תורה ומדע

שמש בגבעון דום- הרי השמש איננה זזה

  • כ"ט ניסן התשע"ה
אא

שאלה

כשיהושוע נלחם בפלישתים בגלגל נאמר בתורה "שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון" שהשמש נעמדה במקומה ולא שקעה על מנת שהוא ינצח במלחמה. והרי ידוע שהשמש איננה זזה ממקומה וכדור הארץ הוא זה שסובב סביבה.. אם כן. איך יתכן ש"שמש בגבעון דום"?.. תודה רבה!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
נא ראה תחילה תשובה זו:
 
יהושע אמר "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון", וזאת כדי להאריך את משך המלחמה, שייאפשר את נצחונם של בני ישראל בקרב.
 
מכיוון שאמירה זו נאמרה מפרספקטיבה של אדם, כך בדיוק היא היתה צריכה להיאמר. כי הרי אנו כבני אדם רואים את השמש עולה ושוקעת מפני כדור הארץ.
שים לבך לעובדה שגם משכילים ומדענים בימינו נוהגים לומר "השמש שוקעת" ו"השמש זורחת", למרות שהם יודעים שכדור הארץ הוא זה שמסתובב סביב צירו. כיי זוהי אמירה נכונה מפי אדם שנמצא על הארץ, ולכן גם יהושע השתמש באמירה שכזו כדי לבטא את בקשתו מבורא עולם להאריך את משך היום.
 
הארכת משך היום בקרב היה נס גלוי שנעשה בידי ה', ויש כמה אפשרויות להסביר כיצד הוא התבצע בפועל:
1. אפשרות אחת, והיא הקשה ביותר להסבר מדעי: ה' עצר את מערכת השמש, ויחד עם זאת גם מנע מכח המשיכה להרוס את החיים על פני כדור הארץ (כי עצירה פתאומית של מערכת השמש אמורה לגרום לתנועה אדירה של הימים על פני הארץ, כפי שקורה כאשר מכונית שנוסעת במהירות נעצרת בברקס פתאומי).
1. אפשרות אחת: ה' עצר את הזמן מלכת, או האט את הזמן של מערכת השמש. מכיוון שה' שולט בזמן, ובמהירותו, בכוחו לשנות את מהירות הזמן, להאט או להאיצו.
2. אפשרות שנייה: ה' יצר אור מלאכותי וזמני רק באזור של גבעון, וזאת בכדי שיוכלו להמשיך בקרב. חז"ל מתארים אור מיוחד שה' ברא בבריאת העולם (ויהי אור) ולאחר מכן גנז אותו לצדיקים. ייתכן איפוא שה' יצר אור זמני עבור הלוחמים בגבעון.
3. אפשרות שלישית, אך דחוקה לדעתי: היא האפשרות שה' יצר חיזיון של השמש בגבעון להמוני בני האדם שנלחמו בגבעון. כלומר שדבר זה נראה רק בעיניהם של הלוחמים בגבעון כדי שיוכלו להמשיך להילחם.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה