חדשות בארץ

יש מקק בבית? חכו לפני שאתם פוחדים

אנחנו ממהרים לשלוף את ספרי הריסוס ולרדוף אחריהם בבית. אם הייתם יודעים מה הנזק שהחומר גורם לכם, אולי הייתם מעדיפים להשאיר כמה מקיים בחיים

אא

בפעם הבאה שתרוצו אחרי התיקנים ברחבי הבית ובידכם בקבוקי עם תרסיס שיקפח את חייהם, כדאי שתחשבו שוב. ידעתם שבארצות הברית הוצאו חומרי הריסוס הביתיים מחוץ לחוק כבר בשנת 2007?

קראו עוד: 

הטלוויזיה מעודדת שימוש בסמים?

 

צפו: מה קורה כשפותחים את השער בפני אריה?

תחקיר ישראל היום מעלה דברים שאולי לא ידענו, וחשוב שנדע. מחקרים בינלאומיים מצאו כי תרסיסי הדברה המכילים את החומר הרעיל פרופוקסור, שנחשב מסוכן במיוחד ואינו מומלץ לשימוש ביתי, עלולים לגרום לסרטן. אף על פי כן, הוא נמצא כמעט בכל בית בישראל. המדענים גילו זאת לאחר שחיות מעבדה שנחשפו לחומר, לקו בגידולים סרטניים.

על פי המחקרים, הפרופוקסור מסוכן במיוחד לילדים ולנשים בהריון. מחקר משנת 2011 העיד כי ילדים לאמהות שנחשפו לחומר במהלך ההריון, סובלים מבעיות מוטוריות. הפרופוקסור, שגורם לשיתוק מערכת העצבים של החרק, ובכך מביא למותו, עלול לפגוע גם במערכת העצבים של בני אדם, ובעיקר ילדים קטנים.

באירופה ובאמריקה נאסר החומר לשימוש ביתי, והוא מובא בצורת תרסיס, כדי לשמור על רמה מבוקרת של חומר שיוצא לחלל האוויר. בישראל, משום מה, לא יצאה הודעה מאף גורם רשמי כמו המשרד להגנת הסביבה, או חברות יצרניות של החומר, שאומרת לצרכנים מה עליהם לעשות עם החומר וכיצד עליהם לנהוג בו. בינתיים נערכים במשרד להגנת הסביבה דיונים בנושא, שבעקבותיהם הוחלט להורות לחברת סנו ולשאר החברות המייצרות מוצרים מכילי פרופוקסור, למצוא תחליף לחומר, כדי להוציאו משימוש ביתי גם בישראל. היעד להוצאת החומר משימוש נקבע לשנת 2016 - לפחות בעוד כשנה וחצי. אחת החברות ביקשה זמן נוסף להסתגלות, אך לא קיבלה. מה יעשו בינתיים הצרכנים? תשובה לכך אין.

מסתבר כי כבר בשנות השמונים הראו מחקרים באמריקה - כי מדובר בחומר מסוכן למערכת העצבים האנושית, אך השימוש בו נמשך. בארץ קיימים כבר עשורים רבים תכשירי הדברה לשימוש ביתי המכילים פרופוקסור. ,K300 שהפרופוקסור הוא החומר הפעיל בו ברמה של אחוז אחד. גם התרסיסים  K300 פלוס ו K500- ו"די-תיקן. סטופתיקן פיתיון, המיובא על ידי חברת אורגני שלי מארה"ב, מכיל את החומר בשיעור של 2 אחוזים, אולם לא מדובר בתרסיס כך שהסכנה נמוכה יותר תמיסת "קטלן" של סאסאטק מכילה את החומר בשיעור של 0.86 אחוז. את הרשימה אפשר למצוא באתר המשרד להגנת הסביבה, במנוע החיפוש לתכשירי ההדברה המותרים לשימוש לציבור.

על פי הכיתוב באתר סנו, K300 זכה 14 פעמים ברציפות בתואר המוצר הנמכר והיעיל ביותר בישראל. לצד הכיתוב אין כל פירוט על הרכבו הבעייתי של התכשיר או על הסכנות הבריאותיות המיוחסות לו: חשד לסרטן, ופגיעה אפשרית במוטוריקה או במערכת העצבים. "כל החומרים שבהם סנו משתמשת מאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה, וכולם מאושרים לשימוש ביתי," אמרה הטלפנית לתחקירנית, שהזדהתה כאישה בהריון. "אנחנו מאוד מקפידים על כל התקנים. אני לא אוהבת לרסס בבית K300 כי יש לו ריח מאוד חזק. אם את משתמשת בו - אז רק מאחורי ארונות, מאחורי המקרר, לא במקומות גלויים שבהם נוגעים. אבל אם את חוששת, אז תשאירי את זה כבר לאחרי ההריון."

בשיחות עם חברות נוספות נאמר לה כי אומנם מדובר ברעל, אך הוא מאושר לשימוש, גם בבית וגם כשיש תינוקות, וניתן לרסס גם על רצפה. בשוק אפשר למצוא לא מעט תכשירי הדברה לשימוש ביתי שאינם מכילים פרופוקסור, ושהחומר הפעיל בהם הוא בעיקר ממשפחת הפירטרואידים. לפחות שבעה תכשירים כאלה רשומים באתר המשרד להגנת הסביבה.

בינתיים, עד שמישהו יחליט מה לעשות מבחינה חוקית, או לפחות להזהיר את הצרכן, שווה להפעיל היגיון ותבונה, ושיקול דעת נכון מול המקקים שמאיימים עלינו מקצה המטבח. שליפת חומר ריסוס בצורה מהירה, יכולה להרוג גם אותנו.  חפשו קודם את החומרים נטולי החומר המסוכן, ולפחות תישארו בחיים, בריאים, אחרי שהתיקנים למיניהם מתו.

תגיות:מקקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה