תורה ומדע

אנשי יום ואנשי לילה - יש לכך מקור בתורה?

  • כ"ה ניסן התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, היום בפסיכולוגיה קיימת דעה שיש אנשים שמתפקדים טוב יותר בשעות הבוקר ויש שמתפקדים טוב יותר בערב, האם יש לטענה מקור בחז"ל? האם יש אמת בדבריהם? או שזה לא נכון ולכל אוהבי הערב פשוט מדובר בעצלנות של הבוקר?

תשובה

שלום וברכה,
 
אין ספק שהלילה נועד לשינה, והיום נועד למלאכה, שכן כך ראינו בכל היבשות ובכל ההיסטוריה, וזהו מנהג העולם בכל מקום. כמו כן הלילה הוא חשוך - באופן שמיקל על שנתו של האדם, והיום הוא מואר באופן שמעיר את האדם ומקשה על המשך השינה. המחקר המדעי מכיר בחשיבות אור השמש בכדי להפיק אצל האדם סרוטונין שיוביל לאנרגיה. כלומר אור היום נועד להפיק אצל האדם את הפעילות המיטבית במשך היום, בעוד החושך נועד למנוע את הסרוטונין ולהגביר את רמות המלטונין בגוף כדי להביא את האדם למצב של עייפות ושינה.
מסיבה זו נראה לי כי הדעה שראית הינה דעה מוטעית. הייתי אומר שהסיבה האמיתית לכך שיש אנשים שערים בעיקר בלילה - הוא בגלל השימוש המודרני התדיר במחשבים ונורות המפיקות אור מלאכותי, וכן העבודה במקומות משרדיים סגורים במשך היום שאינם מקבלים כמעט אור שמש טבעי. דברים אלה פוגמים בשעון הביולוגי של האדם, ומקשים על מוחו להבחין בין שעות היום לשעות הלילה, ובין אור טבעי לבין אור מלאכותי. לא מעט אנשים שערים במשך הלילה הינם אנשים ש"מכורים" לטכנולוגיה, ושמרשים לעצמם לישון במשך היום בכדי שיוכלו להיות ערים במשך הלילה.
 
הרמב"ם טען שעל האדם לישון 8 שעות ביום כדי לתפקד כהלכה:
הספק שעות זה יכול להתבצע הן ביום והן בלילה, אך נראה שהעדיפות היא השינה בלילה, שהרי חכמינו תיקנו את הנוסח המלא של קריאת שמע לפני השינה בלילה ולא ביום:
עם זאת, רבותינו גם דיברו בשבח הלומדים בחלק משעות הלילה, לאחר שישנו מהערב עד חצות הלילה:
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה