חדשות בארץ

אנשי אקדמיה מזהירים: ישראל צריכה להיערך לגל פליטים ממדינות ערב

על רקע המלחמות הפנימיות במדינות במזרח התיכון, טוענים פרופ' ארנון סופר ואנטון ברקובסקי מאוניברסיטת חיפה, כי על ישראל להיערך לגלי מהגרים שעלולים לסכן את קיומה

אא

במאמר חדש של שכתבו ראש קתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, פרופ' ארנון סופר ואנטון ברקובסקי, הם מזהירים מפני סכנה קיומית: פליטים שעלולים להציף את ישראל.

העיתונאי סטיבן סוטלוף צם ביום כיפור בשבי דאעש

דגל דאע"ש בהר הבית

"בסביבה של מדינות קורסות ונתונות במצב של מלחמות פנימיות וחיצוניות, על מדינת ישראל להיערך לגלי מהגרים ממדינות ערב לשטחה, שעלולים לסכן את קיומה", כתבו השניים והוסיפו כי כבר עכשיו ניתן לראות את הסכנה המרחפת מעל ראשה של ירדן, בעקבות השתלטותו של ארגון הטרור דאעש וסיפוח שטחים שלמים על ידו.

המאמר מציג נתונים לא מזהירים אודות רישום המהגרים. לפיו נדדו למעלה מ-230 מיליוני בני אדם, שהם כ-3.2% מכלל אוכלוסיית העולם. לדברי פרופ' סופר במזרח התיכון מורגש הדבר אף יותר. "כאן מתרחש אירוע דמוגרפי ייחודי בעולם כולו", הוא הסביר, "בתוך 30 שנה הכפיל האזור את אוכלוסייתו ובתוך 30 שנה נוספות חלה הכפלה נוספת. זאת אחת הסיבות העיקריות מדוע המזרח התיכון נכנס לסחרור דמוגרפי, כלכלי, חברתי ופוליטי שגורם לאי סדר ולחוסר יציבות".

לדבריו ירדן של שנת 2014 היא: "פסיפס אתני-לאומי חדש, ששינה את כל יחסי הכוחות בממלכה שהיו תקפים עד כה. יש לזכור שחלק מהפליטים הם מסתננים של קבוצות קיצוניות דוגמת דאעש. אחרים נמצאים במצב כל כך קשה, שמקל את הגיוס שלהם לקבוצות קיצוניות דוגמת אלה".

באשר לתרחישים האפשריים בירדן אומר פרופ' סופר: לפי האחד ירדן תקבל סיוע מערבי שיעזור לה לייצב את מעמדה ולשמור אל ממלכתה. השני הוא מצב בו תקרוס המדינה כולה ותפרוץ בה מלחמת אזרחים, כפי שהתרחש בסוריה. או אז ינצלו הפלסטינים את המצב, ישתלטו וינסו להקים בה מדינה פלסטינית. עד כאן, המצב עוד סביר. התרחיש השלישי לעומת זאת – הוא הקיצוני והמסוכן ביותר: מצב בו ישתלט ארגון הטרור הסוני דאעש על שטחים גדולים מהמדינה ויספחה אליו כליל.

בשני המקרים האחרונים ישנו חשש כי גלי מהגרים גדולים יגיעו לישראל מכיוון סוריה, ירדן עיראק ולבנון. לכן מדגיש סופר כי יש להיערך בהקדם לסכנה הממשית שתרחף מעל ראשה של ישראל, באם יתממש האיום ופליטים יצבאו מכל מדינות ערב לכיוונה. 

תגיות:פליטארגון דאעש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה