חברה והשקפה

למה החרדים לא מקיימים את מצוות בזעת אפך תאכל לחם?

  • ז' ניסן התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. ידוע שהציבור החרדי כמעט על היום לומדים תורה בישיבות ולא עובדים לפרנסתם, ומצד שני יש לנו חיוב לעבוד "בזעת אפך תאכל לחם" מה גם שאנחנו לא יכולים לפרנס את עצמנו ומשפחתנו מבלי לעבוד ומבלי להשען על כספי המדינה (משלמי המיסים) ואנחנו בכך מכבידים עליהם במקום להשתתף בנטל. ובכלל.. אם באמת רובנו היינו מתנהלים כך לומדים תורה כל היום ולא עובדים אז איך בדיוק היינו מנהלים את חיינו? בלי נהגי אוטובוס בלי סופר מרקטים בלי עובדי בנין/חשמל וכו ? תודה.

תשובה

שלום וברכה

אענה בקצרה על כמה נקודות.

א. הפסוק בזיעת אפיך תאכל לחם הוא קללה שנתקלל אדם הראשון, לא מצווה ולא ציווי. ככל שהאדם לומד יותר תורה ומתדבק בבורא עולם, הוא מוריד ממנו את הקללה של אדם הראשון וצריך להתאמץ פחות על הפרנסה.

ב. משלמי המיסים הם כלל האזרחים וביניהם רבבות יהודים שומרי תורה ומצוות, כל שומרי המצוות מעדיפים שכספם יילך לעזרה ללומדי תורה ולא לסיעו לקבוצות כדורגל או סרטים וכדו' שבוודאי אין להם כל עדיפות על לומדי תורה המוסרים את נפשם למען הכלל.

על כן בוודאי ראוי להתחשב בדעת כל משלמי המיסים הרוצים לתמוך בלומדי התרוה היקרים ולת להם מלגה מכובדת. חשוב לציין שכיום לומדי התורה מקבלים מהמדינה כ400 ש"ח סכום עלוב שמבזה את המדינה ובוודאי יש להגדילו בכפל כפליים וכפי רצון ציבור משלמי המיסים.

ג. אכן לא כל אחד זוכה לעמול בתורה יום ולילה, צריך לכך זכות מיוחדת ורק מעטים זוכים לכך. כל היתר עדיין נאלצים לעמול לפרנסתם ולהחיות את נפשם במלאכה המחיה את בעליה. כל מי שמבעלי המלאכה שרוצה לעסוק בתורה ואינו זוכה לכך מחמת אונסו, מעלתו שווה ללומד התורה כל היום ויזכה לשכר השמור לתלמידי חכמים שהוא השכר הגבוה ביורת אשר עלין לא ראתה זולת האלוקים, אף המלאכים לא זוכים לראות את שכרם של תלמידי חכמים שהם בדרגה העליונה הגבוהה ביותר בבריאה ועומדים בשורה הראשונה במלכות ה'.

ד. הא לך דברי חכמינו ז"ל המובאים ברש"י על הפסוק  הנאמר במן שמות פרק טז' (לא) וַיִּקְרְאוּ בֵית יִשְׂרָאֵל אֶת שְׁמוֹ מָן וְהוּא כְּזֶרַע גַּד לָבָן וְטַעְמוֹ כְּצַפִּיחִת בִּדְבָשׁ:

(לב) וַיֹּאמֶר משֶׁה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְדֹוָד מְלֹא הָעֹמֶר מִמֶּנּוּ לְמִשְׁמֶרֶת לְדֹרֹתֵיכֶם לְמַעַן יִרְאוּ אֶת הַלֶּחֶם אֲשֶׁר הֶאֱכַלְתִּי אֶתְכֶם בַּמִּדְבָּר בְּהוֹצִיאִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
 
 לדורותיכם - בימי ירמיהו כשהיה ירמיהו מוכיחם למה אין אתם עוסקים בתורה והם אומרים נניח מלאכתנו ונעסוק בתורה מהיכן נתפרנס הוציא להם צנצנת המן אמר להם אתם ראו דבר ה' שמעו לא נא' אלא ראו בזה נתפרנסו אבותיכם הרבה שלוחין יש לו למקום להכין מזון ליראיו:
אין לך לדאוג מה יהיה אם נזכה שכלל ישראל ילמד תורה. יד ה' לא תקצר וכלום לא יחסר לנו.
בהצלחה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה