מהכמורה ליהדות: "לא רציתי עבודה זרה - רק אמת"

הוא התייתם מאמו בגיל ארבע וחצי, נשלח ללימודי כמורה בעצת אמו החורגת, ולמד מפיהם של אנשי הממסד הקתולי. עם הזמן הבינו הכמרים שמדובר ב"מורד", והוא נפלט מהממסד. סיפורו של פנחס בולר, גר-צדק שוויצרי

אא
פנחס בולר נולד בעיירה קטנה בשווייץ. אביו היה נשיא כבוד וראש הקהילה הקתולית בעיר, ונחשב לאדם אהוד וחזק. פיליפ, לימים פנחס בולר, התייתם מאמו בגיל 4 וחצי, ולאחר שנה התחתן האב עם אישה אשר הציבה לו תנאי: "או אני או הילדים". כך נאלצו הילדים הבוגרים, בולר ואחותו הגדולה ממנו, לעזוב את ביתם ולפנות את עבר הלא נודע. הילדה נמסרה למנזר, ופיליפ לביה"ס לכמורה, שם למד את הברית החדשה מפי אנשי הממסד הנוצרי.
"כבר בגיל 13 וחצי עשיתי את המרד הראשון שלי בבית הספר", מספר בולר כיצד התחיל בחיפוש אחר משמעות חייו. "הקתולים לא אוהבים רעיונות חדשים, הם חושבים שכל רעיון חדש הוא כפירה. פתאום עומד מולם ילד ששואל שאלות, ועל הכל הם עונים ככה ואל תשאל. אני, מטבעי, אוהב אטימולוגיה, שהיא חוכמת שורש המילים ולא מצאתי את זה שם. למשל, שאלתי גם איך מרים הקדושה ילדה בן ונותרה בבתוליה? התשובות שענו היו אי אפשר להבין , פשוט תאמין, זה סוד השילוש וכו.
"יום אחד נכנס הכומר לכיתה והצהיר: יש בידינו את ספר האמת. אז אמרתי לו: אבל הספר הזה באמת כתוב בעברית, נכון?. נכון הוא ענה. ולפני הרבה זמן ביקשו לתרגם את ספר התורה ל- 70 שפות, נכון?. נכון, ענה. מאז הוא עבר עוד תרגום על תרגום, ובטח נהיו שם המון שינויים, המשכתי, ואז הכומר נהיה אדום מזעם, וצעק עליי עוף מהכיתה שלי, אתה מכניס לאנשים ספק בראש. עניתי לו תראה, אדוני הכומר, אבי לימד אותי שאם במקום לענות לך על שאלה בן אדם צועק עליך - סימן שאין לו תשובה... הוא כמעט קיבל התקף לב, והתלמידים היו המומים".
בגיל 15 וחצי עזב בולר את בית הספר ללא תעודת גמר, ופנה ללימודי טבחות. במקביל הוא לא הפסיק לתהות על משמעותם של דברים, והתעניין בפילוסופיה וטבע.
"אחותי הגדולה ברחה מן המנזר בו שהתה, ומצאה את עצמה בכיוון הבודהיזם. לי הייתה בעיה מהותית עם זה. אני לא רציתי שום פסל מתווך, שום עבודה זרה - אלא את הדבר האמיתי", מספר בולר. הוא המשיך לחפש, ופנה לרזי החכמה הסינית וגם לחכמה הטיבטית, אבל לא קיבל שם את שביקש. "אח"כ ניסיתי גם את האסלאם. קראתי את הקוראן, וראיתי ששם יש כמעט כל מה שכתוב בברית החדשה - רק עם תוספות של כביכול-הנביא שלהם. כתובים שם דברים שאפשר להכחיש בקלות. למשל, מסופרים תולדותיה של מרים, הוריה, אחיה וכו, ואז כתוב שהלכה לבית המקדש. הרי מרים נפטרה הרבה לפני, אז איך יתכן שהלכה לבית המקדש? אז הסבירו לי שזו לא אותה מרים, אלא מישהי אחרת עם אותן תולדות, תשובה שכמובן לא מתקבלת על הדעת. דוגמא אחרת שכתובה שם היא שמשה ירד עם התורה מסיני, וגילה שמי שעשה את העגל זה לא עם ישראל אלא השומרונים, ובגלל זה עם ישראל שונא אותם. רק בעיה קטנה היתה לי עם זה - השומרונים בכלל לא היו ולא נבראו בתקופה הזו של מתן תורה, אלא הגיעו הרבה אחרי זה. כל השאלות שלי על פערי הזמן נענו בשקרים.
"ניסיתי לחשוב עם עצמי.... מי הראשון שאמר שיש בורא לעולם? אברהם אבינו. הבעיה היא שהוא דיבר עברית ואני לא". כך החליט בולר, בהבשלה של רגע, שהוא רוצה ללמוד עברית כדי להגיע למקור המקורות, ולהבין את ספר האמת כפי שהוא נכתב במקור.
שנים עברו, ועד גיל 33 בולר עדיין הסתובב בשווייץ עם מחשבות ותהיות פילוסופיות. בשנת 1995, בהיותו בגיל 33, זכה להגשים את חלומו, ועלה לישראל כדי ללמוד באולפן את השפה העברית. "לא רציתי להיות יהודי, אלא פשוט ללמוד את שפת הקודש. כשהתחלתי להבין את השפה, למשל במילים ויצר ה את האדם עפר מן האדמה הבנתי שזהו זה, מצאתי את האטימולוגיה שתמיד חיפשתי כל כך. בין השאר, כך הבנתי שהאמת נמצאת ביהדות".
תגיות:גרי צדקנצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה