חכמת חז"ל

נקבת נחש התעברה ללא זכר, מפתיע?

המקרה פורסם בכתב העת המדעי Linnean Society, אבל כבר בתקופת התלמוד חז"ל הכירו בתופעה

אא

נחש פיתון מגיע לאורך של 6 מטרים, ונחשב למין הנחש הארוך ביותר. כעת התברר שבשנת 2012 הטילה נקבת נחש פיתון 61 ביצים מבלי שהיתה עם זכר. כיום היא מוחזקת בגן החיות לויאוויל שבקנטקי. המקרה התפרסם בחודש יולי בכתב העת Linnean Society שאישר את הידיעה על סמך דגימות מעור הנחש. מדובר במקרה הראשון שהתגלה של רביית בתולין בנחשים.

מרתק לגלות מה אמרו חז"ל על הנחש לפני קרוב לאלפיים שנה בגמרא:

"נחש לכמה זמן מתעבר ומוליד? אמר לו (רבי יהושע): לשבע שנים" (מסכת בכורות דף ח)

רבים התפלאו על טענה זו, ואמרו כי לא ייתכן שנקבת הנחש תוליד לאחר זמן רב כל כך ללא זכר.

אך מתברר שאכן הנחש הוא חיה בלתי רגילה בעניין העיבור. כך נאמר בספר "החי והצומח של ארץ ישראל" (כרך 5, עמוד 30) על הנחשים: "במינים רבים של זוחלים קיימת אגירת-זרע אצל הנקבות, המאפשרת הפריה לאחר שחלפו חודשים, ואף שנים, מעת הזיווג וכו' ואצל הנקבה של אחד ממיני הזעמניים נמצא זרע בן שש שנים"!

וכתב על כך הרב יעקב סגל שליט"א: "תופעה זו נתגלתה בכמה סוגי נחשים (סוג זעמן, פתון מתכדרר נחש גרטנר ועוד)... וממשיכים הזואולוגים לחקור זאת בשנים האחרונות... ודאי עוד נכונו הרבה חידושים בעניין זה אצל כל הנחשים. ונראה שחז"ל התכוונו לזמן המרבי שהנקבה יכולה לעכב עצמה מללדת, כפי שכותב שם רש"י: "כמה שוהה עיבור במעיו".

וכוונת הפסוק היא לקללה שיש בתופעה זו, שהנקבה מעכבת עצמה מסיבות של "נוחיות אישית" מלהתעבר עד הזמן שנוח לה בתוך שבע השנים, ובכל אותו הזמן אינה יכולה להתעבר מנחשים אחרים...

חז"ל מביאים עובדה ביולוגית זו לבטא גודל הקללה לנחש, ובאמת אין לך קללה גדולה מזו למין-הנחשי שלא יוליד רק פעם בשבע שנים. איך "ניחשו" חז"ל דבר פלאי זה שלא ידעו כל חכמי עולם עד לאחרונה? חומר למחשבה.

תגיות:נחש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה