מוזיקה יהודית

תומר חתוכה: "פרויקט שבזי נולד בערך כשנולדתי"

שש שנים אחרי צאת אלבומו השני "ארץ שלום", משחרר המוזיקאי תומר חתוכה את הסינגל "הדסה", כטעימה מתוך פרויקט מוזיקלי שלם וחסר תקדים שנרקם בימים אלו: "שבזי". ראיון בגרוב הנכון

אא

הרבה מים עברו בנהר מאז הפעם האחרונה, בה תומר חתוכה זכה להרגיש את הסיפוק המיוחד הזה שמרגישים רק כשמוציאים סינגל חדש. חתוכה, 38, הוא מוזיקאי מוערך בנוף הישראלי, שזכה להוציא כבר שני אלבומים.

את החיבור למוזיקה הוא מתאר כמשהו שהחל מימים ימימה, כבר מגיל שבע, בהשראת השורשים של הבית התימני ממנו הוא מגיע. למעשה, הוא החל להלחין שירים כבר בגיל 14 (!), ושנים אחר כך, עדיין קשור בעבותות אל האהבה למוזיקה, הוא הוציא את האלבום הראשון שלו, ולאחר מכן גם את השני.

על האלבום השלישי הוא שוקד בימים אלו ממש, ועושה רושם שהמדובר הוא בפרויקט ייחודי ומעניין. הפרויקט, שיקרא "פרויקט שבזי", הוא פרויקט בינלאומי המשלב בתוכו קטעי שירה מקוריות מתוך שירת הדיוואן, השזורים בד בבד עם הלחן והמילים המקוריות של חתוכה. מתוכו בחר לשחרר בינתיים סינגל בשם "הדסה". "בחרתי בתקופה הזו כדי להוציא את הסינגל", מסביר חתוכה, "כי הוא מדבר על החיבור והקשר עם כנסת ישראל, בדיוק כמו בזמן שבו אנחנו נמצאים, ימי הרחמים והסליחות".

כבר דרך הטעימה של סינגל בודד מתוך האלבום, ניכרת השקעה של ממש, שאפשר לשמוע בקלות. מסתבר שרק על הסינגל "הדסה" עבד היוצר במשך לילות שלמים מהבית. וזאת היתה רק חצי מהעבודה, שכן זו נדרשה להימשך מאוחר יותר גם באולפן ההקלטות.

 שש שנים עברו מאז האלבום הקודם שלך. למה הפער הגדול?

"הפער הגדול היה עבורי זמן התאוששות ולמידה. האלבום הראשון הוא 'הילד הכי בעייתי', בדיוק כמו בן בכור. למדת לשרוד אותו? אחר כך כבר תסתדר עם שאר הילדים יופי. למעשה, יש קושי גדול להרבה מוסיקאים להמשיך לצעוד קדימה אחרי אלבום ראשון.

"בכלל, באופן כללי, כולם רוצים לעשות אלבום אבל יש המון חסמים בדרך, הן כלכליים והן חברתיים. אני דווקא די חושב ששש שנים זה לא הרבה זמן יחסית, אלא זמן סביר להתבשלות ולהתפתחות מוסיקלית. אני יכול לומר לך שמה שאני עושה היום בטוח לא הייתי מצליח להיעשות אז. הניסיון בהפקה בעיבוד ובשירה די תרמו לאלבום שבדרך. גם בפן הכלכלי, היום הכל עולה לי פחות מחצי מהעלות של אז. אז השתדלתי לנצל את ההזדמנות הנפלאה שנקרתה בדרכי".

ספר על פרויקט שבזי, האלבום שבדרך. מה יהיה הקו המוזיקלי שלו?

"זה קצת מצחיק, כי פרויקט שבזי נולד בערך כשנולדתי. זה חלק מהתרבות עליה גדלנו. מה שמייחד את היצירה שלי בפרויקט, היא שאני ממש משתדל לא לגעת בלחנים המקורים, המשולבים בשיר... לדוגמה, בשיר 'שר' מהאלבום הקודם שלי, הפזמון הוא אותנטי. כך יהיה בשאר השירים באלבום. זה בעצם הקו המוביל - השילוב בין העבר להווה. עד כה גובשו כ-9-10 קטעים שיכנסו פנימה, כולם עם הגרוב הנכון. החזון של הפרויקט הוא להעביר את המסר של השילוב המוסיקלי בין מוסיקה עתיקת יומין לבין חדשנות, שאנשים יפתחו יותר לסולמות ולמנגינות של יהודי תימן. יש לנו רפרטואר עשיר להציע, ורבים לא מכירים".

אם כך, למה אתה לא שר את הפזמון בהגייה תימנית?

"אני דווקא חושב ששירה בעברית פותחת יותר את השיר לקהל הרחב. קיים קושי להבין את הטקסט. קיים קושי נוסף בביצוע הסלסולים בתימנית למי שלא גדל על זה. אני  לא חושב שכדאי להכניס קושי נוסף של הגיה ולשבור לאנשים את השיניים... זה מייאש, ואז הם אומרים 'זה תימנית, עזוב'.

"אני אומר לא, בוא נשים את ההגייה בצד, וננסה לשיר את זה בעברית. להכיר לעומק את המנגינות עצמן, ולא לשייך אותם סקטוריאלית. אני בהחלט יכול לומר שהשאיפה בפרויקט, היא לשלב כמה שיותר אמנים שישתתפו בביצועים של השירים. יש כבר כמה כיוונים מעניינים".

"הדסה" – מילים: רבי שלום שבזי, לחן: תומר חתוכה. האזנה נעימה!

מילות השיר:

אַהֲבַת הֲדַסָּה עַל לְבָבִי נִקְשְׁרָה / וַאְנִי בְּתוֹךְ גּוֹלָה פְּעָמַי צוֹלְלִים
לוּ יֵשׁ רְשׁוּת לִי אֶעֱלֶה אֶתְחַבְּרָה / תּוֹךְ שַׁעֲרֵי צִיּוֹן אֲשֶׁר הֵם נֶהְלְלִים
שַׁחְרִית וְעַרְבִּית בַּת נְדִיבִים אֶזְכְּרָה / לִבִּי וְרַעְיוֹנַי בְּחֵשֶׁק נִבְהֲלִים
בִּנְעִים זְמִירוֹת מִנְּדוּד אֶתְעוֹרְרָה / וַאְנִי וְרַעְיָתִי בְּרִנָּה צוֹהֲלִים

 

 

תגיות:מוזיקהאישים ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה