חדשות בארץ

לקראת יום הכיפורים: מדריך מד"א לצמים

למעלה מ- 2,000 מקרים מטופלים על ידי צוותי מד"א מדי שנה, מהם כ- 500 בני אדם נזקקים לטיפול על ידי צוותי טיפול נמרץ. אז איך לעבור את הצום בשלום?

אא

כוננות מתוגברת לקראת צום יום הכיפורים: למעלה מ- 2,000 מקרים מטופלים על ידי מד"א מדי שנה, מהם כ- 500 בני אדם נזקקים לטיפול על ידי צוותי טיפול נמרץ של מד"א. כמו כן, למעלה מ- 100 בני אדם מתעלפים כתוצאה מהצום. בנוסף לצוותי מד"א בתחנות, לכונני מד"א הרכובים על אופנועים ולכונני מד"א הפזורים עם אמבולנסים בשכונות ובערים, יתווספו כונני מד"א בעלי ציוד רפואי מתקדם ויוכלו להעניק טיפול מיידי, מהיר לצמים שיחושו ברע. בנוסף, יחזיק מד"א בכוננות גבוהה גם שני מסוקי מד"א, המשמשים לפינוי ולהצלת חיים באזורים מרוחקים, בצפון הארץ ובדרומה.

כמה עצות שיעזרו לעבור את הצום

ארוחה מפסקת: בכדי להקל על הצום, במיוחד לילדים הצמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות ליטר וחצי מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא. מומלץ להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.    

מומלץ לשלב אוכל מכל אבות המזון (אילוסטרציות: shutterstock)מומלץ לשלב אוכל מכל אבות המזון (אילוסטרציות: shutterstock)

חולים וקשישים: מד"א ממליץ לחולים וכן לקשישים ונשים הרות להתייעץ עם רופא לפני הצום (בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, מושתלי כליות, לב או כבד) בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר\חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

פגיעת תפקוד כליות: עקב הימנעות משתייה עלולות להיווצר בגוף אבנים בכליות. הסימנים הראשונים לכך הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

להשגיח על החולים והקשישים להשגיח על החולים והקשישים

התייבשות: צפוי לשרור במהלך הצום מזג אוויר חם. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים במידה ושוררים תנאי חום כבד. 

נשים בטיפולי פוריות: פאראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות, אולם רק לנשים שכבר קיבלו לפחות זריקה אחת מאותה תרופה. 

איך לטפל במי שהתעלף? יש להושיב את הנפגע ולשים את ראשו בין הרגלים או לחילופין להשכיבו ולהרים את רגליו. להזעיק עזרה הראשונה, ובינתיים לשחרר בגדים לוחצים, ולנסות להקל על הנשימה. אם הנפגע לא חזר להכרה לאחר השכבתו, יש לבדוק אם הוא נושם. אם לא יש להתחיל בפעולות החייאה.   

יציאת הצום: מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת, מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

לאכול ארוחה קלה לאכול ארוחה קלה

יצוין כי אין בהנחיות המפורטות בדפי מידע אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי. בכל מקרה מומלץ לפנות לייעוץ רפואי מקצועי. 

תגיות:יום הכיפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה