לאישה

סודות לאישה: דגים שמשדרגים את הסעודה

אין צורך לשמור את הדגים לסעודות חגיגיות בלבד! ברוב המקרים, אומרים התזונאים, אכילת דגים טובה לבריאות

  • י"ח אלול התשע"ד
אא

לדגים מקום מכובד מאד על גבי שולחן השבת היהודי. אליו הם מוגשים במגוון טעמים: מלוח, חריף או מתקתק, כשהם חמים או קרים - הכל לפי הטעם המשפחתי ולפי מידת היצירתיות של עקרת הבית. אולם, אין צורך לשמור את הדגים לסעודות חגיגיות בלבד! ברוב המקרים, אומרים התזונאים, אכילת דגים טובה לבריאות, שכן הדגים עשירים בחלבון, יש בהם ברזל וויטמין B12, החשוב לפעילות תקינה של מערכת העצבים וליצירה של כדוריות דם אדומות וכמובן – חומצות שומן מסוג אומגה שלוש.

מקור חשוב במיוחד לחומצות שומן מסוג אומגה 3 הוא דגי ים, כגון: סלמון, הליבוט וסרדינים. הדגים המומלצים ביותר לאכילה הם דגי הים הצפוני, שמכילים הרבה חומצות שומן מסוג אומגה 3 ו-6, שהן חומצות רב בלתי רוויות. אחריהם באים דגי הים, המכילים כולם, ללא יוצא מן הכלל, הרבה יוד, שחיוני לתפקוד התקין של בלוטת התריס, האחראית לחילוף החומרים בגוף, לגדילה, התפתחות, בניית העצמות, ייצור חלבונים, לתפקוד המוח ועוד.

חשוב לדעת כי דג שנטחן עם עצמותיו מכיל כמות סידן גדולה יותר מאותו דג בבישול רגיל.

דגים קפואים לא כדאי להפשיר בטרם הבישול, חיתכי אותם לנתחים בעודם קפואים למחצה והניחי להם להפשיר במחבת או בסיר.

חומץ או מיץ לימון מנטרלים את ריחם האופייני של הדגים.

עצם דג נתקעה בגרון? שתי מעט מיץ לימון. לדברי הסבתות הוא מרכך את העצם, וכעבור מספר דקות, כאשר תאכלי לחם או תפוחי אדמה מבושלים - תחליק העצם ותצא ממקומה.

דגים (להוציא קרפיון) יש להמליח בסמיכות גדולה למועד הבישול, תיבול מוקדם יגרום להפרשת נוזלים מנתח העוף או הדג ולאחר הבישול יוגדר התבשיל בפי הסועדים כ'יבש'.

מלבד קרפיון - דגים אינם זקוקים לבישול ארוך. כאשר בשרם מלבין וקל לפוררו בעזרת מזלג - הדג מוכן, גם אם חלפו חמש עשרה דקות בלבד מתחילת הבישול. (הסלמון והפורל-הורוד אינם מלבינים, כמובן, אך צבעם הכתום הופך ורדרד)

פרוסות או קציצות דג המועמדות לטיגון חייבות להיות בעלי גודל ומרקם אחיד כדי להבטיח משך טיגון שווה.

אם תוסיפי כף קמח תפוחי אדמה לפרורי הלחם בהם את עוטפת את שניצל הדג שלך ותקבלי מעטפת פריכה יותר, שתשמור גם על שלמות נתח הדג.

דגים רצוי להכניס למחבת שצדם המצופה בעור פונה כלפי מטה. את הדגים הופכים רק פעם אחת במהלך הטיגון, אחרת הם עלולים להתפרק.

 ריח של דגים מתבשלים ניתן למנוע על ידי הוספת מעט חומץ למי הבישול.

כדי להיפטר מריח פה לא נעים שדבק בך לאחר אכילת דגים, בצל או שום ניתן ללעוס, גרגר של הל - אותו תבלין המעניק לקפה טעם יחודי. את גרגרי ההל ניתן לרכוש בחנות תבלינים. כדי להסיר מן הידים ריח דגים ניתן לשפשפן באבקת חרדל (אותה תוכלו למצוא באגף התבלינים בסופרמרקט)

לסילוק ריח דגים מסירים - מרתיחים בהם משקע של קפה שחור ומים.

ריחות לא נעימים של דגים בצל או שום שנסתפחו אל המחבת שלך יעלמו אם תמלאי את המחבת במים רותחים בהם תמהלי כפית מלח. הותירי את מי-המלח במחבת כשלושת רבעי שעה (בשעת הצורך ניתן לקצר מעט את משך הזמן ולהסתפק בחצי שעה בלבד) ואחר כך שטפי כרגיל.

כדי להסיר ריח דג מלוח שדבק בסכין ניתן לשפשפה על גבי חלקה הפנימי של קליפת לימון סחוט. 

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה