שאל את הרב - כללי

מהו הנס?

  • י"ב אדר התשע"ה
אא

שאלה

בכל שנה בימי הפורים אני מאד תמה ושואל לעצמי מה היתה תוקף הנס במגילת אסתר הלא כתוב בגמ' שאחשורוש היתה מלך הפכפוך ומלך טיפש (לחד מ"ד) ובכל יום רצה דבר אחד כמו שקורין היום moody ופעם הרג אוהבו בשביל אשתו ופעם הרג אשתו בשביל אוהבו. מצינו הרבה אנשים ביום שביום אחד רוצים כך וביום אחר רוצים דבר אחר והאם מוכרח שאם לא היתה הנס של רכיבת מרדכי ע"י המן על הסוס שלא היה אחשורוש הורג המן למחר בסעודת אסתר בשביל בקשת אסתר. וגם שייך לומר שאחשורוש אהב נשים ולפיכך המליך אסתר להיות מלכה מאחר שנשאה חן בעיניו (ואפי' למ"ד שירקרוקת היתה מ"מ חוט של חסד היתה לה) ומה שהרג ושתי הוא משום שהיה שיכור ביין כמש"כ כטוב לב המלך ביין עוד אני שואל לעצמי האם נס זה גדולה יותר מקריעת ים סוף, ובשביעי של פסח לא הפליגו חז"ל שיש לשמוח בו כ"כ כמו ביום הפורים כמו דאי' בגמ' ובשו"ע חייב איניש לבסומי ועוד מבואר בשו"ע כמה גודל השמחה שיש לשמוח ביום הפורים והכל מחמת גודל הנס וביום ז' של פסח לא אמרו שיש לשמוח ביום זה כ"כ מחמת גודל הנס שהיתה ביום זה [בדרך חסידות מבואר דנס זה היתה בדרך הטבע ולפיכך זה חידוש יותר אבל אני שואל בדרך הפשט לפי המבואר בפשטות] תודה רבה

תשובה

לכבוד השואל, 

כפי שהבנתי, גם הפשטות הוא כמו שהבאת מספרי החסידות. 

גודל הנס של פורים, ששמחתו אינה מתבטלת גם לעתיד לבוא (מדרש משלי), היא דוקא משום כך: כי הוא מגלה שבאמת השם יתברך נמצא תמיד גם איתנו בכל השגחתינו הנעשית איתנו בכל יום ויום. 

בפורים נתגלתה המציאות הזו - שהקב"ה איתנו תמיד - בנוגע להצלת היהודים שבאותה תקופה; אבל לעתיד לבוא יתגלה לכל אחד ואחד בחייו הפרטיים, האיך שכל מה שאירע לו בחייו מצד ההשגחה, לטוב או למוטב,  הכל היה במדוייק ולטובה מאיתו יתברך, בכדי להביא אותנו לאיפה שהיינו צריכים להגיע בעבודתינו את השם ולצורך תיקונינו. 

וזה עיקר השמחה לעתיד, שנזכה לראות למפרע איך שהקב"ה תמיד דאג להשפיע לנו טובה, והאיך שהכל באמת היתה לטובה, ואפילו אותם החלקים בהשגחתינו שלא נראים לנו כטוב היום. ולכן נחוג בימות המשיח את השמחה של ידיעה זו - שלכן ימי הפורים אינם נבטלים, כי הם אותה השמחה ממש של לעתיד לבוא, להיות שמח בידיעה הזו, שתתגלה לנו למפרע שהכל היתה בהשגחה מדויקת להביא אותנו בדיוק לתקון ולקשר עם הקב"ה שהיינו צריכים.

משא"כ נס דקריעת ים סוף, וכל שאר הניסים שבימים הטובים שנעשו מחוץ לדרך הטבע, בדעתינו הקטנה אין זה "מראה" לנו אלא שהשם "נמצא שם אז" - בשעת הנס; אבל בשאר הזמנים אנחנו עדיין מסופקים. משא"כ בנס פורים, שהוכח לעינינו ולעיני כל העולם כולו עד כמה שהקב"ה מנהל את כל עניני חיינו, ואפילו כאינו בגדר התחום של נס הנראה. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה