לאישה

סודות לאישה: לדעת ליצור את אווירת השבת הנעימה

טיפים שיעזרו לך לארח את המשפחה והחברים, וליצור אווירת שבת מהנה במיוחד

  • י"ז אלול התשע"ד
אא

רשימת הכללים  החרוטים על ליבה של כל מארחת הינה ארוכה מאוד, וכללת את רמת הניקיון שהיא דורשת מעצמה, את מגוון המאכלים שהיא מתכננת להגיש ועוד ועוד. אולם חשוב לזכור כי מעל לכל אלו נמצאת הדרישה לפנים מחייכות ולב חם.  אנשים נמשכים אל מקום ביתי ונטול רשמיות בו מתעניינים בהם באמת, הרבה יותר משהם נמשכים אל הניקיון או האוכל הטעים המוגש בו. נעים יותר לאורח לשמוע ש'אין בבית אפילו פרוסת עוגה' ולהתכבד בפרי או בפרוסת לחם עם ריבה - ולא לראותך נבוכה, מבולבלת ומתרוצצת הנה והנה בחוסר נוחות.

חשוב לזכור בין אם את שייכת למארחים ובין אם את מהמתארחים – זכרי את מאמרן החכם של הסבתות: "הכל מתחיל בראש!" אם תגיעי אל המפגש המשפחתי שכשאת מצויידת בפרצוף חמוץ, גישה שלילית ורצון 'לסבול כמה שפחות' תתקשי ליהנות מן הביקור. לעומת זאת, מחשבות חיוביות וקלילות יסייעו לך למצות מן השעות המשפחתיות הללו את המרב.

בניגוד למה שאת (אולי) חושבת, האורחים לא באים רק בשביל לאכול, ואפילו הגיסה התקיפה שדרשה ממך להכין קינוח ושלושה סלטים – לא ארגנה את המפגש בכדי לסעוד את ליבה. הדבר החשוב באמת, שלשמו טרחו כולם והתכנסו יחד הינו האווירה השמחה והקשר האנושי. במקום לעמול על עוד מנה מרשימה ומסובכת, עדיף לשמור את האנרגיה לתקשורת זורמת ונעימה עם בני המשפחה.

נכון שאצלך במשפחה תמיד יש מה לשמוע ומה להשמיע – אבל פטפטת ארוכה וחסרת תוחלת היא אחת הסיבות שגורמות לכולנו לחוש תחושת החמצה פנימית בסיומו של המפגש המשפחתי. דאגי מראש להכנת תוכנית שתוסיף תוכן למאכלים הטעימים.

תכנון התפריט

בשעת קביעת תפריט האירוח יש לכלול בו מאכלים שאת אוהבת ויודעת להכין, ולא כאלו שהיית רוצה לדעת ולאהוב להכין. אירוע גדול אינו הזמן לניסיונות קולינריים. אם, משום מה, את מתעקשת על הכנת מנה מסוימת דווקא כדאי להכינה קודם כל למשפחה המצומצמת, כדי לדעת מהו טעמה, וכמה זמן דורשת ההכנה.

לא מגזימים בכמויות. אין צורך בעשר מנות ראשונות ובעשרה סלטים. אפשר בהחלט לשבוע גם מפחות...

אל תתביישי לבקש עזרה.  למרות ש'לא נעים' להיות זו שמבקשת סיוע, עוד פחות נעים לחוש כי נכשלת במשימת האירוח, או קיבלת את אורחייך בפנים חמוצות בשל העייפות והתסכול שגרמו לך שעות ההכנה הארוכות.

התאימי את מרכיבי הסעודה זה לזה

באירוע בו כל אחד מן המשתתפים מביא עימו מנה מסויימת ישנה חשיבות רבה להתאמת מרכיבי הסעודה האחד לשני. לא נעים לגלות כי שתי הגיסות הביאו בדיוק את אותה עוגה לקינוח, ולתוספת לבשר לא דאג איש... אומנם, לא נעים להיות זו שנוטלת את שרביט הניהול וההחלטה לידיה - אך במקום שאין נשים... השתדלי להיות איש, ואיש הלא אינו רוצה למלא את מקומך. כשיש מי שמקבל החלטות בצורה נבונה, כל מרכיבי הארוחה משתלבים בהרמוניה.

בשעת קביעת התפריט וחלוקת המשימות יש לשים לב לפן הכלכלי ולעלויותיהם של המנות השונות – ולהתחשב בפרט זה.

לא שוכחים את ה"מיוחדים".

אלו שבשל בעיות בריאותיות או טעם אנין אינם אוכלים מנות מסויימות יחושו נעים הרבה יותר אם גם להם יהיה מה לאכול. מצד שני – אם בדיוק לפני סוכות החלטת, בעצת רופא טבעוני, להפסיק להאכיל את בני ביתך בקמח לבן – כדאי שתודיעי על החלטתך זו למארחיך, או לחילופין תדחי את מימוש ההחלטה לאיסרו-חג סוכות, אחרת תשארו את וילדיך רעבים והמארחת – תיפגע. 

הכינו מנות נפרדות לילדים, ובמידת האפשר – גם מקום ישיבה נפרד, בו לא ניתן לשבור כוסות זכוכית או לנפץ בקבוקי יין.

לא כדאי לבנות על מנות רבות שזקוקות בו-זמנית לחימום בתנור, כדי לחסוך פקק תנועה באיזור הכי חם וצפוף במטבח.

שמרי לך כרזרבה מאכלים שאפשר להופכם ברגע האחרון לתקרובת המוגשת לאורחים, לדוגמא - בסקוויטים, פרוסות פסטרמה או נקניק, ביצים קשות וכדומה. תקרובת זו תפחית את חששך 'שמא אין די מזון' ותמנע בישול עודף של מזון.

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה