חדשות בעולם

מפתיע: היהדות שמתפתחת בפולין

אירופה בוערת באש האנטישמיות, אך בפולין מנסים דווקא לשחזר סממני יהדות מהעבר. "חילופי התרבות בין ישראל לפולין נמצאים בפריחה, וצריך לקוות שכך זה יימשך"

אא

השבוע ייחנך בוורשה שבפולין, מוזיאון שינציח את מרד גטו ורשה, ויוקדש לחיי היהודים במקום על פני יותר מ-1,000 שנים. ממשלת פולין רואה את המוזיאון כפרויקט לאומי, וההתרגשות גדולה. בשיחה עם "מעריב השבוע" הסביר שגריר פולין בישראל, יאצק חודורוביץ: "זה נכון לא לשכוח, אבל זה לא חכם לא להמשיך הלאה. המוזיאון לא מנסה להמעיט בחשיבות השואה. להיפך. הוא ניצב מול האנדרטה לזכר מרד גטו ורשה ב-1943".

חודורוביץ, שמדבר כבקי ורגיל ביהדות, מספר שבין שתי מלחמות העולם, הופצו בפולין 600 עיתונים בשפות עברית ואידיש, והיו בה לפחות 15 תיאטראות יהודיים, כמו גם מפלגות פוליטיות. "אנשים שכחו שבפולין היתה קהילה יהודית אדירה, תרבותית, תוססת, ששגשגה במשך יותר מ-1,000 שנה. אני חושב שזו הקהילה היהודית המשמעותית ביותר שהיתה עד אז באיזשהו מקום בתפוצה היהודית בעולם", אמר השגריר.

שחזור בית הכנסת העתיק (צילומים: באדיבות המוזיאון היהודי) שחזור בית הכנסת העתיק (צילומים: באדיבות המוזיאון היהודי)

בנוסף להתייחסות לחיי היהודים במשך השנים, התצוגה הבסיסית אכן מתייחסת לסבל השואה ולזוועת שעברו היהודים מידי הנאצים.

בניגוד לקהילות יהודיות ברחבי העולם, בפולין יש דווקא התעוררות מעניינת של יהדות. הרשויות, כך נראה, מעודדות את התופעה. "אלמלא השואה", אומר השגריר. "לא היינו מפסידים שלושה מיליון יהודים שגרו בפולין. הפסדנו את הרב-תרבותיות שלה, הרב-לאומיות, הרב-לשוניות, רב-גזעיות ורב-דתיות".

המוזיאון היהודי מבחוץהמוזיאון היהודי מבחוץ

על אף שפולין אינה נקיה לחלוטין מאנטישמיות, וגם שם יש תנועות ימין קיצוניות, המדינה שמחה לקיים ולהחיות את סממני היהדות. בקרקוב ישנו פסטיבל קבוע שמושך מאות אלפי מבקרים מדי שנה, והוא לא היחיד. "אני מקווה שהמוזיאון שייחנך השבוע יהיה גם מקום מפגש לצעירים יהודים ופולנים. יהיה שם מרכז לימוד וכנסים גדול שמיועד בדיוק לצורך הזה", אומר השגריר.

"לכל יהודי חמישי או שישי יש קשר כזה או אחר או שורשים לתרבות פולנית. חילופי התרבות בין ישראל לפולין נמצאים בפריחה, וצריך לקוות שכך זה יימשך. רק בתחום אחד אנחנו מפסידים את הקרב נגד האנטישמיות והגזענות - ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות. ניסינו כממשלה להשתלט על זה, אבל ללא הצלחה. לצערי, הכישלון הזה משותף כרגע לכל העולם".

תגיות:אירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה