נשים

מרגישה מחסום ענק ברצון להתפלל, מה לעשות?

  • י"ט שבט התשע"ה
אא

שאלה

אני חרדית נשואה ומרגישה מחסום ענק ברצון להתפלל. אני מבינה עד כמה זה חשוב אבל לא מרגישה קשר וחיבור. כבר 10 שנים שאינני מתפללת ניסיתי ממש לאחרונה להגיד ברכות השחר ושמע ישראל ושמונה עשרה חשבתי שאולי שמתוך שלא לשמה יבוא ה"לשמה" אולי תעזרו לי בעצה טובה מה לעשות?

תשובה

לכבוד השואלת, 

הייתי מיעץ לך להתפלל באופן שאת יכולה לראות ענייה ותשובה לתפילותיך. זה יעזור לך להרגיש שע"י התפלה את באמת בונה יחס עם בורא העולם. ולאחר שזה יתעצם בקרבך בעזרת השם, אפשר להתפלל על הכל  אפילו על אותם דברים שלא תראי ענייה מידית. אבל כעת כדאי לך להתרכז על תפילות כאלו. 

 

והדרך להתפלל באופן כזה היא:

1. שבנוסף לכל מה שאת מבקשת בכל יום, תתפללי ג"כ בכל יום להקב"ה על דבר קטן וספיסיפי הדרוש לך באותו יום.

כי הרבה פעמים הבקשות הגדולות אינן נענות אלא בבוא זמנם; משא"כ הדברים הקטנים שנוגעים אלינו בכל יום - כגון שיבוא האטובוס בזמן כדי שלא להתאחר, שלא יהיה תור גדול לשלם את החשבון שצריכים לשלם, שיהיה הטיול שלנו  מוצלח היום ושכל אחד יהנה, וכו' - הם נענים בתוך אותו זמן קרוב שבקשנו עליהם, והתוצאה של דברים כאלו על פי רוב יכולה להגיע באותו יום.

 

2. אח"כ, אחרי שסיימת את תפילתך, אל תחשבי יותר אודות התפלה כלל, רק תמשיכי במשך היום בלי לצפות כלל לתוצאות.

והסיבה לכך, כי מקובל אצלינו שעצם הצפייה התמידי לדבר, דוחה (באופן רוחני) את התוצאה מלבוא (מקור: גמרא ברכות לב: וסנהדרין צז.).

כלומר, אל תצפי ותחשבי שאם אכן השם באמת שמע את התפילה, אולי הולך להתגשם ברגע הבא התוצאה שבקשת - כי הצפייה האינטנסיבית לעניית התפלה דוחה את התוצאה מלבוא - ואפילו אם בשמים כבר הוחלט להעניק למתפלל את אותה התוצאה. ולכן כדאי לך להסיח את דעתך מאותה בקשה ולעסוק בשאר דברים במשך היום, וכמו שכתוב בגמרא (שם בסנהדרין צז.), שבחינת הגאולה באה דוקא ע"י היסח הדעת.

 

3. אח"כ בסוף היום, תשחזרי לעצמך את מה שאירע באותו יום - ותנסי להבחין אם אכן נענה תפילתך.

 

וזה הכלל: אם העיקר מה שבקשת אכן נתמלאה, יש לתלות שזה הגיע כתוצאה מזו שהשם שמע וענה לתפלתך - ואפילו אם לא הגיע התוצאה בדיוק כמו שאת תיארת שיגיע [כי כדי לזכות שהבקשה תיענה בדיוק באותו אופן שהבן אדם תיאר שיבוא, דרוש הרבה הרבה זכויות].

 

וכיון שזכית להענות יום אחד, תמשיכי עוד יום ועוד, ואחרי שתראי שהקב"ה עונה לך על עיקר בקשתך פעם אחר פעם, לאט לאט תתחזק הידיעה ממציאותו יתברך בקרבך באופן טבעי, וממילא גם הרגשת ההתקרבות שלך להשם יתברך תתחזק.

 

ואסיים בברכה, שתזכי להרגיש תמיד יותר ויותר קירבה להקב"ה, ולהרגיש שהוא יתברך שומע את תפילותך, ואז ממילא יקל לך להתפלל על  יותר ויותר דברים בעזרת השם.

 

בברכה,

 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אישה בתפילהאליך בתפילהאמונה תפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה