סיפורי אמונה

בעקבות הקברים האבודים: ראיון עם הרב בצרי

הם מסתובבים ברחבי הארץ, מצוידים במפות, קטעי תפילה וצוות צילום, מסתכנים בכניסה לכפרים ערביים ושטחים דרוזיים, ומוכנים אף להגיע לאתרים נידחים בהם שורצים נחשים ועקרבים. מה הם מחפשים? מסתבר, שכבר למעלה משנה הרב יצחק בצרי וצוות הפקה צמוד מטעם ערוץ הידברות מחפשים - לא פחות ולא יותר – קברי צדיקים שלא נתגלו עד היום. למה הם? מי ביקש מהם? ושאלת השאלות... מה הם מצאו שם? הכל בכתבה המרתקת שלפניכם

אא

כמו תוכניות רבות אחרות, גם התוכנית "בעקבות צדיקים", מופיעה באתר הידברות ומשודרת בערוץ הטלוויזיה. מדובר ב- 35 פרקים (ועוד 15 בדרך), קצרים ו"פשוטים", אשר כביכול אינם מסגירים את המתרחש מאחורי הקלעים של הפקה מיוחדת ומדהימה זו, אך ראיון בלעדי עם הצוות חושף פרטים מרתקים.

הרב יצחק בצרי, בנו של הרב המקובל דוד בצרי, הוא שמגיש את התוכנית, מכין את החומרים, מביא אותם לציבור, וכן... הוא גם זה שמחפש אחר המקומות ומכתת רגליים, לפעמים אף יומיים רצופים.

"התוכנית ´בעקבות צדיקים´ מיוחדת ומגוונת", מסביר שמואל לוגסי, צלם ועורך הסדרה. "אנו מסתובבים עם הרב בצרי במקומות ובקברות צדיקים אשר אנשים לא רגילים לבקר בהם".

אכן כן, חבקוק הנביא, רות המואביה, ראובן (בנו של יעקב אבינו) ורבנו בחיי, הם רק קמצוץ מן הרשימה הארוכה של קברי האבות אותם פקד צוות הידברות יחד עם הרב בצרי. מטרת צילומי הסדרה, שאותה, אגב, הרב מגיש לשם שמיים וללא מטרות רווח, הינה להכיר לאנשים מקומות מיוחדים אלו, ולהעניק להם בכך את האפשרות להגיע להתפלל באתרים הנ"ל ביתר קלות ונגישות.

במהלך מסעותיהם הם מגיעים ימה וקדמה צפונה ונגבה, בדרך חתחתים ולעיתים אף ללא מוצא, אך מצוידים תמיד בסייעתא דשמיא מיוחדת.

"הסתובבנו בכפרים עוינים כמו שונמית ואיסטופוני", מספר לוגסי, "כאשר פעמים היינו מלווים בשמירה של צה"ל. הרב היה הולך מצוייד בספרים מיוחדים למקומות הללו, ובצירוף מפות של המקובל רבי סלמן מוצפי זצ"ל, על מנת לאתר את הקברים.

לא מזמן היינו בהר הזיתים, כשאנו מאובטחים על ידי חיילים. חיפשנו אחר הקברות של הנביאים חגי ומלאכי. הקברות נמצאו בתוך שכונה של כפר ערבי. במקומות רבים אף הלכנו עצמאית, ולקחנו איתנו אקדח, לכל מקרה".

 

אישור מהשייחים הדרוזיים

"ישנם ציונים שהכניסה אליהם לא מתאפשרת בשום פנים ואופן", מספר לוגאסי, "אך גם במקרים כאלו הרב בצרי לא מתייאש. כך, לדוגמא, היה בקברו של יתרו. המקום היה רחב ידיים ולא נתנו לנו להיכנס. רק לאחר שהופעלו קשרים של מספר חברי כנסת הורשינו להכנס, אך אז הסתבר שאסור לצלם, שכן המקום נמצא בידי הדרוזים. שוב הופעלו קשרים ונסיונות שכנוע, עד שלבסוף הרב בצרי קיבל אישור מיוחד מהשייחים הדרוזיים לצלם במקום.

במקרה אחר, הגענו למקום נידח ובו שיחים גבוהים עד לגובה הראש. אין לי ספק ששרצו שם נחשים ועקרבים. אני מאמין שהדבר ששומר ומגן עלינו זו ברכת אביו של הרב, אשר אמרו שכיוון שאנו עושים זאת למען עם ישראל, לא יאונה לנו כל רע".

"לא מזמן היינו בקבר חושי הארכי, חברו של דוד המלך", מצטרף הרב יצחק בצרי לראיון. "היה זה בכפר דרוזי העונה לשם כפר ירקא, וקיבלו אותנו בסבר פנים מאוד יפות. נכנסו לקברים שנמצאים ברשותם של הערבים, כגון קבר רבי חנינא בן דוסא, שידוע במופתים הרבים שעשה. הוא ואשתו קבורים בכפר ערבה בקצה בית קברות מוסלמי. במרכז בית הקברות קבור התנא רבי ראובן טרובולי. נכנסו גם לסחנין, שם קבור התנא רבי יהושע. הערבים לא נתנו לנו להיכנס לציון ממש, כך שנכנסו רק לאזור".

 

שמשון הגיבור - בבית שמש

הרב בצרי מעלה נקודה מעניינת וטוען כי אנשים רבים שגרים סמוך למקומות הקדושים הללו, כלל אינם מודעים לכך. "אנשי בית שמש אינם יודעים שקבר שמשון הגיבור, נמצא ממש לידם. אנשי אשדוד אינם יודעים שקבר יונה הנביא נמצא שם. אנשי מודיעין אינם מודעים לקבר מתתיהו בן יוחנן השוכן במקום. אנשי יבנה אינם יודעים שנשיא ישראל, רבן גמליאל, קבור שם. לו ידעו, יכלו במרחק נסיעה של 10 דקות להתפלל על כל ישועה...

מדהים כי אפילו אנשים שומרי תורה ומצוות, גם כאלו השוקדים על הלימוד מידי יום מבוקר ועד ערב, אינם מודעים למקומות הללו", ממשיך הרב בפליאה. "שאלתי אנשים שנחשבים לגדולים בעולם התורה, אם הם יודעים היכן נמצא קבר ישעיהו הנביא - אף אחד לא ידע לענות. בצפון הארץ, ליד ברעם, קבור עובדיה הנביא, ידעתם? על נביאים אלו אמרו התנאים שאם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם, ואם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים".

הרב בצרי כואב את העובדה שאנשים אינם מנצלים את המקומות הקדושים הללו לתפילה ולתחינה, מקומות שה´ בחסדו הגדול לא הסתיר מאיתנו. במקום זאת, אנשים מזמינים טיסות יקרות, הרחק מגבולות ארץ ישראל, כדי לפקוד קברי צדיקים. האם את כל קברי האבות בארץ ישראל כבר פקדנו?

אם היינו יודעים להעריך, לדוגמא, את רב אשי, מחבר התלמוד הבבלי", ממשיך הרב בצרי, "לעולם לא היינו מוסרים לחיזבאללה את שטח האדמה עליו הוא קבור.

רבי ישמעאל, בעל הברייתות, קבור בצפון הארץ בקיבוץ פרוד. הוא מופיע בתלמוד כאדם שבנות ישראל היו בוכות עליו כשנפטר, וכל זה למה? כי היה מאכיל ומשקה אותן, מלביש ומחתן אותן. להגיע אליו זו סגולה לזיווג.

בכל יום, בתפילת שחרית, אנו אומרים 13 מידות שהתורה נדרשת בהם. אנשים יודעים שהוא זה שכתב את זה?".

 

4500 שנה אחורה

כל פרק הוא סיפור בפני עצמו, אבל לפני כחודש התרגש הצוות יותר מן הרגיל. ביום בהיר אחד יצא צוות הפקה מיוחד לתור אחר קברו של שת - בנו של אדם הראשון. היה זה מסע מיוחד, מסע בזמן, ואם לדייק, 4500 שנה אחורה.

"ערכנו חיפושים נרחבים אחר הציון של שת, בנו של אדם הראשון, בהר ארבל שבצפון", מספר לוגסי. "ירדנו במדרון מאוד תלול, חיפשנו ולא מצאנו. בדרך כלל, כשהרב לא מוצא קבר מסוים הוא מתפלל בתחינה גדולה. כך עשה גם כאן, עד שלבסוף מצאנו את הקבר...". וראו זה פלא, לא רק קבר זה נמצא, אלא גם קברה של דינה, בתו של יעקב.

"היינו בחורף, ביום מושלג במיוחד, במערת המכפלה, כשביקשנו להגיע לציון של אבנר בן נר", ממשיך לוגסי לספר. "ציון זה פותחים פעמיים בשנה, כשהמפתח נמצאים רק בידי היישוב היהודי בחברון. לאחר מאמצים, בשביל הרב בצרי, נתנו לנו להיכנס".

 

סיפור בעלמא

ממש לאחרונה צולם פרק מיוחד בקברו של רבי עזריה שבמושב עלמא. כמו שכבר הזכרנו - לכל פרק סיפור מיוחד, אבל לפרק זה סיפור מיוחד במינו. הכל מתחיל ונגמר במסע מעניין של בחור בשם שלמה ארוש. שלמה זה (נקרא לו שלומי), 32, הינו בחור שומר מסורת, קובע עיתים לתורה, ומתגורר בקרית מוצקין. לשלומי תחביב מיוחד ומעניין - ביקור בקברות צדיקים. הוא מסוגל להקיף כמה וכמה קברי אבות ביום אחד.

במהלך אחת הפעמים הגיע לעלמא. היה זה לפני כשנה. הוא התפלל שם מול שישה קברי אבות, ביניהם רבי עזריה ורבי אליעזר בן עזריה. כל ששת התנאים הקבורים במקום הינם תלמידים של רבי יוחנן בן זכאי.

"כשהתפללתי",מתחיל שלומי את סיפורו, "שמתי לב שעל קברו של רבי עזריה אין מצבה. יתרה מזאת, זהו שטח חקלאי ובו פרות וכבשים מסתובבים ומשליכים גלליהם על הציון ממש". שלומי הזדעזע לנוכח המראה המחולל. "לא ידעתי מה לעשות ולמי לפנות", משחזר שלומי את תחילת המסע שהסתיים רק לאחרונה, "אבל החלטתי בליבי שאם ה´ יזכה אותי, אבנה לצדיק מצבה". שלומי, שעבד אז כמנהל לקוחות עסקיים בחברת מירס, צד את אחד מלקוחותיו, קבלן במקצועו, לטובת העניין. הוא התייעץ עם אותו קבלן גדול, והלה הפנה אותו לקבלן נוסף בשם סופר מצפת. האחרון קישר אותו עם רפי ויהוא, צמד רעים שכבר זכו לבנות מצבות נוספות באותו אזור, והללו נעתרו ברצון לסייע בכל דבר ועניין (עד עצם היום הזה).

מקום הקבורה אותר במדויק, במעמד מיוחד שכלל את הרב מרדכי ליכטנשטיין, מהוועד להצלת קדמונים בישראל, והבניה יצאה לדרך.

 

בחלום אדבר בו

בשבוע שהחלה הבניה, קיבל שלומי מסר מעולם האמת. "בחלום ראיתי את עצמי בתוך חדר", מספר שלומי, "מרים איזשהו כיסוי ורואה שני צדיקים שוכבים על הגב, כמו בשעת קבורה. הם היו יפיפיים, בעלי זקן לבן וארוך. פתאום אחד מהם פקח את עיניו, הסתכל עליי, והתרומם בחצי גופו העליון. לאחר מכן הסתכל על הצדיק השני, כאילו מסמן לו לקום גם כן, וגם הצדיק השני פקח את עיניו והתרומם. לפתע, הופיע אבי בחלום, ואחד הצדיקים ניגש לחבקו. לאחר מכן ניגש אלי ללחוץ את ידי. ´מי אתה?´, שאלתי. ´רבי עזריה´, ענה בפשטות... השני לא אמר את שמו, אך אני יודע שהיה זה בנו, רבי אליעזר, שקבור סמוך אליו (במרחק ארבעה מטרים)".

כמובן, שבעקבות החלום, שלומי קיבל יתר בטחון ומרץ להמשיך לבנות, אך ה´ רצה והתהליך קיבל תפנית מיוחדת. "לא עברו שבועיים", ממשיך שלומי בדרמתיות, "ופקח רשות הטבע והגנים הורה לנו שאסור לבנות כי זהו שטח מדינה. הפסקנו. תוך שבוע נוסף, הביאו לשם טרקטור והרסו את כל המבנה".

שלומי, שמתגורר בקרית מוצקין, כשעה וחצי נסיעה מעלמא, נאלץ להגיע למקום לא מעט פעמים בעקבות התקרית. הוא צלצל למנהל המקרקעין, אך לשווא. כל ניסיונותיו להסביר את עצמו ולנסות להשיג אישור עלו בתוהו. "בכיתי כל כך... לא ידעתי מה לעשות".

לאחר שהתאושש מהעניין, החליט לא לוותר בשום אופן. כך, הגיע שלומי פעם נוספת לעלמא, צילם את ההריסות במקום, ונסע לכל מי שרק חשב שיכול לעזור. בין היתר, הגיע להידברות, בכוונה לפרוס את סיפורו בפני הרב זמיר כהן. הרב, ששהה אז בחו"ל במסע הרצאות, התעדכן בסיפור מיד, ושלומי קושר מיידית עם הרב יצחק בצרי, שאמון על כל נושא קברות הצדיקים בהידברות. לאחר מכן הגיע שלומי גם לחברי הכנסת אלי ישי, יצחק ועקנין וישי לוי מש"ס. הוא לא הסתפק בכך ובנוסף כתב מכתבים לרבנות הראשית, לרב שלמה עמאר ולרב יונה מצגר. כמו כן, הפעיל את כוחותיו על מנהל המקומות הקדושים. כל השתדלות שיכלה להיעשות, נעשתה.

לאחר כשבועיים הגיעה התשובה המיוחלת. היה זה הרב שלמה עמאר בכבודו ובעצמו, אשר כתב מכתב וביקש באופן אישי מהרב ישראל דרעי, רב מנהל המקומות הקדושים, לטפל בנושא. "הרב דרעי, שאיתו אני בקשר עד היום כבר חצי שנה, הלך למנהל המקרקעין ונזף בהם - איך העיזו לגעת בקבר של צדיק?".

אישורים הוגשו, הדברים אושרו (שבוע לפני הילולת רבי שמעון בר יוחאי), והבניה, לא להאמין, יצאה שוב לדרך יום אחד לפני הילולת אליעזר בן ערך.

"לפני שבוע, ביום רביעי, עשינו סיום מצבה", מסכם שלומי בהתרגשות את הסיפור. "עשינו הקפות, אבא שלי אמר קדיש ורקדנו. עשיתי באמת מצבה מפוארת, אבנים ירושלמיות, אריחים וכיפה".

המשימה, שנמשכה כשנה, הוכתרה בהצלחה. כל ההוצאות היו על צווארו של שלומי, והוא נתן את כל הסכומים הדרושים בלב שלם ובשמחה. "עשיתי את זה באמת לשם שמיים, שהמצבה של הצדיק לא תחולל.

יום לאחר סיום המצבה, קיבלתי טלפון פתאומי מערוץ הידברות, שהודיע לי על כך שהרב בצרי בדרך אלי, לצלם מחר פרק לסדרה ´בעקבות צדיקים´...".

במבט לאחור, שלומי מספק לנו תובנה מעניינת: "ברגע שהתחלתי להתעסק עם הבניה החלו ליפול עלי המון צרות: הבניה הופסקה, סבתא שלי נפטרה, התחלתי לסבול מכאבי שיניים חזקים, פוטרתי מהעבודה, ואפילו דרסתי חתול שחור בדרכי לשיעור תורה. הרגשתי שמנסים אותי מלמעלה. הבנתי זאת, ולכן בכוונה לא חיפשתי עבודה חדשה, על מנת שאוכל להתמסר לבניה. הייתה זו שנה קשה, אבל ככה זה כשאתה קופץ על מצווה. רק אחרי שמסיימים אותה הכל נפתח".

אכן, השעה שיחקה לשלומי, ובשמיים לא שקטו על המעשה הנפלא שעשה. ממש כפי שבנה בית לצדיק שינוח על משכבו בשלום, כך, מידה כנגד מידה, זיכו אותו לבנות את ביתו שלו. כיום, ברוך ה´ שלומי מאורס, ובעוד כחצי שנה יכנס לברית נישואין עם כלתו לעתיד. יהי רצון שיהיה ביתם בית ועד לחכמים.

הרב בצרי, מה המעלה של תפילה בקברי אבות?

"בפרשה שקראנו לאחרונה כתוב על כלב בן יפונה "ויבוא על חברון". מסופר שהלך להתפלל על קברי האבות כדי שהקב"ה יצילו מעצת המרגלים. לומדים מכך את חשיבות התפילה במקומות שצדיקים קבורים בהם.

בנוסף, הגמרא במסכת בבא בתרא אומרת, "לולא תפילת המתים על החיים, החיים לא יכולים להתקיים".

ערוץ הידברות מתכנן נסיעה מרתקת לנשים לכבוד יום ההילולא של האר"י הקדוש, מה יהיה שם?

"הנסיעה כוללת סיור בקברות האר"י הקדוש, רבי יהודה בר עילאי ובניהו בן יהוידע. אנו יודעים שהאר"י הקדוש הוא זה שכתב את ספרי הקבלה והעביר אותם הלאה. כמו כן, ידוע שהיה בעל מופת בדורו, ומקום קבורתו מסוגל לתפילת רבים על מנת לפעול לישועה. בנוסף, קברם של רבי יהודה ורבי עילאי מסוגלים לפרנסה ועשירות".

* * *

תודה מיוחדת לצוות הידברות: אוהד אמזלג (המופקד על הצילום), שמואל לוגסי (שמצלם, עורך ומסייע בכל הנוגע להפקה), חגי גולדובסקי (הממונה על בקרת הסאונד), טליה טוני עגיב (שאמונה על התחקיר המקדים), וכמובן לרב יצחק בצרי, שעשה, עושה ועוד יעשה בעז"ה למען עם ישראל בתוכנית נפלאה זו.

תגיות:קברי צדיקיםהרב יצחק בצרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה