חנוכה 2023

כיצד הפכה הסופגניה התמימה למאכל גורמה?

פעם הן היו תמימות, שמנות וגדושות בריבה פשוטה. היום אפשר למצוא אותן בטעמי חלווה, קרמל, מרציפן וכמובן שוקולד. אז מה קרה לסופגנייה בשנים האחרונות?

מילויים מכל הסוגים (צילום: פלאש 90)מילויים מכל הסוגים (צילום: פלאש 90)
אא

עד לפני כמה שנים הן היו כל כך תמימות, שמנמנות ועגולות, גדולות, מלאות בריבה אדומה, מצופות באבקת סוכר לבנה, עומדות סדורות בשורות ישרות, רק ממתינות כבר להגיע למסיבות החנוכה, להדביק את הפיות הקטנים שאוכלים בהתלהבות את עיגול השומן הגדול הזה – הסופגניה. מאכל מסורתי ורב שנים, אותו קונים בכל בית יהודי בחג החנוכה.

אבל אם אתם מסתובבים במאפיות ובמסעדות בשנים האחרונות – בוודאי נוכחתם לראות את השינויים הקולינריים שעברו על הסופגניות התמימות האלו. את השדרוגים והשינויים של החיצוניות והפנימיות שלהן.

מה קרה להן? כיצד הפכו לנו את המאכל התמים הזה למאכל גורמה שנמכר אפילו במסעדות? יצאנו לבדוק.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

חני כהן, השפית של מסעדת ריקוטה האיטלקית, הפכה להיות ממש חוקרת במסגרת ההיערכות לחנוכה. "אי אפשר להישאר מאחור כשהעולם דורש התחדשות", היא אומרת. "כל שנה לפני חנוכה אני בודקת כל מני מקורות שונים שקשורים למאכל הזה ולמה שקרה לו בעולם, ומגיעה עם תובנות חדשות, תוך מטרה לשמור על הכיוון האיטלקי של המקום". השנה גילתה מימי, כי האיטלקים העתיקו את סודות המאכל הייחודי של חנוכה, והפכו אותו למאכל שמקובל לפני כל אירוע חגיגי בוונציה. הם ממלאים את הסופגניות בעיקר בטעמי פירות, ומגישים אותן בליווי כוס יין לבן. "זה דווקא הסתדר לי השנה", אומרת מימי. "כי מדובר בטעמים קלילים של פירות, וקצת נותן את האפשרות לברוח מהשוקולד הכבד והממלא, שדחוס כמעט בכל סופגניה, מה שמעניק לאנשים תחושה נוחה יותר שהסופגניה מלאה בפרי ולא בשוקולד, כי יש לזה אפקט קצת יותר בריא".

ואם בטרנדים של בריאות עסקינן, גם שלומי, מקפה גרג בגן העיר תל אביב, מצטרף לטרנד. שלומי, שקיבל לאחרונה כשרות מהודרת, החליט לחגוג אותה עם הלקוחות דורשי הכשרות של המקום, ואין כמו חנוכה, לנס פרטי נטול קלוריות, במידת האפשר. "אז הלכנו על מיני סופגניות", אומר שלומי. "מדובר בסופגניות שהן שליש מגודל סופגניה רגילה, וכך גם הערך הקלורי והשמן שהן מכילות. אפשר לאכול, אפשר לטעום, אפשר להרגיש את החג ואת הסופגניה, עם הרבה פחות נקיפות מצפון".

 

10 ציפויים שונים לפי אופי של כל ילד

סיפור מעניין שהתרחש בגרג בתחילת החג, מסמל אולי את האפשרויות הבלתי נדלות של השדרוג המעניין שעובר המאכל המסורתי המוכר. "הגיעה משפחה לארוחה משפחתית, עם כל עשרת ילדיהם", מספר שלומי. "בתחילת הארוחה ניגשו אלי ההורים וביקשו בקשה לא שגרתית בכלל: סופגניה בציפוי שונה לכל ילד – לפי האופי שלהם. הם נתנו לי בשתי מילים על כל ילד מה הנקודה החזקה שלו, והצוות שלי נענה לאתגר". בסיומה של הארוחה חיכתה לילדים מנה אחרונה מתוקה ומרגשת, מתנה מההורים – משהו שלא היו חולמים עליו. כל ילד קיבל סופגניה בנימה אישית. היה שם לב, והיה שם סמיילי, עשרה סוגי אופי שונים על כל סופגניה בנפרד.

"מה שמוכיח שאפשר לעשות עם המאכל הזה אינספור שדרוגים", אומר שמעון מרשת מאפה נאמן, שהחליטו לחגוג 70 שנה לרשת, ב-70 מילויים או ציפויים שונים. "זה מאתגר, מעניין ומוציא ממך הרבה מאוד יצירתיות", הוא אומר. "הכי משעשע זה לראות את האנשים שמגיעים למקום ולא בטוחים עדיין מה מיועד לאכילה ומה לא. שוקולדים, ריבות, קרמל, סוכריות, מרציפנים, חלווה, הם רק חלקיק קטן מהאפשרויות שעומדות בפני השפים, שמתייחסים למאכל החגיגי הזה, כמו היה מנת גורמה.

"נכון שאנשים עדיין מחפשים את המוכר והאהוב", מודה שמעון. "אבל בכל זאת כשיוצאים מהבית, או רוצים לציין אירוע מיוחד, או לחגוג עם בני משפחה ומחפשים לעשות זאת ברוח החנוכה, צריך לדעת שיש לנו את האפשרויות. אף אחד לא מתיימר לקחת את הסופגניה ולהפוך אותה למשהו שהיא לא, אבל בדיוק כמו שכל העולם התקדם, השתנה, השתדרג, הפך להיות יותר אינטראקטיבי, יותר צבעוני ומפתה, ככה זה בכל תחום, וגם באוכל. המסעדות לא נותרו מאחור, כי יש להן מה להציע, וזה הפך להיות חלק מהתפריט בימי החנוכה – לכל דבר".

מיני סופגניות (צילום: shutterstock)מיני סופגניות (צילום: shutterstock)

אני לא יודעת מה דעתי האישית לגבי כל הצבעוני ושונה הזה, בתחום הסופגניות, אני רק יודעת שכשאני מביטה על כל השלל, המבחר האינסופי והאפשרויות, העיניים שלי מתפעלות, אבל הפה שלי מחפש את המוכר והאהוב, הסופגניות התמימות האלו, עם הריבה ואבקת הסוכר, ואולי זה עדיף. ככה יישאר לאחרים הרבה יותר מכל המיוחד הזה, ואני אשאר בקשרי ידידות סבירים עם המשקל. אבל הדבר שמעניין אותי באמת, הוא מה עוד נזכה לראות בשנים הבאות שקורה לסופגניות. עד להיכן יגיע תהליך השינוי שהן עוברות, והאם נמשיך ליהנות ממנו? יש לי רק עוד שנה לחכות, מאמינה שאחזור עם תובנות חדשות.

תגיות:סופגניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה