כתבות מגזין

לווית מהשכנה חצי בקבוק שמן והחזרת בקבוק שלם? זהירות, ריבית!

היא אחת המצוות הכי פחות מדוברות היום, אך אחת החשובות. למרות זאת, מסתבר שאנחנו נכשלים בה. ראיון עם הרב פנחס וינד, פוסק בענייני ריבית

אא

את המושג "ריבית" כולנו מכירים. אם זה מההלוואות שאנחנו לוקחים מפעם לפעם בבנק, או מהמשכנתא שאנחנו מנסים לקבל כדי לרכוש את הדירה שאנחנו חולמים עליה. כולנו משלמים אותה טבין ותקילין, מתישהו בחיים. ובכל זאת, המונח ריבית, לפי התורה, הוא מונח רחב הרבה יותר, הנוגע למצבי חיים רבים, וחשוב מכך: מדובר באחת העבירות החמורות שבתורה. לכן, בסיכומה של שנה ובעיצומו של חשבון הנפש הפרטי של כל אחד מאיתנו – חשוב שנהיה מודעים לעבירה החמורה הזאת.

האם ידעתם למשל, שתביעת מועסק את המעביד שלו על הלנת שכר, לקיחת הלוואה מהבנק, הלוואת מצרכים מהשכנה או הלוואה לגוי – עשויות להכשיל אתכם באיסור ריבית?

אז בכדי להבין מהו בכלל איסור ריבית, שוחחנו עם הרב פנחס וינד בנושא. וינד, 44, הוא איש רב פעלים, שמלבד העובדה שהוא מנהל את "קו הריבית", העוסק בשאלות בענייני הלכות ריבית, ומחבר ספר בנושא, הנקרא "ריבית הלכה למעשה – ברית פנחס", הוא גם מרצה בכיר ומנהל בית ספר.

הרב וינד עם הגאון הרב שטיינמן הרב וינד עם הגאון הרב שטיינמן

לדאבון הלב, לדברי הרב וינד, מעטים בדורנו יודעים כמה חמור איסור ריבית, ושלמעשה הוא זה המנשל את הברכה מביתו של אדם שנכשל בו. "במדרש כתוב שבכל עבירה אחרת – כשמגיע יום הדין, באים מלאכים מליצי יושר שמלמדים זכות על האדם. אולם, אדם שנכשל באיסור ריבית – לא נותנים למלאכי הזכות שלו לדבר. תחת זאת מונים רק את החיובים שלו, ולפי זה קובעים את גזר דינו". לא נשמע מלבב במיוחד, נכון? אז מה נוכל לעשות בשביל למנוע את זה?

לווית חצי בקבוק שמן, והחזרת בקבוק שלם? איסור ריבית

לפני מאה שנה, כשאדם רצה לקנות ארון הוא נצרך לחכות כמה חודשים בהם אסף את מחיר עלות הארון, ושילם את הכסף במלואו. לכן, נכשל פחות, אם בכלל, באיסור רבית. כיום, מכיוון שכולנו מתעסקים עם בנקים, כרטיסי אשראי וכדומה, ולא פעם נאלצים לקנות ארון או כל דבר אחר "בהקפה", במילים אחרות - בתשלומים, הופכת המצווה של ריבית לאקטואלית מתמיד. "כיום, כל דבר שאדם קונה בתשלומים, או לחילופין הלוואה שלו מהבנק – הוא משלם עבורו ריביות. כשהחנות או העסק נותנים מחיר שונה מהעלות המקורית, על זה אומרים המשנה והגמרא, הבית יוסף, וכל הפוסקים האחרים – שזה אסור בתכלית האיסור. אם להוריד את זה לחיי היום-יום, לדברים הפשוטים יותר, באיסור ריבית יכול להיכשל אפילו אדם שלא קיבל את המשכורת שלו בזמן, והחליט לתבוע את המעביד על הלנת שכר".

בנקודה זו, מביא הרב וינד דוגמאות פשוטות הרבה יותר, שוודאי כל אחד מאיתנו נתקל בהן מתישהו – והן נחשבות עבירה על האיסור החמור. "אם ניקח לדוגמא אישה, שנתקעת בלי ביצים לעוגה אחרי שהיא כבר התחילה להכין אותה. היא ניגשת לשכנה ומבקשת שתי ביצים, וחצי בקבוק שמן. כמובן, היא מבטיחה להחזיר בקבוק שלם, כי בכל זאת, לא נעים להחזיר חצי, הרי היא 'לארג'ית'. כאן נוצר מצב, שאותה שכנה, כשהיא מקיימת מצוות חסד דאורייתא - לא יודעת שהכשילה את שכנתה בריבית, והמצווה שעשתה היא מצווה הבאה בעבירה. אם לקחת חצי בקבוק שמן, את צריכה להחזיר חצי בקבוק בלבד".

בנקודה הזו מתעקש הרב וינד להעמיק, כדי להסביר את החומרה מצד ההיבט ההלכתי. "אנשים רבים שואלים אותי: 'נו, אז מה בכך שקיבלתי קצת יותר, ממי שהלוויתי לו? נתתי חצי בקבוק שמן וקיבלתי בקבוק, ביג דיל. אפשר לחשוב מה קרה'. אבל חשוב שנבין את העומק של הדברים – העונשים שנושא אותם אדם שנכשל בריבית, לא מופיעים בשום מקום אחר בתורה. המדרש מביא כי מי שמלווה בריבית, חס ושלום עתיד שלא לקום בתחיית המתים, דבר שלא כתוב על שום דבר אחר. בנוסף, לא בכדי הגימטרייה של המילה 'רבית' היא 612, כדי לומר לך שמצווה זו משלימה לך את כל שאר המצוות. המהר"ל כותב ש'כל מי ששומר ריבית, מקבל שכר כאילו שמר על כל התורה כולה, ולא רק על הרבית', ולהיפך. מי שעובר על איסורי רבית כאילו עבר על כל התורה כולה, רחמנא ליצלן".

 

"אפילו ילדים נכשלים באיסור רבית"

לדברי הרב וינד, כשאר מצוות החינוך המתחילות בינקות, גם החינוך לזהירות מאיסורי רבית צריך להתחיל מגיל מאוד צעיר. עם זאת, הוא מבקש לציין כי "אף פעם לא מאוחר להתחיל". עוד הוא מוסיף, שהמצווה נוגעת לילדים לא רק כדי לחנך אותם להלכה היהודית, אלא כי הם בעצמם עשויים לעבור עליה בקלות. "כמחנך, אני רואה את המקרים הללו כל הזמן. הנה לא מזמן סיפר לי ילד בכיתה שהוא חייב לחבר שלו ארבעה שקלים, והחבר שלו דחק בו להחזיר את החוב. במטרה 'להתנער' מהפצרותיו, הבטיח בעל החוב לחבר ואמר לו: 'עכשיו אין לי ארבעה שקלים, אבל אל תדאג, אם תחכה עד פורים, אני אחזיר לך מדמי פורים שישה שקלים ולא ארבעה', כך סיכמו הילדים ביניהם, וזו ריבית דאורייתא לכל הדעות והשיטות". אז איך נמנעים מזה? פשוט מאד. הרב וינד טוען, ש"ישנן אינספור שיטות חווייתיות שבעזרתן יוכלו ההורים ללמד את ילדיהם – מה אסור ומה מותר. אין ספק אגב, שלימוד עם הילד לכשעצמו, מעצים אלפי מונים, גם את ההורה".

הרב וינד מוסר שיעור הרב וינד מוסר שיעור

האם לימוד הלכות מצוות הרבית הוא דבר שכל אחד יכול להבין ולעשות?

חיוכו של הרב וינד מתרחב. "בהחלט כן. לימוד הלכות הריבית, כמוהו כלימוד הלכות שבת, או כל הלכות אחרות. זה לא דבר שקל לעשות אותו בפעם אחת, אבל בדיוק בשביל זה הוקם 'קו הרבית' שאנו מפעילים בחסדי ה' כבר כשלוש שנים, ודרכו אנו עוזרים להבין את הנושא לאשורו"

ממה שאתם רואים עד כה, מי באמת נעזר ב"קו הריבית"?

"ציבור הפונים אל 'קו הריבית', הוא ציבור מגוון. הוא כולל אנשים מכל קשת הציבור, החל מחרדים, בעלי תשובה, מסורתיים ואפילו המון חילונים, מהארץ ומחו"ל. אנחנו ממש רואים עין בעין, כמה ישראל הם 'עם קדושים'. בהרצאות שאנחנו מעבירים ברחבי הארץ, לדוגמא, על נושא הרבית, אנחנו נתקלים בהמון מקרים של תביעות חמורות, בהן אדם מתעמת עם כל העולם, בדיונים מפה עד אמריקה, על עוד 1000 ₪. אבל ברגע שאותו אדם שומע שיש סיכוי שהוא נכשל באיסור ריבית – על פי רוב, הוא מיד נרתע. הוא מספיק חכם להבין שהעולם מתנהל במה שנקרא 'מידה כנגד מידה', ו'לפי מה שאדם מודד – כך מודדין לו', והוא מפחד".

לסיום, מבקש הרב וינד לחזק את ידי הציבור, להגדיל את המודעות, וללמוד את הלכות הנושא לעומק. " המודעות לנושא הריבית אמנם גברה בשנים האחרונות, אך העניין עדיין צריך חיזוק. לכן חשוב מאוד לציין, שגם אם ההלכות נראות מפחידות ומסובכות מדי ללימוד, עם זאת, ברגע שיודעים איך לעשות ומה לעשות, הכל הופך להיות קל יותר. רובנו לא יודעים הלכות ריבית, משום שרובנו לא חונכנו לשמור את זה מקטנות, כך שזה די נפל בין הכיסאות. אבל יחד עם זאת, מוטלת עלינו החובה להשלים את הפער הזה".

יש לכם שאלות נוספות בענייני ריבית? פנו ל'קו הריבית' במספר 057-3110820 מדי יום בין השעות 14:00 ל-15:00, ותוכלו לקבל מענה מקצועי ומהיר.

תגיות:הלוואהאיסור גזלריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה