תפילה וברכות

מה מברכים על מצה באסרו חג של פסח שחל בשבת?

  • כ"א אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה, רציתי לשאול שאלה ידוע שברכת המצה במשך השנה (לא בפסח) היא מזונות השנה שביעי של פסח חל בשישי ומיד לאחר מכן נכנסת שבת ידוע שצריך לאכול פת בשבת אבל השנה אי אפשר לאכול לחם האם אפשר לברך על המצה המוציא ולקבוע סעודה אפילו שנגמר חג הפסח??? תודה רבה!!!

תשובה

שלום רב,

גם הספרדים שמנהגם לברך מזונות על מצה במשך השנה (ראה חזון עובדיה ברכות עמוד סא), בשמיני של פסח שחל בשבת מברכים עליה המוציא ללא פקפוק, היות ואין הלחם מצוי כלל, וא"כ עדיין הדרך לקבוע עליה סעודה.

מקורות: ראה בספר אור לציון חלק ב' (עמוד צו, בביאורים ד"ה ואף). וכן כתב בספר הלכה ברורה (סימן קסח סעיף כה, ושער הציון ס"ק נח) בשם אביו מרן הראש"ל הגר"ע יוסף זצ"ל בתשובה כתב-יד, שבמוצאי חג הפסח כשעדיין אין הלחם מצוי כלל, אף למנהג הספרדים יש לברך על המצה "המוציא". וכן הוא בספרו חזון עובדיה שם (עמודים סד-סה).

ולפי"ז אע"פ שדעת הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת חלק ב' (סימן סד) שמותר ליטול ולאכול מן החמץ הנמכר לגוי באסרו חג של פסח שחל בשבת. יעויין שם. מכל מקום כיוון שבמציאות אין הלחם מצוי כלל, ממילא עדיין הדרך לקבוע על המצה סעודה, וברכתה המוציא. וכ"כ באור לציון חלק ג' (פרק ט סעיף ד) שיש לברך המוציא על המצה שאוכלים באסרו חג של פסח שחל בשבת.

בברכה,

הלל מאירס 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מצהברכת המצה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה