חדשות בעולם

המדינה האסלאמית: פרופיל על מפלצת הטרור שמזעזעת את העולם

המטרה: להקים מדינה אסלאמית שתאכוף את חוק השערי'ה - ההלכה האסלמית הקיצונית על העולם כולו מנהר הפרת והחידקל ועד גשר לונדון ופסל החירות. פרופיל אימתני ומטריד של ארגון הטרור דאע"ש - מפלצת הטרור החדשה שאל-קאעידה מחוויר לידה

אא

פחות מיממה לאחר שדווח כי אנשי דאע"ש פשטו על כפר יזידי בצפון עיראק, רצחו למעלה מ-400 גברים וחטפו לפחות 100 נשים, ראש ארגון זכויות האדם הסורי, ראמי עבד אל-רחמאן, העוקב אחר העימות הקשה במחוז דיר א-זור שבסוריה, קיבל השבוע דיווחים מהימנים על כך שאנשי דאע"ש שחטו רבים מבני חמולת א-שעיטאת לאורך השבועיים האחרונים. לפחות 700 אנשים נטבחו וגורלם של קרוב ל-2000 נוספים מבני החמולה אינו ברור.

דיווחים מהסוג הזה כמו שקראתם זה עתה, אינם איזשהן ידיעות מבעיתות בדויות שלקוחות מאיזה חלום בלהות או סרט אימה רע. ככל שזה נשמע נורא, זוהי מציאות מבחילה חדשה, שאליה העולם הרחב אמור להתחיל להתרגל, בעוד לעת עתה, אף שכולם מתוודעים ושומעים על הטירוף האכזרי החדש שצץ לו לפתע ממרחקים ומאיים להשמיד להרוג ולאבד את העולם כולו מהמזרח ועד המערב, אומות ומדינות מתורבתות רבות במערב העולם עדיין אינן מתעשתות והאיום הנורא הלזה רק הולך ומתעצם.

 

הניחו בצד את כל מה שהכרתם, שמעתם או ידעתם עד כה בנוגע לארגוני טרור רצחניים, מהחמאס, חיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי או אל-קאעידה. כעת, מסתבר, הגיעה השעה להכיר את הדבר האיום והנורא הבא או אולי יש לומר, הדבר הנורא והגרוע מכול שידענו עד כה, ושמו - דאע"ש.

ירי המוני בכיכר העיר, שחיטה, סקילה, קבורת ילדים חיים, שריפת חנויות ואתרים קדושים, הרס והשחתת מבני תרבות ומונומנטים היסטוריים, שוד בנקים וכספות פרטיות, השתלטות על בארות נפט, תשתיות תקשורת ומקורות כלכליים, ביזה והטלת אימה, כל אלו הם רשימה חלקית בלבד מתוך המעשים האכזריים שמבצעים אנשי ארגון דאע"ש בכל מי שאינו עומד בקריטריונים המטורפים שאותם הם מבקשים להשית על העולם כולו, מנהר הפרת והחידקל ועד גשר לונדון ופסל החירות.
מדינאים ואנשי תקשורת, פרשנים צבאיים, מומחים לענייני המזרח התיכון וגורמים בכירים במדינות המערב, כבר מדברים על מצב עגום ומגוחך כל כך, שבו, בציניות כמובן, הם מסוגלים לראשונה לגלות סימפטיה עם ארגוני טרור ידועים ומושמצים כמו לדוגמה החיזבאללה ולא בכדי: במבחן התוצאה, ארגוני טרור כדוגמת חיזבאללה או החמאס, הם כמעט "אנושיים" בלקסיקון הטרור לעומת מעשי הרצח הזוועתיים של דאע"ש.

כמה אירוני שאפילו מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה בעצמו, התייחס בשבוע שעבר לארגון דאע"ש, בראיון שהעניק לעיתון הלבנוני 'אל-אחבאר' ואמר, כי מדובר ב"מפלצת ללא רסן שמבצעת מעשי טבח מזוויעים. זו סכנה גדולה. אין להם שום עכבות אידיאולוגיות, מוסריות, הלכתיות או אנושיות".

בימים אלה, בשעה שישראל נמצאת עדיין תחת התמודדות מורכבת וללא מוצא, במערכה הקשה שהחלה לפני כחודש מול החמאס בעזה ועדיין סופה לוט בערפל ואינו נראה לעין, הולך ומתחזק לו ברקע אויב מסוג חדש, אכזרי, קיצוני ומפחיד יותר מכל מה שהכרנו עד הלום, שמעוניין ליצור עולם חדש שכולו מושתת ומונהג תחת החוק האסלאמי הקיצוני והאידיאלי.

אנשי דאע"ש נמצאים כבר עמוק בפאתי הערים הסוריות חאלב וראקה, ושליטתם נפרסת כמעט עד בגדד עצמה בלב עיראק. אנשי הארגון כבשו את הגבול המשותף בין עיראק לסוריה וכידוע בימים האחרונים הם פועלים גם בצפון עיראק, באזור סינג'אר, וטובחים במאות יזידים ונוצרים.

המטרה: מדינה איסלאמית המטרה: מדינה איסלאמית

הם מסבירים את מעשי הטבח הקשים שלהם בתיאורים מימי המצור של מוחמד. לטענתם, הם צרים על מקומות שבהם לדבריהם יש כופרים ומצווה לפגוע בהם. ייחודיותם מתמקדת בעובדה שהם ממהרים להשתלט על נכסים בעלי חשיבות אסטרטגית ופועלים בצורה מתוחכמת מאוד יחסית לארגונים אחרים. בכל מקום שהם מגיעים הם משתלטים מהר מאוד על ציוד צבאי רב, על בנקים ומקורות כלכליים, כאשר בנוסף, הם גם גובים מסים בכל מקום חדש שעליו הם משתלטים.

אז מיהו האיום החדש והמבעית הזה שמצליח לטלטל את המזרח התיכון ולהפחיד את העולם כולו? מהו סוד כוחו של ארגון הטרור החדש שבשליטתו כבר נמצאות שלוש ערים מרכזיות בעיראק וחלקים נרחבים מסוריה ועוד ידו נטויה לפורר מדינות רבות בדרכו?

 

דם ואש ותמרות דאע"ש

מבחינת המשמעות הלשונית, השם דאע"ש הוא ראשי תיבות של "דולת אלאסלאם פי אלעראק ואלשאם", שפירושה בעברית - "מדינת האסלאם בעיראק וסוריה הגדולה". מדובר בארגון טרור אסלאמי סוני קיצוני שהתפצל מארגון אל-קאעידה, פועל היום בעיקר בסוריה ובעיראק ומגדיר עצמו כח'ליפות אסלאמית סונית.

למעשה, השם דאע"ש שבאמצעותו מזוהה הארגון בכל רחבי תבל, כבר אינו השם המדויק של הארגון, שכן ראשי התיבות המקוריים שבהם נכללו סוריה ועיראק כבר אינם סימן ההיכר של הארגון, ששאיפתו היא לכבוש גם את מדינות העולם המערבי ולאכוף בהן את חוק השערי'ה - ההלכה האסלמית הקיצונית.

ארגון דאע"ש הוקם בעיראק ב-2003 כאיגוד של קבוצות אסלאמיות קיצוניות. כשנה לאחר מכן, הצטרף הארגון לאל-קאעידה המרכזי באפגניסטן ונודע כאל-קאעידה בעיראק. מאוחר יותר ב-2014, בעקבות חילוקי דעות בין ההנהגה המרכזית של אל-קאעידה למפקדים של הארגון בשטח, הם התנתקו מאל-קאעידה והפכו לארגון עצמאי בשם דאע"ש.

הארגון, שבראשו עומד כיום אבו-באכר אל-בגדדי (עליו נדבר בהרחבה בהמשך הכתבה), שולט כאמור ביד קשה בערים שונות בעיראק ובסוריה, ואף יש לו בסיס גם בתימן. שיטות הפעולה שלו כה קיצוניות, עד כי גם אל-קאעידה פלטו אותו משורותיהם. המטרה של דאע"ש היא להקים מדינה אסלאמית שתאכוף את חוקיה על העולם כולו וכל האמצעים כשרים להשגת המטרה.

בין היתר, כבש דאע"ש את רוב שטחה של העיר מוסול, העיר הגדולה ביותר בצפון עיראק, והעיר תכרית. בנוסף, על פי פרסומים שונים שולט דאע"ש כבר על יותר משליש משטחה של סוריה, ובו חלקים גדולים מהעיר ראקה, עיר מרכזית הממוקמת על הפרת, וחלקים בעיר דיר א-זור.

בסוף יוני 2014 הכריז הארגון על הקמת ח'ליפות אסלאמית עצמאית בשטחים שבשליטתו ושינה את שמו ל"המדינה האסלאמית", שינוי המלמד על השאיפות שגדלו ואינן מוגבלות יותר מבחינה גאוגרפית.

נכון ליוני 2014, קיימת הערכה כי הארגון מונה כ-6,000 לוחמים בשטח עיראק, וכ-5,000-3,000 לוחמים בשטח סוריה. מתוכם, כ-3,000 הם כנראה לוחמים זרים: כ-1,000 מצ'צ'ניה וכ-500 ממדינות אירופה.

כפי שכבר הזכרנו, שם הארגון לעצמו מטרה - להקים מדינה אסלאמית הכוללת את כל השטחים מעיראק ועד לים התיכון, שתתנהל על פי חוקי ההלכה האסלאמית - ה'שריעה', על פי פרשנותה הקיצונית ביותר. בין החוקים שהשליט הארגון בשטחים שכבש, ניתן למנות:‏ איסור מוחלט על צריכת אלכוהול; איסור על עישון סיגריות; איסור על השמעת מוזיקה; איסור על נשים לצאת מהבית אלא אם הדבר הוא בחזקת מצב חירום; החובה על כל גבר שיתפלל 5 תפילות ביום; איסור הנפת דגלים מלבד דגלי הארגון; איסור על כל התקהלות מלבד התקהלויות המאורגנות על ידי הארגון, ואחרון לא חביב - על כל הכופרים להתאסלם או שדינם יהיה מוות.

בעיניהם כולם כופרים מלבד זרם אחד באסלאם שבשמו הם לוחמים, והוא "האסלאם הנכון" כהגדרת המנהיג אל-בגדדי, כשהכוונה היא לאסלאם הסוני הקיצוני. כל השאר ובראש ובראשונה הזרם השיעי, כולם כופרים, כולל העלאווים, הכורדים, היזידים, הנוצרים וכמובן גם אנחנו היהודים. 

ד"ר אל"מ משה אלעד, מומחה לסכסוך הישראלי-פלסטיני ממכללת גליל מערבי, ומי שבעבר שימש בתפקידים בכירים בשטחים בצבא, מתאר את המציאות שחווים כיום תושבי ערים בעיראק ובסוריה, שנשלטות על ידי הארגון: "הם יורים באנשים באמצע הרחוב... אם אדם לא מוכן לתת להם משהו, הם יורים בו ברחוב או שוחטים אותו, מביאים את מה שנותר למשפחה שלו ואומרים להם: 'שלמו לנו עכשיו, אחרת גם הראשים שלכם יהיו כאן'. הם עושים דברים שהדעת לא יכולה לתפוס".

לדבריו, אל-קאעידה, שאינו נתפס כארגון הומניטרי וסלחני, לא נמצא באותה סקלת אכזריות. "אל-קאעידה לא רוצה להיתפס היום כארגון של מרצחים. הוא רוצה להיתפס כארגון אידיאולוגי נקי, לכן הוא זרק אותם. דאע"ש מורכבת מחבורות של פרחחים, שאלמלא הם התעסקו עם דת, עם הארגון הזה שכביכול הוא ג'יהאדיסטי, הם יכלו באותה מידה להיות שודדים, פיראטים או סתם פרחחי רחוב. אלה קבוצות אוכלוסייה מאוד מאוד קשות, שההתנהגות שלהן איומה, חסרת מוסר וחסרת ערך לחיי אדם, והכול בשם הדת לכאורה. מדובר בארגון שמורכב מערב רב של אספסופים, כולל אספסוף אמריקאי לא גדול, של כמה אלפי אמריקאים שהם משלמים להם, חבורות אופנוענים כאלה שמנבלים את הפה והצטרפו לג'יהדיסטים. שמעתי אותם כמה פעמים בהקלטות במהלך הקריירה שלי, וזה פשוט מחריד לראות מי הגיע לשם, ממש עבריינים לשעבר הצטרפו אל המוסלמים האלה".

גם עמיתנו הנכבד בעיתון "יום ליום", סא"ל במיל' הד"ר מרדכי (מוטי) קידר, לשעבר בכיר באמ"ן וכיום מזרחן ומרצה במחלקה לערבית ומזרח תיכון באוניברסיטת בר אילן, מציג תמונה של ארגון שמנסה להחזיר את העולם אחורה בזמן, תוך שימוש בטרור ובהפחדה: "דאע"ש בקטע של יישום השריעה באופן הכי דווקני שיש והכי קיצוני שלה", הוא אומר. "הם הולכים חמושים ברחובות של הערים שהם מנהלים, ודורשים לקיים את מה שהם חושבים".

השאיפה של דאע"ש דומה לשאיפות של כל ארגון ג'יהאדיסטי אסלאמי אחר, והוא להפוך את העולם כולו לאסלאמי, טהור, חף מכל סממן של קדמה או המערב, אלא שבדאע"ש בחרו את התוואי הקיצוני ביותר של האידיאולוגיה הזאת.

לדברי סא"ל במיל' ד"ר קידר, "מדובר ברצון של הארגון להחזיר את מדינות האסלאם למאה ה-7, לתקופה הטהורה הצרופה של האסלאם, לפני שחדרו לתוכו כל החידושים השליליים, הן מתרבות המערב והן מתרבות העמים הנכבשים כמו הודו, הבודהיסטים, וכל הדברים האחרים שהכניסו לאסלאם כל מיני דברים שליליים מבחינתם".

"בסופו של דבר אין הבדל עמוק בסיסי עקרוני בין חמאס לבין דאע"ש", מבהיר ד"ר קידר: "כל ההבדל הוא באמצעים שהם נוקטים כרגע בדרך אל המטרה הסופית. המטרה הסופית של שניהם היא להשליט את האסלאם על כל העולם. זו המטרה של כולם, מהאחים המוסלמים במצרים ועד דאע"ש. השאלה היא עד כמה אצה להם הדרך. לאחים המוסלמים יש קצת יותר סבלנות, הם לא נוקטים אמצעים דרסטיים, הם לא רוצחים בצורה כזאת נוראה ואיומה, לעומת דאע"ש שרוצים אסלאם עכשיו".

 

השוחט הבגדדי - המחליף של בן לאדן

העולם המערבי עוד לא הספיק לפלוט אנחת רווחה מספקת מחיסולו של הארכי-טרוריסט, אוסאמה בן לאדן, מי שהדיר שינה ממנהיגי המעצמות הדמוקרטיות בעולם, והנה הגיח לו צורר חדש בדמותו של אבו באכר אל-בגדדי, המנהיג המהולל של ארגון דאע"ש ומי שמכונה בפי העולם המערבי "השוחט מבגדד", שמצליח להטיל את חיתתו באופן שבו בן-לאדן, שהיה מנהיג אל-קעיאדה, היה נאלץ להתבייש בו.

לפני כחודש וחצי חשף אל-בגדדי את תוכניתו החדשה - להקים "ח'ליפות אסלאמית" בראשותו שתפעל לאכוף את חוקי האסלאם ברחבי תבל. ה"ח'ליפה", שפירושה בעברית "המחליף" או "היורש", הוא מי שנחשב לשליט הרוחני של העולם האסלאמי ולמחליפו של מוחמד. לפני יותר מאלף שנה היה הח'ליפה מנהיג האימפריה המוסלמית, אלא שהתפקיד הזה בוטל עם התפרקות האימפריה העות'מנית ב-1924. בתום מלחמת העולם הראשונה, עם תבוסת האימפריה העות'מנית, הכריז מנהיג טורקיה, מוסטפא כמאל אתאטורק, רשמית על ביטול המוסד ההיסטורי בשנת 1924. צעד זה הכה מוסלמים רבים בתדהמה, ומאז חלמו מנהיגי תנועות אסלאמיות רבות על הקמתו מחדש של המוסד.

כיום, מבקשים אנשי דאע"ש להשיב את ימי המדינה האסלאמית ההיא, בעזרתו של מנהיגם שהכריז עצמו כח'ליפה הנוכחי החדש, ומי שמצטרף לארגון מוכרח להלל ולהצביע עבור המנהיג הנערץ שבשמו הם לוחמים, רוצחים, טובחים וחוטפים.

עד לשנת 2003 לא נשא אל-בגדדי נשק, אבל אז קירבה אותו הפלישה האמריקנית לעיראק למאבק האלים. הוא הצטרף לשורות אל-קאעידה תחת פיקודו של אוסמה בן לאדן, ונודע כלוחם אכזרי וחסר רחמים. הוא עצמו היה תלמידו של מנהיג אכזרי לא פחות באל-קאעידה - הירדני אבו מוסעב א-זרקאווי, שפיקד על כוחות אל-קאעידה בעיראק וחוסל על-ידי ארצות-הברית ב-2006. נתון שמלמד היטב על אכזריותו ובאותה מידה גם על יעילותו, הוא זה שלפיו בשנת 2010 הצליח אל-בגדדי ליזום 60 פיגועים ביום אחד, שבהם נהרגו 110 בני אדם.

לפי דיווחים, אל-בגדדי היה עצור בבסיס אמריקני בעיראק במשך ארבע שנים, וכשהשתחרר ב-2009 הבטיח לסוהריו בערמומיות: "נתראה בניו-יורק". הוא נכלא באגף השמור לעצירים המסוכנים והקיצונים ביותר. בשנים הבאות ניסה אל-בגדדי להתקרב שוב לאל-קאעידה ושלוחותיו, אולם נתקל בכתף קרה. בהדרגה הוא החל להתריס נגד ארגונם של בן-לאדן ומחליפו איימן א-זוואהירי, ובמאי 2014 הביא את ההתרסה הזו לשיא: ארגונו הכריז על ניתוק היחסים עם ההנהגה המרכזית של אל-קאעידה, ודרש מאל-קאעידה להישבע אמונים למדינה האסלאמית החדשה שהוא מקים.

המקרה של אל-בגדדי, הוא עוד מחדל אחד בלתי מבוטל מתוך רשימת המחדלים של סוכנויות הביון האמריקאיות. אל-בגדדי, שכאמור נעצר בידי צבא ארצות-הברית בתחילת הקריירה שלו בטרור הקיצוני והאכזרי, לא זוהה באותה שעה בידי הממשל האמריקני כפוטנציאל איום כפי שהוא מתגלה היום, והם שחררו אותו לחופשי לאחר שישה חודשים. בהערכות שכתבו עליו החוקרים בעת מעצרו נכתב, כי הוא "ביישן, שתקן ולא נראה מסוכן". היום, כבר מיותר לספר כי הוא שולט ביד רמה בחלקים גדולים בעיראק ובסוריה וכי הוא מהווה את האיום הגדול בתולדות האנושות.

העולם רק מתחיל להתעורר כעת ובמתינות מדאיגה יש לציין, מול הטרור האכזרי ותוכניותיו של אל-בגדדי. בסוף השבוע שעבר, לאחר שכוחותיו של אל-בגדדי התקרבו לצפון עיראק וטבחו במאות בני המיעוט היזידי, השליכו מטוסי קרב אמריקאים פצצות על מחנות של דאע"ש ועל כוחות של הארגון שניסו לכבוש את העיר אירביל שבחבל כורדיסטן בעיראק. בירדן שוררת מתיחות דרוכה כבר יותר משלושה חודשים, מאז מאיים הארגון לפלוש לממלכה האשמית. כמו כן, בסעודיה תגברה הממלכה את כוחותיה בגבול שלה עם עיראק והציבה יותר מעשרת אלפים חיילים ולוחמים מיחידות מובחרות.

הפחד והאימה מדאע"ש מחלחלים גם באירופה, שם לכמה מדינות בולטות ריכוזים גדולים של מוסלמים. בבריטניה ובצרפת למשל, משתדלים לעצום עיניים כדי שלא להרגיז את מיליוני המוסלמים שמתגוררים בתוכן ועלולים לכרסם בבטן הרכה שלהן, אך החרדה מארגון דאע"ש אינה מוסתרת.

די אם נזכיר שהפגנות תמיכה בארגון שנערכות על ידי מוסלמים מקומיים שמניפים את דגלי דאע"ש ברחובות בריטניה וצרפת ללא בושה, מצליחות לעורר את האנגלים הרדומים מתרדמתם, ויש להן למדינות באירופה יותר מסיבה אחת טובה לחשוש. אחד החששות הכבדים ביותר מתמקד בתסריט המבעית שמא תושבים שלהן נסעו לעיראק ולסוריה על מנת להתאמן בארגון וישובו בבוא היום כדי לממש את זממם על אדמת אירופה.

אם להתייחס לדיווחים והנתונים שבאים בעקבותיהם, יש יותר מקורטוב של חשש לדברים: על פי המודיעים באוסטרליה, לפחות 150 אזרחים אוסטרלים מוסלמים יצאו השנה מהיבשת וככל הנראה הצטרפו לשורותיו של ארגון דאע"ש. גם המודיעין הבריטי מדבר על כ-250 מוסלמים בריטים שעזבו את הממלכה לטובת הצטרפות לדאע"ש, ואם לא די בזה, ראש ממשלת אוסטרליה הזדעזע בשבוע שעבר לגלות שמשפחה אוסטרלית שנעלמה בשנה שעברה מביתה בעיירה קנברה, נצפתה בסרטון מזעזע של דאע"ש, כשהאב לבוש במדים מנומרים ומציג את שלושת ילדיו מתחת לגיל 13 כשהם מחזיקים ברובים תת-מקלעים ונשבעים להרוג את הכופרים.

מאז חיסולו של אוסמה בן לאדן, הכריזה מחלקת המדינה של ארצות-הברית על אבו באכר אל-בגדדי כאחד הטרוריסטים המבוקשים בעולם, הממשל האמריקני מוכן לשלם 10 מיליון דולרים עבור מידע שעשוי להוביל ללכידתו של אל-בגדדי. האדם היחיד שהפרס על ראשו גבוה יותר, הוא מפקד רשת אל-קאעידה העולמית ויורשו של אוסמה בן לאדן - איימן א-זוואהירי, שעליו מוכנה ארצות-הברית לשלם 25 מיליון דולרים.

 

ארגון הטרור העשיר בעולם

כדי להבין כיצד פועל ארגון טרור מתועב שכזה ובצורה אפקטיבית ומהירה שכזו, יש לתהות תחילה, כיצד הוא מצליח לכבוש ערים שלמות ללא צבא של ממש, בלי טנקים ונשק מתוחכם. בנוסף, לא צריך להיות היסטוריון או איש צבא עתיר ניסיון על מנת להבין שכדי להוציא לפועל תוכניות שאפתניות כל כך, כמו הכפפת העולם כולו לעולם שהוא נטול רחמים בצלה של האסלאם, ללא סממנים מערביים מודרניים, צריך לשם כך כסף והרבה כסף. מסתבר, שבתהייה זו בדיוק טמון כל סודו וכוחו של הארגון הרצחני הזה.

מתברר שלדאע"ש יש כסף והרבה כסף. מקורות המימון שלהם מגוונים, החל בתרומות וכלה בשוד ודמי חסות, והם אינם בוחלים בשום אמצעי כדי להשיג את מיליוני הדולרים הנדרשים להמשך פעילותם.

על פי דיווחים, דאע"ש למעשה קיבל תחילה דמי פרוטקשן מסעודיה, אם כי לא ממקורות רשמיים, ואלו היו מוכנים לעצום עיניים בשלב מסוים, מכיוון שהסכנה המרכזית בעיני הסעודים זו איראן, ודאע"ש מדאיגים מאוד את איראן שהם שיעים כמובן - הכופרים הגדולים ביותר בעיניהם. אך מלבד התמיכה המסויגת מצד סעודיה שכבר נפסקה, ארגון דאע"ש השתלט בלחימה בסוריה על שדות הנפט הסוריים, ולאחרונה גם על הבנק המרכזי במוסול, מהערים הגדולות בעיראק.

השיטה המתוחכמת שעל פיה פועל דאע"ש היא, שבכל מקום שבו הם מגיעים ומצליחים להשליט את כוחם, תחילה הם משתלטים על המקורות הכלכליים שבמקום. הם שודדים כל בנק בכל עיר שהם מגיעים אליה, ולמעשה בוזזים כל מקום שניתן לבזוז, תוך חיסול כל התנגדות בדרך.

ד"ר מרדכי קידר שהתייחס לנושא הסביר, כי "ברגע שהם כובשים עיר הם פורצים מיד לכל הבנקים, מרוקנים את כל הכספות, גם האישיות, גונבים תכשיטים שיש בבנקים ובוזזים כל מה שיש בבתי העשירים שהם מסלקים, חוטפים אנשים בשביל לסחוט כופר. אלה כבר פרקטיקות ארוכות בשנים".

יורם שוייצר, ראש התוכנית 'טרור ומלחמה בעצימות נמוכה' במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר יועץ לאסטרטגיות לוחמה בטרור למשרד ראש הממשלה ולמשרד הביטחון, מסביר כי "שוד הבנקים הפך אותם לארגון מהעשירים בעולם. יש להם מיליוני דולרים בידיים. בנוסף, הם השתלטו על מקורות אנרגיה עתירי הכנסה שהם מפעילים, או לפחות גובים את התפוקה שלהם, מאגרי גז ונפט, והם אפילו מוכרים למשטר של אסד את הנפט מהאזורים שהם השתלטו עליהם בסוריה. זה אבסורד שהוא משלם להם למרות שהם נלחמים בו, אבל זה מה שקורה. כך שיש להם הרבה מאוד כסף והרבה מאוד אמצעים".

לפני כמה חודשים השתלט הארגון על שדה נפט במזרח סוריה, וכיום מהווה השדה הזה אחד ממקורות המימון העיקריים שלהם, אבל בנוסף, בדומה לארגונים אסלאמיים אחרים ברחבי המזרח התיכון, גם לדאע"ש יש שורת תורמים ונדבנים מרחבי העולם הערבי.

נקודת מפנה בהבנה על מקורות המימון של הארגון, נחשפה יומיים לפני שהעיר מוסול בעיראק נפלה לידיהם של דאע"ש. חוקרים עיראקיים הצליחו לשבור את אבו-חז'אר, שבוי מהארגון, ולקבל ממנו מידע מסווג על הארגון.

במידע המפורט ביותר שהתגלה עד כה על הארגון, היו שמות וכינויי מלחמה של כל הלוחמים הזרים, המנהיגים הבכירים, סיסמאות, שמות של חפרפרות בתוך משרדי ממשלה וכל חשבונות הבנק של הארגון.

התבוננות בחשבונות לימדה שבתוך שלוש שנים הפך דאע"ש מכנופיה אקראית של קיצונים לארגון הטרור העשיר בעולם. "היינו בשוק וכך גם האמריקאים", אמר אותו גורם עיראקי לעיתון 'גרדיאן' הבריטי, "לא הכרנו את רוב המידע הזה".

בשנה האחרונה הם הבטיחו לעצמם תזרימי מזומנים רבים משדות הנפט במזרח סוריה, שעליהם השתלטו בסוף 2012. חלק מהנפט אף נמכר כאמור בחזרה לממשל אסד. ידוע גם שהם בזזו כל חומר גלם אפשרי מסוריה השסועה וגנבו עתיקות יקרות ערך מאתרים ארכיאולוגיים. "הם עשו את כל כספם בעצמם, ללא תרומות מבחוץ", אמר אותו גורם.

מהמידע הכספי שנתפס עולה, כי לפני ההשתלטות על מוסול, היו בידי הארגון מזומנים ונכסים בשווי 875 מיליון דולר, ואחרי ההשתלטות על מוסול, שבמהלכה גנבו אנשי הארגון כסף מהבנקים בעיר ובזזו ציוד צבאי, נוספו לטובת הארגון עוד 1.5 מיליארד דולר.

לסיכום, דאע"ש מצוידים היטב כדי לחולל נזק לא רק במזרח התיכון, אלא להתרחב ולהגיע אף לאירופה, שם כבר נמצאים תאים רדומים של הארגון מתחת לפני השטח. בלחימה שלהם בעיראק ובכיבוש הערים המרכזיות עד בגדד, הצליח הארגון לנכס לידיו גם טנקים, נשק ותחמושת אמריקאיים רבים שהשאירו מאחוריהם חיילי צבא עיראק. יש להם שילוב של אמצעי לחימה מתוחכמים בכמות גדולה, שאותה הם יכולים לשנע לכל מיני אזורי לחימה, כולל העברה של אמצעי לחימה למורדים בסוריה שמשתייכים למחנה שלהם ולאזורי לחימה אחרים, ובהם סיני, תימן ולוב.

כרגע נראה שישראל אינה בראש סדר העדיפויות של הארגון, שיוצא בשלב זה נגד כופרים אחרים דוגמת השיעים, היזידים והנוצרים. ברור שבתפיסה הכוללת ישראל עומדת בינם לבין פלסטין, אבל קודם כל הם רוצים את כל מדינות ערב וגם הגדירו את טורקיה כיעד.

תגיות:מדינה איסלאמיתדאעשארגון חמאסמלחמה בדרום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה