חודש אלול 2023

ברגע אחד אדם יכול להיהפך לבעל תשובה

תשובה כנה אינה תלויה במימדים של זמן וכמות, היא נמדדת בעוצמתה בשלמותה ובאיכותה

אא

כוחו של רגע

לתשובה אמיתית שבאה מעמקי הנפש - יש כוח אדיר להעלות מתהומות, גם אדם שהתדרדר עד לדיוטא התחתונה שאין למטה הימנה. תשובה כנה אינה תלויה במימדים של זמן וכמות, היא נמדדת בעוצמתה בשלמותה ובאיכותה. בהחלטה נכונה, יכול אדם ברגע אחד להיהפך לבעל תשובה. "אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד" (הלכות תשובה לרמב"ם).

הגמרא במסכת עבודה זרה (י"ז ע"א) מספרת על אלעזר בן דורדיא שהיה שקוע בחומריות העולם הזה עד צווארו. כל כך היה שטוף במעשי העבירה עד שלא היסס להשקיע זמן וממון רבים למימוש העברה. והנה למרות קלקוליו הרבים, דוקא כאשר הגיע לשיא החטאים והתאוות, אחרי השקעה של עמל וממון רב, דוקא אז עלו בו הרהורי חרטה והוא החליט לשוב בתשובה.

אולם המשימה נראתה לו כה קשה, עד שסבור היה כי איננו מסוגל בכחות עצמו לצאת מהסבך, על כן הלך וישב בין שני הרים וגבעות, ופנה אליהם בבקשת עזרה, אמר: "הרים וגבעות, בקשו עלי רחמים!", אמרו לו: "עד שאנו מבקשים עליך, נבקש על עצמנו, שנאמר (ישעיה נד, י): 'כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה'". וכך פנה לצבאות השמים, ונענה באותה תשובה.

ואז מגיע אלעזר בן דורדיא למסקנא המתבקשת, ומכריז: "אין הדבר תלוי אלא בי!". את אותם כוחות גוף ונפש רבים ועצומים שהשקיע כדי להגיע לעבירה, הוא רותם כאן לצורך התשובה. הוא מניח ראשו בין ברכיו [כתנוחת עובר דבר המרמז על רצונו להיוולד מחדש], וגועה בבכי אמיתי.

הוא בוכה ובוכה, ומרוב צער וחרטה נשמתו יוצאת בטהרה. ברגע פטירתו, יצאה בת קול משמים והכריזה: "אשריך רבי אלעזר, שאתה מזומן לחיי עולם הבא!". ממשיכה הגמרא ומספרת שכאשר אותה בת קול הגיעה לאזנו של רבנו הקדוש - בכה רבי ואמר "יש קונה עולמו בכמה שנים, ויש קונה עולמו בשעה אחת!". ועוד אמר רבי: "לא דיין לבעלי תשובה שמקבלין אותן, אלא שקורין אותן רבי".

מדוע בכה רבי? לכאורה ראוי היה שישמח שמחה גדולה על מעלתה של התשובה, ועל כך שיש מי שקונה עולמו בשעה אחת? יש המבינים בטעות כאילו ח"ו רבנו הקדוש קינא ברבי אלעזר בן דורדיא, על כך שאנו צריכים לעבוד ולקנות עולמנו הנצחי בעמל וביזע במשך כל החיים, ואילו רבי אלעזר בן דורדיא כל ימיו עשה עבירות, וקנה עולמו בשעה אחת...

ודאי לא יעלה על הדעת שאלו היו מחשבותיו של רבנו הקדוש. הסיבה לדמעותיו של רבי נעוצה בכך שלפתע הוא גילה במוחש מה רב ערכו של כל רגע בחיים, אלו מהפכות מסוגל אדם לחולל בשעה אחת משעות חייו, לאיזה מדרגות גדולות יכול בן אנוש להתעלות ולוּ אף בשעה אחת. רבי נחשף כאן לתעצומות הנפש שקיימים בכל אדם, עוצמות שבעזרתם מסוגל כל אחד להרים עצמו משאול תחתית עד לפסגה... ועל כך בכה - כי תבע מעצמו יותר. ואם רבי בכה, מה נאמר אנחנו?!...

תגיות:חודש אלולבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה