"המוזיקה שהבעש"ט שמע בזמנו": ראיון עם יצחק מאיר

כך מגדיר יצחק מאיר את המוזיקה שהוא יוצר. בראיון לרגל צאת אלבומו השני הוא מספר כיצד נשאב למוזיקה, ומגלה כיצד הגיב שלמה ארצי כשעיין איתו במחזור יום הכיפורים

אא
כיום, כשאומנים רבים מגיעים ליהדות מתוך המוזיקה, מעניין לגלות אומן אחר שהגיע למוזיקה דווקא מתוך היהדות. יצחק מאיר, 30, נשוי ואב טרי, המתגורר בשכונת רחביה שבירושלים, העביר שיעורי תורה בנושאי חסידות ומחשבת ישראל לקבוצות שונות במרכז שורשים, ובשלב מסוים עלה הרעיון לנגן בסופי השיעורים. החוויה, מסתבר, היתה מוצלחת.
"אין לי שום הכשרה מוזיקלית, ואני לא מנגן באף כלי", מספר יצחק מאיר - אחיו של איש התקשורת ידידיה מאיר, "אבל אחרי התוספות המוזיקליות בסופי השיעורים, ראינו שהשירים כל כך חזקים, והגברנו את המינונים של הנגינה בשיעורים. אנשים דתיים וחילוניים יצאו מהשיעורים בתחושה מאוד מרוממת, וביקשו מאיתנו ´תקליטו את זה, כדי שנשמע גם בבית´".
היוזמה הראשונית הולידה את האלבום הראשון של יצחק מאיר, "נשמות חדשות", שבניגוד לכל ההערכות הצליח למכור כ-11,000 עותקים טבין ותקילין, בעידן הצריבות וההורדות הפיראטיות. "להפתעתנו התברר שהמוזיקה מדברת לא רק אל אנשים שמגיעים אל השיעורים שלי", הוא מספר. "הסתבר שאנשים מתחברים למוזיקה הפשוטה, הכלייזמרית - מוזיקה שכששומעים אותה נראה שזו אולי המוזיקה שהבעל שם טוב שמע בזמנו...".
האלבום החדש, "עתיקא קדישא - זמירות שבת וניגונים מחצרות חסידים ובתי ישראל" - רואה אור בימים אלה ממש בפורמט כפול, ומכיל ניגונים ושירים חסידיים המתבססים על זמירות שבת בבוקר, בניגוד לקודמו שהתבסס על זמירות ערב שבת. באלבום מתארחים אחיו, בני משפחת מאיר, אבי בניון, יוסי גיל, אייל שילוח, שלמה אברמסון, הילד צביקי רובין ועוד.
הדיסק השלישי, מספר מאיר, יכלול זמירות מסעודת מלווה מלכה, ואם ההצלחה תמשיך - בסדרה מתוכננים אלבומים המוקדמים לניגוני הסליחות, לשירי חנוכה, פורים וכן הלאה. או כמו שמגדיר את זה הזמר שכמו נקלע במקרה לסביבה המוזיקלית - "לחוות את לוח השנה היהודי דרך פס הקול של הניגונים החסידיים".
בהמשך מספר מאיר שהנגינה באלבום החדש עדיין פשוטה כקודמו, אם כי יותר מלוטשת ומקצועית. בנוסף לכך, הפעם הוא כלל לחנים חדשים שלו ל"אל אדון" ו"יום שבתון", לצד שאר הלחנים הוותיקים והמוכרים. "עד עכשיו הקפדתי שהשירים יהיו צינור למוזיקה החסידית, אבל באלבום הזה יש לחנים חדשים שלי", הוא אומר. "נוח לי מאוד בעמדת הצינור, אבל לפעמים הצינור מוציא גם דברים מעצמו".
מה לגבי אלבום מקורי לחלוטין משלך?
"אני מתכנן להוציא גם אלבום מקורי לגמרי, אבל בינתיים נוח לנו מאוד בעמדה שלנו - בהגשת הדברים מהעבר. בשביל להיכלל בפרויקט שלנו, הניגון צריך להיות לפחות בן מאה שנה. יש ניגונים מחסידויות גור, חב"ד, ברסלב, באבוב, ויז´ניץ, הרב קרליבך ועוד".
על עטיפת האלבום מצוין "ידידיה מאיר מגיש". איך בדיוק מעורב ידידיה אחיך באלבום?
"מי שגילה לי את הכוח של הנגינה הוא ידידיה, בעיקר באירועי שמחת בית השואבה שהוא עורך מדי שנה בבית הוריי. באים לשם אנשים לא דתיים, ששרים שירים חסידיים נטו. אתה רואה שם את שלמה ארצי, אהוד יערי, יאיר לפיד ואחרים. באחת השנים ישבתי עם שלמה ארצי ועיינו ביחד במחזור של יום הכיפורים. העיניים שלו פשוט דמעו. שם אתה רואה איך ועד כמה הדברים האלה נוגעים עמוק. אל כל הדברים האלה נחשפתי בזכות ידידיה. הוא גם יועץ נאמן - מה לבצע, אילו שירים להכניס וכן הלאה. הוא גם שותף בקולות הרקע, ומעורב גם בשלב המאוחר יותר, ביחסי הציבור. גם בשלב ההריון של הדיסק הוא נטל חלק פעיל מאוד".
המוזיקליות מתחברת גם לחלקים אחרים במשפחה?
"אנחנו 11 אחים במשפחה, וכולנו שרים בהתכנסויות משפחתיות. אנחנו מנגנים בחגים, אבל האמת היא שהמופע האמיתי שלנו מתקיים בכלל בסעודות השבת".
 

 

תגיות:יצחק מאירמוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה