ספרים

בזמן שסטימצקי נאבקת על חייה, שוק הספרים החרדי פורח; הצצה להוצאת "יפה נוף - פלדהיים"

כיצד בעידן הטכנולוגי שומרים על חיותו והמשכיותו של ארון הספרים היהודי? ראיון עם יוסי הלפרין מהוצאת ורשת "יפה נוף - פלדהיים"

אא

אם נחפש לתאר ילדון יהודי זוהר עיניים, סביר להניח שנצייר אותו עטור משקפיים גדולים, יושב לו שקוע מול ספר פתוח. זה יכול להיות ספר לימוד, זה יכול להיות ספר קריאה, כי כאלו אנחנו, היהודים, אוהבים ספרים.

על אף המחאות החברתיות, ויוקר המחיה, ענף הספרים לא רק שורד, אולי אפילו פורח. נכון, היו נפילות, ומן הסתם הן קיימות, אך ההתמודדות, היצירתיות והמשך הקיום, לעתים מעוררים התפעלות, ואולי גם תהייה גדולה הרבה יותר.

זה מה שקרה גם לרשת החרדית הידועה והוותיקה ביותר בענף הספרים היהודי, רשת 'פלדהיים'. ידועה היתה גם בספרות התורנית שלה, וגם בספרות חרדית כללית. ל'פלדהיים' היתה ראשוניות בהרבה מאוד תחומים של העלאת מודעות בנושאים רבים בחברה, בתחום ההורות, הזוגיות ועוד. אבל כפי שיכול לקרות לכל עסק, ולו הגדול והמבוסס ביותר, אירעה קריסה גדולה ברשת הוותיקה, והנפילה שלהם עוררה הלם לא קטן בקרב ציבור הקוראים החרדי.

יש שיאמרו 'מעז יצא מתוק', כי לפני כשנתיים, בעקבות הנפילה הבלתי צפויה, רכשו יוני ואיציק פוזן, בעלי הוצאת 'יפה נוף' את הרשת הקורסת, 'פלדהיים', והביאו לאיחוד מעניין שיצר את 'יפה נוף – פלדהיים', במהדורה מצוינת. 'יפה נוף', שאמנם נחשבים להוצאה קטנה יותר, אם כי ותיקה ומנוסה, וקיימים בשוק כבר 20 שנה, התמקדו בעיקר בספרות בסיסית, קריאה למבוגרים וילדים, ספרי קומיקס וכדומה, בעיקר בשפה העברית, בשונה מ'פלדהיים' שהביאו את הספרות גם בשפות שונות. "אך טבעי היה לאחד את שתי המעצמות", מסביר יוסי הלפרין, אחראי שיווק והפצה בחברה.  "ל'יפה נוף' יש כלים שיווקיים וניהוליים בכדי לחבר ולמצות את הפוטנציאל של 'פלדהיים' ברשת הממוזגת".

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

אין חשש לרכוש רשת שחוותה כזו נפילה?

"ההתנהלות של 'פלדהיים' מבחינה ניהולית, השתדלה מאוד להגדיר הוצאות שלא ייפלו על הצרכן. המוטו היה לתת ספרות איכותית במחירים זולים. 'יפה נוף' ידעה מה היא לוקחת, וגם אם היתה נפילה מסיבות כאלו ואחרות, היתה ידיעה ברורה שלוקחים כאן מותג ואיכות של הוצאה מכובדת וותיקה מאוד בשוק, ויחד עם הכלים הקיימים בהוצאת 'יפה נוף', מביאים את יכולת המיצוי של שתיהן, ומפיקים את התוצאה הטובה ביותר. גם היום, המוטו נשאר, ומצליחים להביא לשוק את הספרים הרבים במחירים הכי הוגנים".

המיזוג באמת נחשב להצלחה?

"המיזוג עבר בצורה מאוד חלקה, בריאה וטובה", אומר הלפרין ללא היסוס. "נעשו מספר התאמות ושינויים, בוודאי, אך השורה התחתונה מוכיחה כי מיזוג של שתי הוצאות חזקות, יכול להביא רק טוב לקורא שמבקש איכות".

בממוצע שנתי – מוציאים ספר אחד ליום

קשה להתעלם מהעובדה שהרווחים בענף הספרים אינם גבוהים, כיצד אם כן מנהלים חברה במשבר, ומהיכן האומץ להתמזג? אני ממשיכה לתהות. האם נפילה של אחד המותגים המובילים בשוק, לא גורמת לכל הוצאה אחרת לרצות לברוח לחור הבטוח שלה, ולשמור על הקיים? אבל הלפרין חושב אחרת, וכנראה מתוך ידיעה, שכן הוא נמצא בדיוק באותו מקום עליו אני שואלת. "כשיש לך מערך הפצה שיווק וניהול תקין, אתה לא מייצר כפל תפקידים והוצאות נוספות", הוא מסביר בהיגיון. "וכאן אני חוזר על משפט שאמרתי, כי אך טבעי שמישהו מתוך הענף ייקח על עצמו את המותג הקורס, משום שהעלויות זולות יותר מאלו של אדם שמבקש להקים כעת עסק חדש. בסך הכל ממזגים כאן משהו עם מערכת תפעולית שכבר קיימת".

בהוצאת 'יפה נוף –פלדהיים', מוציאים בממוצע שנתי ספר אחד ליום. "יש עוד הרבה ספרים שהיינו יכולים להכניס למערך השיווק", אומר הלפרין, "אבל אנחנו לא מקבלים את כל הבקשות, משום שכשיש עומס, לא כל ספר יקבל את מלוא היחס הראוי לו, ועל כך אנחנו מקפידים.

"לארון הספרים היהודי יש עתיד גם בעידן הטכנולוגי"

"יש שוני גדול בענף הספרים הכללי והחרדי", אומר הלפרין. "קשה להתעלם מההתקדמות הטכנולוגית, שגרמה לירידה בשיעור קריאת הספרים, אבל בציבור שלנו זה פחות  ניכר. אנשים עדיין רוצים ספרים, מחפשים אותם, וכמוהן קוראים אותם. הציבור החרדי הוא צרכן הרבה יותר גדול של ספרים, וקשה להתעלם מהעובדה שיש לנו גם את השבתות והחגים, כך שיש גם הרבה יותר ספרות בנושא, וגם מי שכבר כן נחשף לטכנולוגיה, עדיין מנוע משימוש בה במועדים, וספרים הם הדבר האולטימטיבי בשבילו.

אם נביט לעולם התורני, שהוא מסה די נכבדת בארון הספרים החרדי, נוכל להבין מדוע הציבור החרדי דורש ספרים. קשה לדמיין 'כולל' אברכים, שבו יושבים תלמידי החכמים ולומדים מתוך אייפד, או לפ-טופ. הרבה יותר נוח, הרבה יותר מסורתי, והרבה יותר מקובל ויהודי לשבת וללמוד מתוך ספר.

ובכל זאת - כיצד אתם מתאימים עצמכם להתקדמות העולם?

"היום יש הרבה יותר התייחסות לספרי פרשת שבוע, לחומשים במהדורות נוחות ללימוד. 'יפה נוף' למשל לוקחת חומשים של מקראות גדולות ומפרשים על התורה, עורכת אותם בצורה יפה, בהירה ונגישה, ומביאה אותם לצרכן במחיר שכל ילד יוכל ליהנות מהסדרה, אם אנחנו מדברים על סט מקראות גדולות ב-140 שקלים, זה משהו שאפשר לעמוד בו. היום גם משקיעים יותר בספרות קומיקס, שפעם התייחסו אליה פחות, בעיקר כי זו דרישה מהציבור. אז אנחנו פועלים בהתאם לביקוש, ומספקים את הסחורה".

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

איך מסבירים את המחירים?

"היתרון הוא בגודל. הוצאה שיש לה אפשרויות מכירתיות ושיווקיות, אז יש לה אפשרות למכור וגם להרוויח. נכון, אלה לא רווחי עתק, אבל אנחנו כאן מעבר לרווחים, גם כדי לתת את המענה האמיתי והנכון לציבור הקוראים הרחב, שמגיעה לו איכות, מבלי שיצטרך לגרום לארנק שלו להיחנק כשהוא נזקק לספר".

האם רווחי להוציא היום ספר?

"רווחי? תלוי באיזו קטגוריה, ולפני הכל - סיעתא דשמיא. יש פעמים שמוצר נראה לנו כמו הדבר הכי טוב שיכול לקרות, ולאחר מכן אנחנו רואים שהוא השתנה. בדרך כלל אנחנו יודעים להגיד ללקוח האם שווה לו להוציא את הספר, או לא, מבחינת איכות, כמה השוק רווי וכדומה, אבל ישנן בהחלט גם הפתעות לטובה. חיי המדף של ספרים טובים – מאוד ארוכים. מי שטוב, יחיה הרבה מאוד שנים, ואנחנו נראה איך מדפיסים מהדורה אחרי מהדורה. ספר טוב הוא רווחי, ויכסה את ההוצאות וגם יניב רווחים".

כמה דוגמאות לספרים שמודפסים שוב ושוב?

"רק לאחרונה הוצאנו את כל ספרי דוד זריצקי, שנכתבו כבר לפני כמה עשרות שנים, ועדיין נחשבים למבוקשים. ספרי הרב פינקוס ז"ל נמכרים כבר כמה שנים טובות, מודפסים שוב ושוב, כמו גם הסדרה 'ומתוק האור' על התורה, של הרב שלמה לוינשטיין. ספרי ביוגרפיה של רבנים לאחר פטירתם גם נמכרים באלפים, הציבור אומר לבד מה הוא מחפש, ויודע בעצמו מהי איכות. אנחנו כאן רק כדי להביא לו אותה".

תגיות:ספריםפלדהיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה