שבת

האם מותר לעשות קיפולי נייר בשבת?

  • י"א ניסן התשע"ה
אא

שאלה

האם מותר לקפל אוריגמי, או קיפולי נייר, או בכללי לקפל נייר בשבת? אם לא, מה האיסור? תודה רבה

 

תשובה

שלום רב,

1. אין לקפל בשבת מפיות נייר בצורה מיוחדת כדרך שרגילים לעשות לכבוד אורחים, משום שזה דומה לבניין, אבל מותר לקפל אותן קיפול רגיל (שמירת שבת כהלכתה חלק א' פרק יא סעיף מא ובהערות שם בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל).

2. אין לעשות צעצועים על ידי קיפולי נייר (אניה, כובע וכדומה), כי הרי הוא כעושה כלי (שם פרק טז סעיף כא והערה סא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל).

3.  מותר לקפל את פינת הדף של הספר לשם סימון בשבת. 

מקורות: חזון עובדיה שבת חלק א' (עמוד רלו) בשם שו"ת ויען אברהם, שמירת שבת כהלכתה חלק א' (פרק כח סעיף טז), שו"ת שבט הקהתי חלק א' (סימן קל), שו"ת נשמת שבת חלק ז' (סימן קל) וילקוט יוסף (סימן שמ סעיף ו).
 
אמנם אם מדובר בספרי קודש, יש שנמנעו מקיפול הדף לשם סימון גם בימות החול, מפאת כבוד הספרים, וכמו שהביא בשו"ת שבט הקהתי הנ"ל, שרבי צדוק הכהן מלובלין זצ"ל, נמנע מלעשות כן אפילו בחול, מפני כבוד הספר. וכן הובא בספר ארחות רבינו חלק ג' (עמוד קסב), שהחזון איש זצ"ל הקפיד שלא לעשות כן מהטעם הנ"ל. וכן בספר שמירת כבוד הספרים (פרק ג הערה 57)  הביא שהגר"ח סינואני זצ"ל היה מקפיד על זה. גם בשו"ת נשמת שבת הנ"ל כתב, שהיו צדיקים שהקפידו הרבה על זה שלא לקפל דפי הספר משום בזיון כתבי הקודש. אכן ראה בספר שמירת כבוד הספרים הנ"ל, שהביא שהגר"ע יוסף זצ"ל היה נוהג לקפל את דפי הספר לצורך סימון. וכן ע"ע בספר גנזי הקודש (פרק ג סעיף ח) שהביא שדעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שאין בזה פגיעה בכבוד הספר. ושכן נהגו הגרא"מ שך והגרי"ש אלישיב זצ"ל.
 
בברכה,

הלל מאירס

 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קיפול בשבתכבוד ספרי קודש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה