כתבות מגזין

העיתונאי אמנון לוי: "הציבור מונע מהסתה נגד חרדים"

הוא מסתובב ברחוב החרדי כבר 31 שנה, וחושב שהציבור החילוני לא מכיר אותם מספיק. מדוע הוא אוהב אותם, וכיצד ייתכן שבעיניו הם לא פרזיטים? ראיון מרתק עם העיתונאי אמנון לוי, שבקמפיין החדש של ערוץ 10 ניצב לימין החרדים

אא

 

בכירי עיתונאי "ערוץ 10" מופיעים בימים האחרונים בקמפיין חדש, בו הם מביעים עמדה על נושאים שונים בחברה הישראלית. הפרומו, שהצליח לעורר הדים בקרב המגזרים השונים, הוא הפרומו של העיתונאי אמנון לוי, שעומד מאחורי התוכנית "פנים אמיתיות".

ללוי, עיתונאי ותיק, רזומה עשיר בכל הנוגע לעולמם של חרדים על כל קצות המפה. הסרטון הקמפייני מתחיל במילים הכי פופולאריות נגד חרדים: "שחורים, טפילים, גזלנים, פרזיטים שרק רוצים לקחת לנו את הכסף".

בעוד הוא נשמע קורא לחבריו להודות על האמת, לפיה התרגלו לפחד מחרדים, אני חושבת לעצמי על אמת אחרת: די נחמד להתקשר לעיתונאי חילוני, ולשמוע ממנו שהוא לא חושב שחרדים פרזיטים, והוא עונה לי לשיחה.

"אוכל לקחת כמה דקות מזמנך"? אני מבקשת בנימוס לאחר שהצגתי את עצמי. הוא לא נשמע מתלבט, רק מתעניין, ומבהיר שהוא בנסיעה עם אנשים, "אז מה שנצליח". ולדעתי? מה שמצליחים, גם אם מעט, שווה המון. עוד נקודה של אור בתוך כל הבלבול שבחוץ.

מה גורם לעיתונאי חילוני מובהק, "אתאיסט" כהגדרתו, לבלות במשך 30 שנה במעוז הרחוב החרדי? קשה לי שלא לתהות.

"31 ליתר דיוק", הוא מתקן אותי בהומור.

"אני חילוני, מראשון לציון, לפני שגרתי בירושלים לא ראיתי חרדי בעיניים. גדלתי בסביבה חילונית. כן היו דתיים, גם סבא שלי היה איש דתי, אבל לא היו חרדים. שטריימל למשל לא ראיתי. אבל אני יכול לומר שתמיד ריתק אותי להכיר ולדעת. כשהגעתי לירושלים, עוד לפני שהפכתי לכתב, ידעתי שמאה שערים ושכונות חרדיות מעניינות אותי מאוד. אז הלכתי לשם. כשנהייתי כתב, התחלתי במשרד הדתות. אז דתות לא כל כך עניין אותי, אבל דתיים כן. אז הלכתי למאה שערים, עמדתי ברחוב והתחלתי לדבר עם אנשים וגיליתי עולם".

אמנון לוי (צילום: פלאש 90)אמנון לוי (צילום: פלאש 90)

"הון פוליטי על גב החרדים - זה מכעיס"

"אנשים הולכים ללמוד על חברות בארצות מאוד רחוקות מהם, כי זה מעניין אותם. פה יש לנו חברה ממש ליד הבית, נורא מעניינת, מיוחדת, מאתגרת בכל המובנים, אינטליגנטית, אנתרופולוגית, ואם מבחינת להציע אורח חיים אחר, זה מאוד מעניין".

לוי חושב שבמהלך 31 השנים שהוא מסתובב בתוככי החברה החרדית, הרבה מאוד דברים השתנו, "גם בחברה החילונית וגם בחברה החרדית", הוא מבהיר. "החיים דינאמיים, אבל נשארה הרבה עוינות ושנאה נורא גדולה, לא מוצדקת ולא מנומקת משני הצדדים". את לוי באופן אוטומטי מעניין יותר הצד החילוני, "כי אני חי בחברה הזו, ונורא מרגיז אותי, ראיתי במשך השנים איך אנשים עשו קופה אלקטורלית בבחירות פעם אחרי פעם. טומי לפיד, יאיר לפיד, הון פוליטי משנאת חרדים, ואני לא חושב שזה מוצדק".

רוב החרדים באמת לא מסוגלים להתגייס משום אורח חייהם, חושב לוי, ובטוח שצריכים לקבל אותם עם אמונתם ולבסין את הדרכים שמונעות מהם את הגיוס. "אני בכלל חושב שלא יכול להיות שכל ההשתייכות לישראליות עוברת דרך הצבא. מה, נכים לא יכולים להיות בצבא, אז הם לא ישראלים? אז מסיתים נגדם"?

לא שזו ההשוואה, אבל הרעיון מעביר את המסר.

לוי חושב שצריכים להיות הרבה יותר ליברליים בנושא ההכרה בכך שלא כולם יכולים לשרת בצבא, ושלא על זה עומדת הישראליות. "אני יכול לתרום למדינה ולהיות יצירתי גם בלי להיות בצבא". ואת זה אומר לוי כאדם ששירת בצבא, כמוהו אשתו, בנו, וכעת גם בנו הקטן לפני גיוס.

"אני לא רואה בציבור החרדי פרזיטים"

"יש פה הרבה מיתוסים", אומר לוי. "אני יודע שהרוב המוחלט של הנשים החרדיות עובדות. גם לפי נתונים רשמיים של הלמ"ס, לפיהם אפילו רק 40% גברים עובדים, רוב הציבור החרדי עובד, כך שאין כאן בכלל מקום להכרזת המילים המיותרות והלא נכונות האלו, שהם פרזיטים. "החילונים לא יודעים הרבה על חרדים, ומה שהם יודעים מעוות. הם עוברים מערכת של הסתה ושטיפת מח. בכל מערכת בחירות יש את המסע הזה. גם אברום בורג ואהוד ברק היו כאלו שעשו את דרכם על חשבון דברים שקשורים לחרדים, והציבור גדל על הדברים האלו וזה מה שהוא לומד ויודע. אותי מטריד תשלום מס אמת הרבה יותר מאשר גיוס למשל, כי מס כולם צריכים לשלם אבל הרבה חרדים לא יכולים לשלם כי הם לא יכולים לעבוד חוקית. הם לא יכולים לעבוד חוקית בגלל הצבא, הכל כאן שרשרת שלא ממש לטובתם".

האם בסביבה שלך לא רואים אותך כ"עוף מוזר" שאוהב חרדים?

"ברור לי שהסרטון שלי הוא הכי שנוי במחלוקת. אבל מה זה אומר, שאני צריך להיות כמו כולם ולעשות כמו כולם, או להגיד מה שכולם אומרים? כשעשיתי סרט בפריים טיים על הרב עובדיה יוסף, בזמנו, ואמרתי לפני רבים אחרים מה שאף אחד לא אמר, והחמאתי לו על כישוריו ועל אופי הפסיקות שלו וההנהגה החברתית, אז כתבו נגדי בהארץ שאני חנפן לחרדים, שאני מתחנף לרב עובדיה יוסף, פעם אחר פעם כתבו עלי במקומות שונים שאני מתחנף לחרדים. אז מה? רוב הדרך של העבודה שלי היתה שנויה במחלוקת, וזה בסדר גמור. עיתונאי לא שנוי במחלוקת - שילך לחפש מקצוע אחר".

לוי ממש אוהב את מאה שערים. הדהים אותו כשקיבל תגובות נוראיות על פרומו לתוכנית עם יואליש קרויס, קמב"ץ העדה החרדית. טוקבקים מרושעים ששלחו אותו לאיראן. אחרי התוכנית הוא קיבל תגובות מדהימות ונדהמות. אנשים לא האמינו על הפשטות, הצניעות, החן בהם הדברים נאמרו. פתאום הם קיבלו תמונה אחרת. "רק ביום שישי האחרון לקחתי חבר עיתונאי ועוד זמרת ידועה והלכנו לבקר במאה שערים. הם יצאו נדהמים ואפילו נרגשים", אומר לוי. "אני חושב שאם אתה מסתכל על חרדים כעל ציבור מעניין ולא מתוך הכוונת של הרובה - אתה יכול להרוויח המון מזה".

יש מקום לשינוי? אני שואלת לקראת סיום, והאם נצליח? "כל אחד יעשה את מנת חלקו", אומר לוי. "אני מאמין גדול בשינוי ואני חושב שיש לנו עכשיו שעת רצון. אחרי הבחירות הקודמות שבתעמולה שלהן יאיר לפיד הסית נוראות, וכל המהות של המפלגה שלו היתה נגד גיוס בחורים ועוד, הפעם אני לא רואה את זה כ"אישיו", ואני מאוד שמח על כך.

תגיות:הסתהחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה