצרין הרבנות דורשת שישתמשו רק בגילצרין מן הצומח.

עיקר הבעיה במסטיקים היא שאי אפשר להכשיר את מכונת המסטיק במים ומוכרחים לסמוך על המקילים שניתן להכשיר במסטיק, על כן ראוי להשתמש אך ורק במסטיקי מאסט או חברות ישראליות אחרות שהייצור שלהם הוא לעולם בכשרות ואין צורך בהכשרה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה