ראש השנה

לא חגיגה קולינרית: על מהות הסימנים בראש השנה

שאלתם את עצמכם פעם מהי מהות הסימנים שאנחנו אוכלים בראש השנה? קבלו הסבר מפורט ומעמיק על כל סימן ביהדות, שיזכיר לכם שראש השנה הוא הרבה מעבר לרק אוכל טוב. וגם: סימנים נוספים שכדאי לכם להוסיף לשולחן החג שלכם

אא

הגעתם לערב ראש השנה. שולחן החג עמוס לעייפה במאכלים מיוחדים ובסימנים שטרחתם להכין לכבוד החג. גם במקרר כבר קשה למצוא מקום לכל האוכל שאפיתם, טיגנתם ועמלתם על הכנתו. לפעמים בתוך כל העומס, שוכחים את העיקר. שוכחים לעצור ולהתכוון. צריך לזכור שראש השנה זה לא זמן לתצוגה קולינרית נחמדה להנאתנו. בראש השנה אנחנו נידונים, וכל השנה הבאה נקבעת עבור כל אחד ואחד מאיתנו. בדיוק לשם כך, קבעו חכמי ישראל סימנים, שמסוגלים לעורר עלינו רחמי שמיים ולקבל את השנה הכי מתוקה שאפשר. אז מהי המהות של כל סימן? קבלו הסבר מעמיק:

אז קודם כל, מה לא לאכול בראש השנה? - יש הנוהגים שלא לאכול אגוזים בראש השנה, כיוון שאגוז בגימטרייה זה חט(א). כמו כן, נוהגים שלא לאכול חריף, חמוץ, ופרי שעדיין לא הבשיל כל צרכו.

לאפות חלות – יש נוהגים להכין חלות עגולות, שזה סימן לאריכות ימים, כי דרך העיגול שאין לו קץ וסוף.

תמר – סימן למתיקות – "ייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו" – כל אחד יוסיף בליבו מה שהוא חפץ שייתם (ייתמו שנות עקרותנו, שנות הרווקות ועוד). יש להדגיש במיוחד לגבי סימן זה, ולגבי כל סימן אחר, לא להתכוון חלילה על אף אדם ("ייתמו אויבינו ושונאינו", ולהתכוון על השכן או חמותך- זה אסור), כיוון שאסור לקלל שום יהודי וזה יכול לגרום קטרוג עלייך שאתה לא בשלום עם מישהו, והרי שאין כלי מחזיק ברכה אלא השלום ייתמו חטאים ולא חוטאים.

רוביה – גרעיני שעועית ירוקה ללא התרמיל – שירבו זכויותינו, וגם שירבו נכסינו וחברינו (ולא בפייסבוק). הרוביה נקראת גם לוביה, "שתלבבנו", ולבקש כל מה שקשור ללב – לב טוב, לב אוהב, לב בריא – שנעשה מכל הלב, ונזכה למצווה הגדולה של קירוב לבבות.

כרתי – לוף, כרישה – שיכרתו אויבינו ואויביהם של כל ישראל (חמס חיזבאלה ודעש (דעש קשורים לשע"ד, הם לא מתקדמים לתשע"ה).

סלקא – סלק שיסתלקו אויבינו.

קרא או קרע – דלעת, קרא- "שיקראו לפניך זכויותינו", וזה הזמן כן לספר לה' כמה דברים טובים שעשית במשך השנה. קרע (ב-ע') "תקרע רוע גזר דיננו". דלעת על שם "דלו עיני למרום". כמו כן, רוביה, כרתי, סלקא ודלעת גדלים מהר יותר משאר ירקות, וגובהן למעלה משאר ירקות, ולכן צריך לבקש שיגביה מזלנו וירוממנו.

רימון- הרימון במהותו הוא עסיסי, אדום, מתוק ויפה. בכך, הוא מסמל את זכויותינו. כשם שבשעה שמסירים ממנו את הקליפה, מתגלים גרגרים יפים, כמו כוכבים - כך עם ישראל, גם אם הם נופלים, זה רק קליפה, אם רק מקלפים את הקליפה מתגלה אוצר של זכויות. בנוסף, לרימון יש כתר, ולכל יהודי יש כתר על הראש.  וגם: אומרים שבכל רימון יש תרי"ג גרגרים בדיוק, כנגד תרי"ג מצוות.

תפוח בדבש – לתפוח סגולות רבות. "'כתפוח בעצי היער' - מה תפוח זה פריו קודם לעליו, כך ישראל הקדימו נעשה לנשמע". בנוסף, תפוח – מלשון תופח – שיתפיח לנו ה' שמחות, יתפיח את כל ההשתדלויות, יתפיח לנו את הפלוס בבנק ואת כל העקרות.

כמו כן, התפוח מתוק מטבעו, כמו שיש בחיים רגעים מתוקים – שמחות גדולות, שמחות קטנות, זוגיות מאושרת, לידה של תינוק, הצלחה בעבודה ועוד. אולם, הדבש מגיע אלינו מן הדבורה, שעוקצת וכלל לא נעימה - גם בחיים יש רגעים של עוקץ, פיטורין חס ושלום, זוגיות עם קצת בעיות ועוד כל מיני משברים, ואתגרים קצת מכאיבים. ובכל זאת, הדבש שמגיע מן העוקץ הוא יותר מתוק מהתפוח. נבקש שהתפוח יביא מתיקות, ושהעוקץ בחיים יביא מתיקות גדולה עוד יותר. שנלמד להוציא מהניסיונות את הטוב שבהם.

ראש של כבש – שנהיה לראש ולא לזנב, אין הכוונה רק לשררה וגדלות, אלא ראש – נוטריקון – לעשות רצון אבינו שבשמים. בנוסף, זה גם זכר לעקדת יצחק ומעורר עלינו רחמים משמיים.

ריאה – נוהגים לשים ריאה על השולחן, ור' חיים פלאג'י כותב "שתאיר עיננו במאור תורתך", הריאה מטבעה מאירה את העיניים. כמו כן, כתוב בגמרא: "אמר רבי יוחנן למה נקרא שמה ריאה? שמאירה את העיניים, וכן היא מאוד קלה, שייתן האדם לנגד עיניו להיות קל כנשר לעשות רצון אבינו שבשמים". על ידי הריאה אפשר גם לכוון למחוק מה שפגם בעיניו – זה מוחק מראות אסורים שראינו. סגולה גם לכך שנראה טוב בכל אחד, שנראה את חצי הכוס המלאה ונזכה ליראת שמים.

לאכול דגים – בגלל שלדגים אין גבינים (גבות), ועיניהם פקוחות – אוכלים אותם, כדי שנזכה לעינא פקיחא מה' (השגחה פרטית). בנוסף, הדגים- פרים ורבים, וזו סגולה לפריה ורביה. כמו כן, הדגים מכוסים ולא שולטת בהם עין הרע, זו סגולה עבורנו לשמירה מעין הרע.

זהירות מתולעים - להיזהר מתולעים בתמרים, ברימון ובשאר הסימנים. אנחנו באים לעשות סימנא טבא (סימנים טובים, לשנה טובה), שלא ניכשל חלילה באיסור.

מלבד זאת, יש גם סימנים מיוחדים שמנהג ישראל להוסיף אותם לשולחן החג בראש השנה, יחד עם הסימנים הקיימים, כדי להרבות בסימנים טובים לשנה טובה. כאן תוכלו למצוא חלק מהם:

סימנים שכדאי לכם להוסיף לסדר של ראש השנה:

פריכיות – שנזכה לשנה של פריחה

לביבות – שנזכה לשנה של לבלוב

לביבות ארטישוק – שנזכה ללב טהור ונקי וקרוב לה'

טחינה – שיטחנו אויבינו ויתקבלו תחינותינו

תירס – שנזכה להתארס

שקדים – שנזכה לשקוד על התורה

שומר – שה' ישמור אותנו

סרדינים - שיסורו מאיתנו הדינים

חסה בייבי – שנזכה לבייבי (לעקרות ולכל מי שרוצה)

אננס – שינוסו אויבינו מפנינו

שקדי מרק – שיתמרקו עוונותינו

בננה – שנזכה להתבונן

זרעים – כל מה שיש לכם בבית. שנזכה לזרע של קיימא

במבה –  שנזכה לברכה מרובה בבית הזה

תגיות:ראש השנהחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה