חיים לאחר המוות

עד שלושה ימים מיום המיתה - הנפטר יכול לשוב לחיים

היהדות במסכת שמחות מלמדת אותנו, שעד שלושה ימים מיום הפטירה – הנפטר עוד יכול לשוב לחיים. סיפור המובא בזוהר, על רבי יוסי מפקיעין שקם לתחייה לאחר שנקבע מותו, ממחיש זאת

אא

"יוצאין לבית הקברות ופוקדין על המתים עד שלושה ימים. מעשה שפקדו אחד וחי עשרים וחמש שנים, ואחר כך מת". כלומר, עד שלושה ימים מהקבורה - יש לצאת לבית הקברות ולבדוק אם הנקבר לא שב לחיים. מכיוון שעד שלושה ימים קיימת אפשרות של חזרה לחיים.

 (מסכת שמחות, תחילת פרק ח)

 הרב יוסי מפקיעין קם לתחיה

בן קטן היה לו לרבי יוסי, ולא עזב לשום אדם שיגיע ויקרב למיטת אביו אחר שמת, אלא הוא לבדו היה סמוך לו ובכה עליו, ופיו היה דבוק בפיו של אביו. פתח אותו הילד ואמר: "ריבונו של עולם, הרי כתוב בתורה, 'כי יקרא קן צפור לפניך... לא תקח האם על הבנים, שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך'..." היה צועק ובוכה אותו הילד, אמר: "ריבונו של עולם, יהי רצון שתקיים דבר זה שכתוב בתורה, כי שני בנים היינו מאבי ואמי, אני ואחותי הקטנה ממני, היה לך ליקח אותנו ולקיים דברי התורה, שכתוב שלח תשלח את האם והבנים תקח לך. ריבונו של עולם כי 'אם' כתוב ולא אב, הרי כאן יש הכול אב ואם, אמי כבר מתה ולקחת אותה מעל הבנים, עתה אבי שהיה מחפה ומגן עלינו נלקח מעל הבנים. איפה הוא דין של התורה? בכו רבי אלעזר והחברים כנגד הבכיה והצעקה של אותו הילד.

... פתח רבי אלעזר ואמר שאין לחקור אחר מעשה הקב"ה, כי אין סוף לחכמתו יתברך... שאף על פי שדברי הילד נכונים, עם כל זה לב הקב"ה אין חקר להבין דרכיו... (בעת שרצה רבי אלעזר) להפסיק את התינוק שלא יטיח דברים כלפי מעלה, בא עמוד של אש והפסיק ביניהם, כדי שלא יפסיקו את התינוק מטענותיו, כי היו דבריו לנחת רוח להקב"ה כדלקמן... אמר רבי אלעזר להחברים:... 'או שרוצה הקב"ה לעשות נס להחיות את רבי יוסי, או שהוא רוצה שלא יעסוק אדם אחר עמו. אבל את הדברים של הילד ודמעותיו איני יכול לסבול'.

בעוד שהיו יושבים שמעו קול אחד שהיה אומר: אשרי לך רבי יוסי שדיבוריו של גדי הקטן הזה ודמעותיו עלו אל הכסא של המלך הקדוש ודנו את הדין וגזרו להחיות אותך, וי"ג אנשים הזמין הקב"ה למלאך המוות בשביל פדיון נפשך. והנה כ"ב שנות חיים הוסיפו לך עד שתלמד תורה לגדי השלם הזה, החביב לפני הקב"ה.

קמו רבי אלעזר והחברים ולא הניחו לשום אדם להישאר בבית, כדי שלא תשלוט עין הרע ברבי יוסי. מיד ראו שעמוד האש הנזכר עלה ונסתלק, ורבי יוסי פקח את עיניו, ואותו התינוק היה עדיין דבוק פיו בפיו של אביו. אמר רבי אלעזר להחברים, אשרי חלקנו שראינו תחיית המתים עין בעין.

... אמר להם רבי יוסי: 'חברים, לא נתנו לי רשות לגלות מה שראיתי בעולם העליון, אלא לאחר י"ב שנים, אֲבָל את זה אני יכול להגיד לכם, כי שס"ה דמעות ששפך בני, נכנסו בחשבון לפני המלך הקדוש, ובשעה שבני פתח בפסוק כי יקרא קן צפור, וצעק באותם הדברים נזדעזעו שלוש מאות אלף נשמות צדיקים שישבו על הספסלים שהיו במתיבתא דרקיע וכולם עמדו לפני המלך הקדוש, וביקשו רחמים עלי להחיות אותי, ונעשו ערבים בשבילי שלא ארשיע ולא אחמיץ, כי הם יעוררוני לעבודת קוני. והקב"ה נתמלא רחמים עלי... ולכן החיה אותי... אז קרא הקב"ה למלאך המוות, וציווה אותו עלי שעתה יחזיר את נשמתי ושיחזור אלי אחר כ"ב שנים לקחת את נשמתי, כי הי"ג אנשים אינם עירבון לפניו שאפטר ממיתה לעולם, כי סוף סוף גם אלו הי"ג אנשים הם מעותדים למות, אלא שנתנו לו משכונות שסופם להגיע לידיו, ועתה הוקדמו להימסר בידיו בשבילי. לפי שראה הקב"ה שאתם צדיקי אמת, לכן נעשה הנס לעיניכם.

(זוהר, בלק רד- רה, מתוק מדבש עמ' תרכו-תרלא)

העולם העליון - עולם האמת, הפוך לגמרי מהעולם הזה

בתלמוד מסופר על רב יוסף, בנו של רב יהושע, שנפטר ושב לחיים. אמר לו אביו, מה ראית? אמר לו, עולם הפוך (מהעולם הזה) ראיתי. עליונים (אנשים שנחשבו כאן לנכבדים מחמת עושרם וכדו') למטה, ותחתונים - (אנשים שנחשבו כאן לפשוטים, אך היו עובדי ה') למעלה. אמר לו אביו: עולם ברור ראית!

(בבא בתרא י, ב)

רב הונא שב לחיים כי היה מעביר על מידותיו

ועוד מסופר בתלמוד על רב הונא, בנו של רב יהושע שהיה חולה מאוד, וגסס למוות ואחר כך שב לחיים. שאל אותו רב פפא מה ראית כאשר היית בתהליך המיתה?

אמר לו רב הונא - שמעתי את הקדוש ברוך הוא אומר לבית דין של מעלה שהואיל ורב הונא מעביר על מידותיו ומתנהג עם חבריו לפנים משורת הדין, אף אתם (בית דין של מעלה), לא תעמדו על הדין אתו לדקדק אחריו, והוא יוחזר לחיים.

(כלומר רב הונא לא רק ששב מהמוות לחיים, אלא שגם זכה לשמוע את סיבת שיבתו לחיים).

(מסכת ראש השנה יז, א)

תגיות:העולם שאחריחיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה