הורים וילדים

איך תעברי את ראש השנה עם הילדים?

סוף סוף נכנסת לראש השנה. זמן שהוא כל כך רוחני ונעלה. אחרי כל הטרחה וההכנות, את רוצה לנצל את היום הזה עד כמה שרק אפשר. אבל הקטנים משתובבים ואת נהיית חסרת סבלנות. מה עושים? עצות לעבור את החג בשלום ובנחת

אא

ראש השנה הינו יום גדול וחשוב שאין כדוגמתו. ביום זה עומדים אנו בפני מלך מלכי המלכים ונותנים את הדין על כל מעשינו, לטוב ולמוטב. תארו לעצמכם מצב בו אדם עומד למשפט, ובאמצע עדותו מתחיל להכות ולצרוח על ילדיו הישובים ביציע, בשל מעשה כזה או אחר, שעושים הם שלא לרוחו. או לחילופין, מספר דברי גנאי ורכילות על ילדי השופט, בפני השופט?! כך הוא הדבר בימי ראש השנה הקרבים ובאים.  

השנה, יוצא שראש השנה מתחבר לשבת קודש, מה שמביא אותנו לשהות במחצית יקירנו זמן ממושך, זמן בו קיים פוטנציאל להתקרבות ולהתאחדות, כמו גם לכעס ולהתכתשות חלילה. כל יהודי מצווה להכניס לליבו את העובדה שזכה להיות בן למלך, ועל כן עליו לנהוג בהתאם, באיפוק ובעבודת מידות מאומצת. בימים אלו, לו רק נדע לנצלם כהלכה, נוכל להתרומם ולרומם יחד איתנו את כל בני ביתנו, ולהתחיל שנה חדשה וגדושה בהזדמנויות גשמיות ורוחניות. ואכן ידוע שכאשר הראש בריא, קרי ראש השנה - הגוף יהא בריא אף הוא, היא שנתנו הבאה עלינו לטובה. ואם אומנם חלילה הראש חולה, כל הגוף ישתרך אחריו.

אז מה נעשה בכדי לנצל את הימים הגדולים על הצד הטוב ביותר?

ראשית, חשוב שנזכור שיצר הרע יעשה ה-כ-ל בכדי להפילנו ביום גדול זה לכעס ולעצבות. על כן חשוב שנשנן לעצמנו שאל לנו לכעוס כלל ביום ראש השנה! ובעיקר בשולחן החג. כשם שמצפים ומייחלים אנו, שהקב"ה יביט בנו ויאמר "בדיל ויעבור" על מעשינו, כך נשתדל אנו, בכל מאודנו, להעביר על מידותינו אל מול שובבות ילדינו. הקב"ה שנוהג עימנו מידה כנגד מידה, יראה את השתדלותנו ויעביר על מידותיו לנוכח חטאינו אנו. על כן, שום דבר בעולם לא יכול להיות שווה לכך שנפספס את עניין הימים הגדולים הללו, ונעבירם בזעם ובתסכול.

שנית, כדאי לשבת עם הילדים ולספר להם על עוצמת ומעלת הימים הגדולים הללו, שכן, דברים המושרשים בילד עוד בקטנותו, ילוו אותו בדרכיו גם לכשיגדל. חשוב להאריך באמירת הסימנים על שולחן החג, ולהתייחס לכל ילד, קטן כגדול, בעת אמירת ה"יהי רצון" שבכל סימן וסימן. ואף לעודדם להמציא "יהי רצון" משל עצמם.

דבר נוסף, נכון ורצוי לאכול טוב לפני כניסת ראש השנה (אבל גם לא סמוך מדי, כדי שלא נהיה שבעים מדי בשעת הסעודה), בכדי שלא נגיע אנו וילדינו מורעבים אל שולחן החג, מה שיביא לעצבנות יתר, ללחץ מיותר ולמריבות בלתי פוסקות. זכרו שילדים שבעים הם ילדים נינוחים יותר.

חשוב מאוד, שאם ישנם רגעים בהם אתם מרגישים שאתם עומדים לצאת מכלל שליטה, צאו לאוויר לזמן מה, בכדי לנשום עמוק ולאפס את המערכות. תרגלו נשימות עמוקות לאורך כל ימי החג-שבת.

כמו כן, מומלץ לקרוא תהלים יחדיו. סגולת התהילים, בין היתר, היא הבאת האדם להרהורי תשובה. ואכן, אין דבר גדול יותר מלהרהר בתשובה כנה מעומק הלב ביום בו נגזר דיננו, יחד עם בני ביתנו. רצוי לקרוא ספר תהלים שלם בכל אחד מימות ראש השנה. אומנם אם עשוי הדבר להביא אתכם לכדי כעס על הילדים המקפצים סביבכם, עדיף לקרוא מעט ולהישאר רגועים הרבה.

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

באופן אישי, אם יש דבר שזכור לי ביותר מימי ראש השנה בילדותי, על אף שנולדתי לבית שאינו דתי, אלו רגעי התקיעה בשופר. רגעים עוצמתיים אלו נחרטים בזיכרונו ובליבו של כל ילד, ומביאים אותו לשאוף אל הטוב והישר. מי יודע אם לא תקיעות אלו, אשר זכיתי לשמוע בכל ימי ראש השנה בילדותי, הם אשר הביאוני לשוב אל השם יתברך באהבה גדולה...

כדאי גם לדעת, שישנה סגולה גדולה וחשובה בבוקר שלפני ראש השנה, לנסוע להשתטח ולבקש על עתידנו בקברות צדיקים. שכן הצדיקים במיתתם קרויים חיים, ומסוגלים הם לקחת את תפילותינו ולהעלותם עד כיסא הכבוד בעבורנו. נסו לסיים את כל ההכנות לחג ערב קודם, ובבוקר סעו בנחת עם בני ביתכם בכדי שיטעמו כולם, לא רק את ההכנות הגשמיות, כי אם  גם את ההכנות הרוחניות והתכונה שלפני ימים קדושים אלה.

חשוב להדגיש: לא כולם מודעים לעובדה ששמירת הלכות ראש השנה דינה כשמירת שבת קודש. אומנם עם שינויים מסוימים, בשל העובדה שמותר להעביר מאש לאש בימי החג (ולא השבת כמובן, ורק מאש שכבר דולקת ולא להדליק מחדש עם גפרורים). יום ראש השנה הינו במעלה דומה למעלת יום הכיפורים. וכפי שאנו מקפידים שלא לנסוע או להדליק מכשירים כאלה ואחרים, כך צריכים אנו להשתדל בכל מאודנו, לעשות כן גם בכל ימות ראש השנה והשבת שלאחריהם, על אף הקושי שבדבר.

לסיום, כהכנה רוחנית לקראת ראש השנה, חשוב שכל אדם יקבל על עצמו לשמור על התעוררותו וקרבתו לקב"ה גם לאחר ראש השנה ויום הכיפורים. וכשם שמשתדל הוא שלא לכעוס ולא לחטוא בראש השנה וביום הכיפורים, כך עליו להשתדל כל השנה כולה. כי אין זו חוכמה לומר "אלך לסליחות ואתוודה על חטאיי" ומיד לאחר תפילת נעילה, אשוב להתחבק עם מכריי ומכרותיי, לדבר לשון הרע על כל העולם, או להיחשף לתכנים לא כשרים למיניהם במכשירים האלקטרוניים. שהרי הורה לנו הקב"ה באהבתו אותנו "קדושים תהיו כי קדוש אני" (פרשת קדושים י"ט,ב'), וגם מראה לנו עד כמה אנו חשובים, יקרים ובני מלך אהובים שנאמר "אהבתי אתכם אמר ה'" (מלאכי א').

אז יהי רצון, שנזכה לזכור מעתה ועד עולם, כי כל אחד ואחת מאיתנו יקר וחשוב בעיני השם יתברך מאוד מאוד, עד כדי כך שבמקום לבכות, לרעוד ולהתענות ביום הדין הגדול והנורא, מצווים אנו לפאר שולחן מכובד, לאכול, לשתות ולהתענג ובעצם כך להביע את הידיעה הברורה, שעל אף היותנו חסרים, מלאי חטאים הנופלים וקמים שוב ושוב, אהבת השם יתברך אלינו, בניו אהוביו, תגבר על הכל, ותזכנו בדיננו, ונכתב ונחתם אך לטובה ולשלום.

חגית אמאייב, יועצת נישואין ומשפחה ופסיכותרפיסטית, מפתחת המשחק "בשניים ויותר" - ערכות מקצועיות להעצמת הזוגיות והמשפחה, המסייעות בפתרון מחלוקות, מניעת שחיקה והעצמה משפחתית ונפשית. בעלת סדנת "בשניים ויותר – כלים ועזרים להחייאת חיי הנישואין והמשפחה."

תגיות:ראש השנהחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה