מוזיקה יהודית

אלנתן מלול: השירים שלי נועדו לחזק אחרים

לרגל אלבומו השני 'עד לב השמיים' התכנסנו לשיחה על מוזיקה, יצירה והשראה. "אני מגלה את המילים המדויקות דווקא במשברים ובמורדות"

אא

בתוך הנפש פנימה מסתתר/ כיסופים, רצונות למשהו אחר/ מהיכן לוקחים הרוח? מעפר לנער/ לנקות עמוק בפנים, לתת ללב להתעורר/ מחפש, שואל, מוצא לי – שביל שמתעקל/ בצד הדרך הראשית, הולך ומתפתל/ שבדרך הכבושה, סר מרע – משתולל/ אברח לי הצידה – אולי משם אנצל.

(מילים ולחן אלנתן מלול. מתוך אלבומו החדש: 'עד לב השמיים')

                                                                        ***

לרגל צאת אלבומו השני של הזמר והיוצר, אלנתן מלול (35), יצאנו לבדוק מאיפה הוא שואב את האמביציה ליצור ('הכול בזכות אשתי והרב שלי'), מה מקור ההשראה שלו ('יוסף קרדונר והרב רונן חזיזה - הם נר לרגליי'), ובאילו זמנים הוא הכי יצירתי ('השירים הכי טובים שלי נולדו מתוך משברים').

מלול, תושב כפר סבא, נמשך למוזיקה כבר מבית אבא, שנחשב לפייטן ייחודי במינו במרוקו. כשהיה בן 6 החל לנגן באורגן בתור תחביב, ומאוחר יותר, בגיל 18, הפכה הנגינה מתחביב - לייעוד. אלבומו הראשון 'דרך חדשה' אשר יצא לאור לפני כשנתיים, זכה לפרגון ותגובות חמות. עתה, התכנסנו לשיחה מיוחדת - לקראת צאת אלבומו השני 'עד לב השמיים'.     

    

"אבי, שעלה ארצה ממרוקו, נחשב לפייטן ייחודי במינו" הוא משתף, "כך שהמוזיקה היא משהו שתמיד היה איתי. רק כשהגעתי לחסידות ברסלב, וממילא חשתי שאני במקום הרוחני המדויק שלי, אזרתי אומץ להעלות את השירים על הכתב, ולהתייחס בצורה רצינית אל כל העשייה הזו".

לדבריו, מי שנותן לו את הכוח ליצור הוא רבו - ראש מוסדות 'חוט של חסד', הרב שלום ארוש - אותו פגש לראשונה בשיעור שמסר לבני הישיבה התיכונית 'נחלים', בה למד. "אלמלא תמיכתו המלאה של הרב ארוש בתלמידים שלו, אינני חושב שהייתי מצליח לדבוק במטרה שלי ולברך על המוגמר. אני יכול לומר שבזכותו, למרות כל הקשיים שהיו בדרך, כלכליים ואחרים, הצלחנו לבסוף לדבוק במטרה בסיעתא דשמיא".

שני אלבומיו יצאו סמוך לראש השנה. השירים נוצרו בימים ספורים בלבד, אך לדבר מלול למעשה הם 'התבשלו' בקרבו כבר שנים. "יש משהו בתקופה הזו שמוציא ממני דברים מאוד טובים כנראה", הוא מנסה לנתח, "עם זאת, אני יכול לומר שהתקופה הכי פרודוקטיבית שלי מבחינת יצירתיות, היא במשברים ובמורדות. דווקא שם אני מגלה בי את המילים הכי מדויקות".

כיוצר בתחילת דרכו בתעשיית המוזיקה היהודית, לדעתך יש קושי להתפרסם או שניתנת הזדמנות שווה לכל יוצר חדש, להוכיח את עצמו ולהתקדם?

"אולי בשל תמיכתם של הרב וחבריי בכולל - מהם קיבלתי המון פרגון ותמיכה על העשייה - אני לא נתקלתי בקושי מסוים מהבחינה הזאת. אני מקווה, בשביל יוצרים חדשים, שהם יהיו מספיק אמיצים ללכת עם האמת שלהם ועם מה שהם אוהבים לעשות, כדי לנצח כל קושי שרק יופיע בדרכם. סוף כל סוף, אם יש לך אמונה, אתה תגיע לייעוד שלך – כי ההזדמנות נמצאת שם כל הזמן".

מלול מודה שמהמוזיקה קשה להתפרנס אך ממילא זאת לא הסיבה שהוא בחר במקצוע. מה שהוא באמת מקווה להשיג מה'עסק' הזה הוא חיזוק לאחרים. "מראש לקחתי בחשבון שממוזיקה לא קל להתפרנס. מה שאני באמת מבקש לעשות, זה לחזק אנשים, דרך המעברים והניסיונות שלי. מילות השירים שלי הן בבחינת 'מן המיצר קראתי יה' - הן נולדו מהמצבים הכי קשים בנפש, אבל דווקא מהם נוכחתי לדעת שאחרים שואבים חיזוק ועידוד.

"לדוגמא את השיר 'מפתח הקסמים' באלבום הראשון שמעה אישה, שלצערי חולה במחלה כרונית ועוברת ייסורים קשים מאד בגוף. אותה אישה ניסתה להתחזק באמונה בכל מיני דרכים, ולדבריה דווקא הדיבורים של השיר הזה חדרו לליבה והצליחו לפעול פעולתם ולעזור לה להתמודד בגבורה, במקום שדברים אחרים לא עזרו. הסיפור הזה מאוד ריגש אותי. יש אימרה האומרת ש'כל היוצא מן הלב - נכנס אל הלב'. אחרי ההתרסקויות שחוויתי, הנחמה היחידה שלי הייתה הניגונים האלו, ושם גם נמצא ליבי. כך שאני בהחלט מאמין שמי שיאזין לשירים הללו, יקבל את הכוחות שאני קבלתי".

תגיות:מוזיקה יהודיתמוזיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה