שאל את הרב - כללי

אוכל של שרקנים.

  • י"ג ניסן התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, יש לנו בבית שרקנים שהאוכל שלהם לא ראוי למאכל אדם (כך כתוב באריזה) השרקנית הולידה גורים ולכן אסור לגעת בגורים ולהחליף את הכלוב ואת האוכל לכשר לפסח. האם האוכל נחשב חמץ? או שאפשר להשתמש בו? (זה מקרה של פיקוח נפש כי אם מוצאים את הגורים הם יכולים למות). תודה רבה! פסח כשר ושמח!

תשובה

לכבוד השואל, 

אין צוריך להחליף את המים או לגעת בגורים. 

אלו דברים נכתבו כפסק הרבי בן ציון אבא שאול ז"ל וכפסק הרב עובדיה יוסף ז"ל (בלינק:  http://halachayomit.co.il/Default.asp?HalachaID=2469):

"הרי למדנו, שדבר שאינו חמץ ממש, כמו לחם, אלא רק "תערובת חמץ", אם אינו ראוי למאכל אדם, אף על פי שהוא ראוי לאכילת כלב, מותר ליהנות ממנו בפסח. וכן מותר לתת לבעלי חיים לאכול ממנו.

ומאחר ובדרך כלל המזון הנמכר עבור דגי נוי הוא פגום מאד בטעמו, ואינו ראוי למאכל אדם כלל ועיקר, וגם אינו עשוי כולו מחמץ, רק מעורב בו חמץ, והחמץ אינו ניכר בעין, לפיכך, אף שאסור בהחלט לאכול ממזון זה בפסח, מכל מקום הוא אינו אסור בהנאה, ומותר לתת אותו לפני דגי הנוי שיאכלו ממנו. וכל שכן כאשר יש ספק אם מעורב בכלל חמץ בתוך המזון, שאז יש להקל בזה בפשיטות.

ונכון להזהר במשנה זהירות, שלא יפלו פירורים מן המזון של דגי הנוי למקום שיאכלו ממנו אחר כך בני אדם. (וגם בשאר ימות השנה יש בתערובת זו חשש איסורים אחרים)."

בברכת פסח כשר ושמח, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה