לאישה

תופעה חדשה: שופינג In קניות Out

יותר ויותר ילדים מספרים שאימא קנתה להם את הבגד באנגליה, בזמן שאפילו דרכון אין לה. יותר ויותר נשים זונחות את החנויות בר' עקיבא ובגאולה ועוברות לשוטט ברחובות ארצות הברית. טרנד הייבוא הסוחף נשמע משכנע: עורכים קניות בלי לצאת מהבית. אבל מי אמר שזה שווה? בקהילה הצטיידו במקלדת עם אותיות שאפשר לתרגם למגוון שפות' וחייגו למספרים עם קידומת ישראלית כדי לברר. הנה, הדיון מתחיל

אא

התור הארוך שהשתרך בסניף הדואר התנהל לאיטו. איטה עמדה גם היא והמתינה בסבלנות לתורה. מישהו התעניין אם ישנה חלוקה חינמית של מוצר כלשהו עטוף בשקית לבנה עם כיתוב בלועזית. שכנתה לתור אמרה: "הייתי בטוחה שאני היחידה שמזמינה ביגוד מחו"ל, בסוף אני נכנסת ורואה שחצי מהשכונה חשבה כמוני". התור התקדם לאיטו, ולאחר חיפוש בין עשרות שקיות זהות, נמצאה גם החבילה של איטה. היא התיישבה על ספסל מחוץ לסניף ופתחה את החבילה כדי לגלות שרוב המידות שהזמינה אינן תואמות את גובהו המיניאטורי של זאטוטה. מאכזב.

עד לא מזמן, קניות התבצעו בדרך פרונטלית. הלקוח נאלץ להגיע לחנות על רגליו, מישש את הפריט, בדק והכריע. עם התקדמות הטכנולוגיה, הפכו גם הקניות לזמינות יותר, ללא צורך במאמץ ובכיתות רגליים, וצץ לו טרנד חדש: קונים בלי לצאת מהבית! התופעה סוחפת אחריה קהל יעד שמזמין שוב ושוב מוצרים תוצרת חו"ל ובכך מגדיל את הייבוא לארץ. אם עד לפני שנתיים יכולנו לראות מותגי חו"ל רק אצל 'חוצניקים', הרי שלאחרונה שוק הייבוא הפרטי התפתח, וקליינטים רבים מעדיפים את המותגים הנושאים שמות לועזיים על פני התוצרת הארצישראלית.

התופעה הרווחת יצרה שוק ייבוא בישראל, עד כי ישנן חנויות מעבר לים שהבינו את הפוטנציאל הטמון ביכולת הקנייה הישראלית, ובשל כך התחילו לספק משלוחים חינם לארצנו הקטנה.

איך זה עובד? מה הרווח? האם בגד מחו"ל זול יותר מהארץ או איכותי יותר? והאם אין ההפסד רב על המציאה? את השאלות האלה הפנינו לקנייניות שהגדירו את עצמן 'מומחיות בתחום הייבוא הפרטי' ושמחו לתרום מניסיונן תוך אזהרה שלא לכל אחד זה מתאים.

החולצה מאנגליה (אילוסטרציות: shutterstock)החולצה מאנגליה (אילוסטרציות: shutterstock)

על חוויית הקנייה מול הנוחות

שוק העסקים הרחב מציע מגוון אפשרויות ומנסה לכלול את כל החושים בחוויות הקנייה. מוכרי חלבה בשוק מציעים לקונים טעימה, המאפיות הריחניות מדברות בעד עצמן, בחנות המשחקים ניתן לראות על המדף צעצועים עם כיתוב מזמין: 'נסו אותי'. את הביגוד וההנעלה אנחנו ממששים ומודדים, ועל האבטיח דופקים כדי לשמוע אם הקול בתוכו חלול. השוק מתאפיין במישוש ונגיעה. קניות בחו"ל מעניקות חווית קנייה שונה בתכלית. חוש הראייה הינו היחיד שמשתתף בחגיגה, והצורך להמתין למשלוח מהדואר, יוצר הווי קנייה שונה. המחיר והנוחות מנסים לגשר על הפער והחיסרון בנגיעה מקרוב, ויש כאלה שמעדיפים נוחות על פני קנייה ביד ומיד.

כשאחות של אסתר התארסה, שמחה כל המשפחה, שמחה גם אסתר. ברגע שזה הגיע לקניות, הלחץ העיב על השמחה. "אני מטופלת ברוך ה' בשלושה קטנטנים ונמצאת בתקופה שקשה לי לצאת מהבית. מילא לחתונה אני לא מתכוננת לקחת אותם, אבל לשבת שבע ברכות אצטרך להלביש אותם 'מטופטפים', ורק לחשוב על יציאה והתרוצצות לחיפוש חליפות ושמלות, עשה לי שחור בעיניים".

חברה הביאה לה חוברת עם קטלוג של בגדי ילדים בחו"ל. "אחר צהריים אחד ישבתי על הספה כשמסביבי הילדים משחקים בקליקס, דפדפתי בקטלוג וסימנתי בעט מה בא בחשבון. החברה הבטיחה לי שזה ביגוד איכותי. כשהחזרתי לה את החוברת, היא בדקה מה המחיר של הביגוד והתפלאתי שגם התשלום לא יקר. הזמנתי, ותוך שבועיים קיבלתי הזמנה מהדואר לבוא לקחת את החבילה. בשבת השמחה עצמה, המשפחה לא הפסיקה להתפעל מכך שהצלחתי להלביש את כולם בנוחות מרבית, ללא בייביסיטר, ובלי להתרוצץ שעות ולייגע את הרגליים".

"ישנם שני סוגי אנשים", מגדירה רחל ניקלשטיין, קניינית דומיננטית מחו"ל. "הסוג הראשון - הקניות אצלו הן הכרח. אנשים אלה יוותרו על חוויית הקנייה, הם אינם זקוקים לתירוץ של קנייה בשביל להתאוורר, ולכן יעדיפו לבצע קניות בלי לצאת מהבית. ויש את הסוג השני - שחוויית הקנייה והנגיעה במוצר, הריח החדש של המוצר, יוצרים אצלם את ההווי של הקנייה ומעצימים את הקניות לסוג של בילוי. אנשים אלה יעדיפו לקנות בארץ גם אם יש להם את אותו מוצר זול יותר בייבוא פרטי מחוץ לארץ".

מה גורם לך אישית להעדיף הזמנה מיוחדת על פני קניות בחנות מול הסחורה?

"הנוחות, הרוגע ויישוב הדעת. אני בוחרת מתוך מחשבה רגועה ולא מתוך לחץ - גם לחץ של זמן וגם לחץ של מוכר שמשכנע אותי לקנות את המוצר. וכמובן שאין להתעלם מהמחיר המוזל. ניתן למצוא מוצרים זהים בארץ בכפול שלוש מהמחיר בחוץ לארץ. משחקים של פליימוביל עולים בערך חצי מחיר".

"זו הייתה הפעם הראשונה שלי ובעזרת ה' גם האחרונה", מצהירה חדווה רוזנברג שניסתה ונפגעה, אך לא בכיוון החיובי. "התכשיטים בקטלוג נראו נוצצים במיוחד. כנראה הפוטושופ של הצלם עובד מעולה. בכל אופן, הזמנתי תכשיטים שנראו לי שווים את המחיר ובסופו של דבר הגיעה סחורה שלא הייתי משלמת עליה שקל. העיצוב של העגילים היה שונה מהנראה בקטלוג, וחרוזי השרשרת ה'יוקרתית' היו פשוטים להפליא וגם נראו כך. בת העשר שלי זכתה בתכשיטים, ואני הבנתי את המסר. סחורה טובה קונים רק ממבט עין ומישוש".

ליבי דווקא ממליצה: "קניתי מחשב נייד וחמי הביא לי כשהגיע מארה"ב", היא משתפת, "כולם זלזלו בי בתחילה איך תהיה לי אחריות והאם כל פעם כשאצטרך תיקון אשלח את חמי שוב או אטוס לחו"ל בעצמי. המחשב עלה לי בפועל בכאלף שקל פחות ממחירו בארץ, והחלטתי שלא להתייחס למלעיזים. בסופו של דבר הבנתי שהאחריות על המחשב היא של היצרן ולא של החנות עצמה. ליצרן יש שירות לקוחות בכל ארץ, גם בישראל. התקשרתי לשירות, הם עזרו לי להעביר את המחשב לעברית, והחיסכון של האלף שקל הוכיח את עצמו".

"מאז ההזמנה הראשונה לשבת שבע ברכות הפכתי ליבואנית פרטית נלהבת", מחייכת אסתר, "אין כמו לשבת בבית בנוחות בשעות שהילדים ישנים והבית רגוע, כשכל החנויות בארץ כבר סגורות על בריח, ולבחור בגדים בלי צורך לשאול כל רגע את המוכרת מה המחיר של פריט זה או אחר, או לטרוח לדפדף בין הבגדים. גם המחיר הזול מותיר טעם טוב. הבנות שלי הולכות עם קשתות וסרטים שעלו לי גרושים, בארץ כל פריט כזה עולה בהרבה יותר".

 

 על מידות ומדידות מול השערה

כשיוצאים לקניית נעליים לילד, דואגים לקחת אותו לחנות למדידה, או לכל הפחות מביאים נעל לדוגמה כדי לבחון אם מידת הנעל, הרוחב והגובה שלה מתאימים לרגלו של הילד. כשמזמינים בחוץ לארץ, יש לקוות כי ההשערה תקלע למידה הנכונה.

"המידות בחו"ל שונות מאלו בארץ", מסבירה ניקלשטיין. "מעבר לכך, ישנן חנויות שהמידות גדולות מהרגיל. למשל בגד גוף במידה 6 חודשים, יתאים לתינוק ניו בורן בארץ. אני יודעת על הרבה שקנו מידות מתאימות לילדים, ונאלצו להשתמש בפריטים רק שנה מאוחר יותר".

הדבר הראשון שיש לבדוק לפני קנייה וירטואלית זה המידות, וגם אז יש לקחת הימור. "חיפשנו בגד תואם לכל האחייניות והנכדות בחתונה של אחי", משתפת רחל זמיר, "גם הצד השני היה בעניין, והחלטנו שאנחנו רוצים ללכת על משהו יפה אבל לא יקר. חיפשנו בהשכרות בגדים בארץ, אבל הכול היה יקר. בגמ"חים לא הייתה סדרה שלמה לכולם בצבע שרצינו. בת דודה ששהתה בחוץ לארץ הציעה את שירותיה. היא שלחה לנו תמונות של כמה דוגמאות מחנות איכותית ולא יקרה, והזמנו דרכה. יצא לנו זול, ואפילו בתחשיב נוסף של תשלום המכס - הקנייה נחשבה עדיין לזולה. בת הדודה הגיעה יומיים לפני החתונה ואז גילינו את ה'ברוך'. מלכתחילה אמרו לנו שהמידות שם גדולות מבארץ, לכן הזמנו לכל ילד מידה אחת פחות. בפועל, המידות היו טיפה קטנות, ועם ההערכה שלקחנו, יצא לכל ילד מידה וחצי מתחת למה שהוא זקוק".

יומיים לפני חתונה... מה עשיתם?

"ניסינו לשחק עם זה, לתת לקטנות את השמלות של הגדולות, והצלחנו יחסית, אבל בסוף נשארנו עם שתי בנות שרצו מאוד להיות כמו כולן ולא היו להן שמלות. יומיים לפני החתונה הן רצו לחנות יוקרתית בבני ברק לבגדי ערב ורכשו במחיר מלא שמלה דומה לאלה של חוץ לארץ. בסופו של דבר השמלות שלהן היו היפות ביותר, אבל עוגמת הנפש מהלחץ כמו גם מהמחיר ששולם בעד השמלות שלא היו נקנות מלכתחילה - נשארה".

ולא רק בביגוד או בהנעלה הדורשים מדידה יש אכזבות. "הזמנתי סכין מיוחדת לחיתוך פימו", מתארת ברכה אלכסנדר, "הסכין אמורה להיות בגודל של בערך 10 ס"מ על 5 ס"מ. בארץ זה עולה שישים שקל, שם זה עלה עשר. הגיעו אליי מאה סכינים פצפונות בגודל של 4 ס"מ על 1 ס"מ. אין לי מושג למה זה משמש. אבל הפסדתי עשר שקל, לא נורא".

"לא נורא, נכון", מסכימה רוזנברג בספקנות, "כשמפסידים 10 שקל זה לא הפסד גדול - אם מתעלמים כמובן מהזמן שהמתינו למשלוח ומהאכזבה הגדולה, אבל כשמדובר בסכום העולה על 100 שקלים, ההפסד צורם ומורגש".

בכמה יותר זול? (צילום: פלאש 90) בכמה יותר זול? (צילום: פלאש 90)

 על חוקי המכס מול המע"מ  

בכל מדינה תקנית קיים פיקוח על היבוא. מדינת ישראל מתירה לייבא בייבוא אישי בתנאי שהטובין (-מוצרים או חפצים שימושיים, בדרך כלל כאלה הראויים למכירה( אינם אסורים בייבוא. ביגוד ומוצרי צריכה רגילים אינם נכללים באיסור. ברשות המיסים טורחים להדגיש כי תחת ההגדרה של ייבוא אישי נכללים טובין בכמות סבירה לשימוש עצמי או נתינה במתנה. כאשר המוצר עובר את המחיר המותר ללא מכס, יגבו רשויות המכס מס בהתאם לערך החבילה.

"משלוח המכיל טובין שערכם הכולל עד 75$ - פטור לחלוטין מתשלום מיסים", מבהירים ברשות המיסים, "משלוח המכיל טובין שערכם הכולל 75$-325$ - פטור מתשלום מכס אך חייב בתשלום מע"מ ובמוצרים מסוימים גם במס קנייה. טובין שערכם 325$-1,000$ - חייבים בתשלום מע"מ וכן, במכס ומס קנייה (אם חלים)".

"בכל הזמנה אני מקפידה להזמין בסכום שמופחת מ-75$", מגלה ניקלשטיין, "הייתה לי פעם אחת שבכל זאת נדרשתי לשלם מס. היה זה כאשר היה בידי קופון הנחה של 50 שקלים. יחד עם ההנחה עלתה הקנייה 250. בפועל כתבה החנות על החבילה את המחיר המקורי, ונמצא שקניתי במעל 75$. החבילה התעכבה, ולא הבנתי מדוע. רק לאחר מכן, קיבלתי הודעה שיש לי דבר דואר, וכשבאתי להוציא אותה אמרו לי שאני צריכה להוסיף כסף בשביל להוציא אותה. הבנתי שהיא התעכבה בגלל המכס".

וכמה היה עלייך לשלם?

"עלות המכס היא 18% על מחיר הקנייה. במילים אחרות את פשוט משלמת מע"מ על הקנייה, כל פריט מתייקר לך ב-18%, די מעצבן אבל זה בעצם מה שהיית משלמת לו היית עושה את הקניה בארץ".

ואיך מתבצע התשלום?

"משלמים את זה כשבאים לקחת את החבילה במזומן או בשיק. אין אפשרות לשלם בכרטיס אשראי. בכלל, יש לדעת שחיוב המכס משתנה בהתאם לסחורה שמזמינים, כלומר - יש הבדל בין ביגוד, אלקטרוניקה, מוצרי בית, וכדאי לבדוק את הנושא טרם ההזמנה".

עוברות לקנות מחו"ל עוברות לקנות מחו"ל

על ערבות ישראלית מול כדאיות

כשאנו קונים בארץ, אנחנו תומכים בייצור הישראלי ומסייעים להגדלת המכירות והתעסוקה בישראל. האם אלה שיקולים שעלינו לקחת בכל פעם כאשר אנו רוצים לקנות בגד או נעל?

"כשקונים בחוץ לארץ זה פוגע גם במי שקונה", מפתיעה ציפי אומן, בעלת חנות 'ביגוד פלוס' במודיעין עילית, "נניח שאת עושה קנייה בחו"ל במקום בעירך. בפועל יוצא שהעסק שבעירך מרוויח פחות, וממילא תקציב הפרסום יורד ואז הגרפיקאיות מרוויחות פחות, וככה הגלגל מסתובב עד שבסופו של דבר חלק מהכסף חוזר לך לכיס. זה ברור שהאזרח הקטן לא אמור לעשות את החישוב הזה כיון שתכל'ס כל אחד אומר לעצמו: 'הקנייה שלי היא לא זאת שתפיל את החנויות כאן, אז למה שלא אחסוך כמה שקלים?'".

אז מה עושים?

"מכיוון שבאופן פרטי זה לא אפקטיבי, אני חושבת שזה דבר שיכול לבוא רק כיוזמה ציבורית כללית. ברגע שכולם ביחד יבינו את העניין ויפעלו כך, המחשבה על כך והפעולות בעקבות זה, יכולות להזניק את הכלכלה של כולם".

רחל לא יכולה להבין את הטרנד הנ"ל. מבחינתה מי שלא קונה בארץ - מפסידה: "לא מצליחה להבין מה הצורך לקנות בחוץ לארץ. ברוך ה' בארץ לא חסר ביגוד זול ואיכותי, ואפשר למצוא אותו בכל בזאר או חנות בגאולה. פעם אחת התפתיתי. הזמנתי שעון מחוץ לארץ, חברה שכנעה אותי שהוא זול ויפה. הוא באמת היה יפה, ובאמת זול, אבל אחרי שבועיים כבר התקלקל ולא הייתה אפשרות לתקן. קניתי בארץ שעון עם אחריות וכבר שנה אני עונדת אותו רצוף. פעם אחת הוא התקלקל, הלכתי לשירות תיקונים, הם תיקנו לי ותוך שעה השעון חזר אליי. שכנה הראתה לי בגאווה צמיד שרכשה בחוץ לארץ. היא סיפרה שהיא שילמה עליו 20 שקלים. שבוע לאחר מכן הלכנו יחד לחנות בארץ וראינו את אותו צמיד ב-15 שקלים".

ומה עם איכות אמיתית שעולה זול יותר בחוץ לארץ?

"בכל אופן אעדיף לקנות בארץ. כשאני קונה כחול לבן אני מעודדת את שוק העסקים בישראל ואת התוצרת. כשאני קונה קוקיות וסיכות לילדות בחנות בשכונה, אני עוזרת לבעלי החנות לעזור לי, כיון שהם מרוויחים יותר, ובכך אני מאפשרת להם לחשוב על הגדלת העסק ולהזדקק לשירותי השכרת הרכב שבעלי עוסק בה"...

ניקלשטיין שוללת את ההתחשבות בשוק הישראלי מכל וכול: "ברוב החנויות בארץ הסחורה אינה כחול לבן אלא סינית וכדומה, כך שזה לא הזמנים של פעם שהיה עניין לעודד ייצור ישראלי, וכאשר גם השיקול של העלות מצטרף, אני לא מתנדבת".

 

על אכזבות מול הצלחות מסחררות

נושא הקניות מחוץ לארץ מסקרן, וניתן להפיק ממנו תועלת כאשר יודעים איך לעשות זאת בצורה נכונה.

ביקשנו מהקונות המרוצות והמאוכזבות לתת הוראות לקונה המתחילה. הרי הן לפניכם:

"בגדים לילדים אני ממליצה מאוד לקנות בחוץ לארץ", משתפת אלכסנדר, "יש חנות בשבדיה שיש לה קטלוג מודפס ששולחים בדואר, וזה מומלץ לאו דווקא בגלל המחיר, אלא דווקא בגלל האיכות. אני אחת שמכבסת המון, והם נראים מצוין גם אחרי 50 כביסות. לא אמליץ על רכישת מכשירי חשמל - לא קניתי אף פעם אבל אני יודעת על מישהי שקנתה והסתבכה עם השקע ובסוף היא הייתה צריכה לקנות את אותו מוצר שוב, בארץ. את כל מוצרי האומנות והמכשירים המכניים, מומלץ לקנות בחו"ל, אני אישית קניתי בארץ מוצר ב-100 ש"ח ואחר כך קניתי את אותו מוצר, ואפילו יותר טוב ממנו, ב-50 שקל באנגליה".

מה כדאי לעשות בקניה מחו"ל ומתי יש לנקוט זהירות?

"דבר ראשון: מכס. לבדוק מה התקרה המתאימה לפריט שאנו רוצים, ולא להזמין מעבר לסכום הזה כדי שההפסד לא יכסה על הרווח. דבר שני: משלוח. לבדוק טוב טוב. יש מוצרים שאומנם זולים אבל המשלוח עולה כפול 3 או 4 מהמוצר, ולפעמים לא שמים לב לזה. וכן: לבדוק שהם שולחים לארץ. לא כולם שולחים לארץ. אלא אם כן יש מכרים מחו"ל שמוכנים לעשות את השירות של לקבל את המוצר ולשלוח לארץ, אז מצוין. כמו כן, כדאי לבדוק את האמינות של המוכר. לברר אצל מי שמכיר ולא לקנות סתם ממי שייקח את הכסף וישלח מוצר פגום או לא ישלח בכלל".

"קודם כל כדאי לדעת מה את מחפשת בדיוק", מוסיפה זמיר. "רצוי לשלוח מישהו לראות את המוצר או לבדוק אותו ולהשוות מחירים עם הארץ. וכאשר את בטוחה שזה מה שחיפשת במחיר משתלם בלי לשכוח כמובן עלויות משלוח אם קיימות - תזמיני. כמו כן יש לבדוק את הזמן המשוער להגעה, על מנת שעדיין המוצר יהיה לך רלוונטי. להזמין, ולהתחיל לחכות בתקווה שלא תתאכזבי".

"נושא הקניות בחו"ל שנוי במחלוקת", מסכמת ניקלשטיין, "יש אכזבות לצד הצלחות מסחררות. מה שברור זה שכדאי לדעת איך לעשות את זה ומה ההליך כדי שלא יהיו אי הבנות שיגרמו לאכזבה. ומה שחשוב זה לדעת שלא משנה איפה קונים - אם בארץ או מחוצה לה - להבדיל, כמו ספר תורה, גם זה תלוי בהשגחה. וצריך לדעת שגם אם התאכזבנו פעם אחת, יתכן שבפעם הבאה תגיע קנייה מוצלחת במיוחד שתוציא אותנו מרוצות בעזרת ה'".

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "בקהילה". למבצע מנויים מיוחד, עבור גולשי הידברות, הקליקו כאן.

תגיות:סיפורי נשיםקניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה