חברה והשקפה

אנטישמיות

  • כ"ג אדר התשע"ה
אא

שאלה

ידוע שהמושג "אנטישמיות" הומצא בסוף המאה התשע עשרה, והעיקרון שלו עובד נגד העם היהודי שהוא, לדעת הוגי המושג, הגזע הנחות. אנטישמיות פרושה נגד בני שם, אחיהם של חם ויפת. רציתי לשאול: הרי ידוע שהגרמנים, הנאצים, הם מזרעו של עמלק, שהוא מזרע עשיו, שהוא גם כן מזרע שם, ואם כך, למה קוראים לשנאה הגרמנית ולאנטישמיות המודרנית בכלל, בשם זה? למה לא קראו לה לדוגמא אנטי יעקב? הרי הם עצמם שמים!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
מדוע נבחר אברהם אבינו על ידי ה'? התשובה לכך לא היתה ייחוס או גזע, אלא הבחירה שלו בה'. כל מי שבוחר ללכת עד הסוף עבור ה' יכול להתגייר ולהפוך לבן של אברהם אבינו.
שים לבך לעובדה המיוחדת, שכל גוי בעולם, בין אפריקאי, בין סיני, בין אירופאי, בין ערבי, מסוגלים להחליט להתגייר, וכעבור שנה יוכלו להיות ליהודים גמורים בגופם ונשמתם, וייחשבו לבני אברהם יצחק ויעקב, ואף כל הילדים שיוולדו מהם - יהיו מעתה ילדים יהודים גמורים שלא צריכים גיור.
 
אנו נקראים בני אברהם, אך בני עשיו אינם נקראים בשם זה, כי הם אינם הולכים בדרכי אברהם.
היהדות אינה מבוססת על גזע, אלא על הנשמה - המטרה הרוחנית שיועדה לעמנו.
 
אברהם יצחק ויעקב חיו לפני שניתנה התורה, ובכל זאת אנו נקראים בשם "בני ישראל" (כלומר בני יעקב). הסיבה לכך היא, כי אברהם יצחק ויעקב הלכו בדרך השם, ואנו צועדים בעקבותיהם, ובזכותם של האבות ניתנה לנו התורה, ובה אנו ממשיכים את דרכם של אבותינו.
 
אנו היהודים נקראים בני-אברהם, ובעולם אנו נקראים גם "בני שם" (-שמים), כי אנו העם היחיד שהמשיך את דרך האבות הקדושה בנאמנות, ולא סטינו מדרך זו לעבודות אלילים ותרבויות רעות. אנו "שמים" כי אנו הולכים בדרך "שם" (שהקים את "ישיבת שם ועבר" לאחר המבול), ומסיבה זו אנו גם נקראים בני אברהם יצחק ויעקב, כי אנו צועדים בדרכם, וממשיכים את המסורת הרוחנית שהם הנחילו לנו, בשונה מהגויים כמו עשיו שפנו לתרבות רעה, ואינם ממשיכים את המסורת הרוחנית של אברהם ויצחק, ולכן אינם מיוחסים אחריהם. כמובן שכל גוי יכול להצטרף מרצונו ובחירתו לעם השם, ויזכה להיות גם הוא "שמי", ויהפך לבן אברהם יצחק ויעקב.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה