אמונה

האם השם מצוי גם בעולם הזה?

  • כ' שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה, חברה ביקשה ממני לשאול אתכם כמה שאלות: 1. למה א"א לומר שמשה רבנו היה מהפנט או מכשף וכדו' - שגרם לנו להאמין במעמד הר סיני? 2. איפה י"ג עיקרים כתובים בתורה? ואם זה לא כתוב בתורה אז מה החיוב להאמין בהם? 3. על העו"ז א"א לומר שהוא קדמון, כי הוא מסודר, מורכב וכו' אז איך על הקב"ה כן אפשר לומר שהוא קדמון? 4. בי"ג עיקרים בנוסח עדות המזרח אומרים שהקב"ה מצוי ומשגיח (בבחינת מלבושים שלו), האם "מצוי" הכוונה היא גם פה בעוה"ז, או ש"שכינת עוזו בגבהי מרומים"? האם חוסר בשאלה הנ"ל = חוסר ידע בי"ג העיקרים? 5. הקב"ה לא מוגבל לכללים שקבע, ולכן הוא יכול למצוא פתרון לחטאינו בלי להעניש אותנו, והרי הוא לא רוצה להעניש אותנו וגם שמעתי מהמקורות שמי שבוטח בה' א"א להעניש אותו, האם התפיסה הזו נכונה? או שהיא כפירה בשכר ועונש? אשמח לקבל תשובות מפורטות ומקיפות. (גם אם החלטתם לשלוח אותי עם קישור לאחד מההרצאות באתר אשמח מאוד אם בנוסף יצורפו גם תשובות מפורטות) תודה רבה רבה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
1. השואלת לא מבינה מהו היפנוט. לא ניתן לשלוט במעשיו של אדם אחר באמצעות היפנוזה (ומה שאולי ראתה בסרטים והצגות וכדו' - היה מבויים על ידי שחקנים).
וזאת מלבד ששום אשליה אופטית וכו' לא יכולה להאכיל עם במשך 40 שנה במדבר, או להצילו בים מפני הצבא המצרי, וכו' וכו'. שהרי הנסים בתורה היתה להם השפעה היסטורית ישירה על כל העם כולו, ועל הצלתו.
 
כמו כן, אם היה כח כזה, שמאפשר לשכנע בני אדם באמצעות כישוף או היפנוט או כל שיטה אחרת, אז היו קיימות עוד הרבה מאוד דתות בעולם שמספרות על נסים בקנה מידה המוני כמו ביציאת מצרים ובמדבר. כי נביאי שקר וקוסמים מאחזי עיניים היו בכל מקום בעולם, וכל דבר שהוא בגדר האפשרי, נעשה שוב. כי ההיסטוריה תמיד חוזרת על עצמה.
 
גם לא קיים כישוף שיכול להביא לשליטה בעולם. כפי שאדם חזק יכול להרים סלע, אך לא יכול להרים הר. כך גם המצב אם מכשף או קוסם מאחז עיניים מסוגל להפוך כוס מים לכוס דם, ודאי שאין ביכולתו להפוך ימה שלמה לדם, להוריד אש וברד ביחד מן השמים, להרוג כל בכור בארץ שלמה ברגע אחד, לקרוע את הים לשניים, להחיות עם במשך 40 שנה במדבר וכיוצא באלה הנסים האדירים שנעשו לעם ישראל. הנסים במקרא יכולים להיעשות רק בידי בורא עולם, כי רק בורא עולם מסוגל לשלוט בכל חוקי הטבע שליטה כלל ארצית.
 
2. כבר בתחילת עשר הדברות נצטוו באמונה השלמה בקב"ה ותורתו. ובתוך התורה והמסורת קיים תיאור של כל אחד מעיקרי האמונה, כגון שבתורה מוזכר אחרית הימים, ובנביאים הובטח על תחיית המתים, וכו' וכו'. כמו כן התורה מצווה בפירוש לשמוע לחכמים לגבי הבנת התורה:
 
3. כל דבר שהוא חומרי הוא גם מוגבל, ולכן חייב להיות לו מגביל. אך הקב"ה אינו חומר, הוא אינו מוגבל, אינסופי, ולכן לא צריך להיות לו בורא.
 
4. אלוקים נמצא בכל מקום ובכל מצב. גם פה ועכשיו. וזו כוונת הדברים.
 
5. מכיוון שהקב"ה מעניש אותנו, פירוש הדבר שזו האופציה הטובה ביותר להשיג את תכליתנו, ובלי מצב זה לא היינו מגיעים לתכלית הטובה ביותר שאפשר. כגון שילד גדל וצריך ללמוד בבית ספר וכו', כי על ידי הנסיונות הוא מתפתח ומתבגר, כך הנשמה צריכה לעבור את נסיונות העולם הזה כדי להתפתח ולהגיע בכוחות עצמה לבנייתה הרוחנית. הקב"ה לא רצה לבחור בשביל האדם, כי אז היה האדם מאבד את הייחודיות שלו, ונשמתו לא היתה זוכה להנות על הישגיה האמיתיים. ומכיוון שהקב"ה הוא אמת, אז כל מעשיו נועדו להשיג את תכלית האמת, ולא על ידי שקר וזיוף.
 
מי שבוטח בה' - יזכה להרבה סיעתא דשמיא ברוחניות ובגשמיות, וינצל מהרבה ייסורים וצרות, אך גם הוא יעבור נסיונות ככל אדם, ואם יחטא - יצטרך לתקן על כך כדי להיטהר מן החטא. אלא שבזכות בטחונו בה' יזכה לקבל עליו הכל באמונה ואהבה, ויידע שהכל לטובתו, ובזכות אמונתו יתכפרו לו הרבה מן העוונות, וגם דינו יהיה קל יותר.
 
תשובות מפורטות לשאלותיך תמצאי בחוברת "שיחה גורלית" (פשוט חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית"). מומלץ ביותר לך, וגם לחברתך.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהמתן תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה