חדשות בארץ

ויכוח חריף על העלאת המסים

שר האוצר ובנק ישראל אינם מגיעים להסכמה. לפי גרסתה של נגידת הבנק, חובה להטיל עוד מסים

אא

יממה אחת חלפה מאז הציג שר האוצר, יאיר לפיד, את התוכנית הכלכלית לשנת 2015, והבוקר (רביעי) מציג בנק ישראל הודעה רשמית, הפוכה מדעתו של שר האוצר.

בהודעה שפרסם בנק ישראל צוין כי על פי הנתונים היום, הימנעות מהעלאת מסים תביא לגירעון של 3.5%. רמת גירעון כזאת, טוענים בבנק ישראל, לא תאפשר לישראל לעמוד בתכניתה להפחית את החוב הממשלתי לרמה של 60% תוצר עד סוף העשור ותביא לעלייה בריבית שמשלמת הממשלה על חובותיה.

לפי עמדת הבנק, הוא מסכים לקבוע יעד גירעון של קצת יותר מ- 3%, בתנאי שיוסכם שמדובר ב"יעד מבני" של 2.5%, כפי שהוא מוגדר בחוק, שעליו תועמס תוספת חד-פעמית של 0.5% או קצת יותר, שמתחייבת מההוצאות הלא צפויות כתוצאה מהלחימה בעזה ומאובדן ההכנסות בשל ההאטה במשק, ומנגד, אינו מוכן שיעד הגירעון של 3% יהיה "גירעון בבסיס", שעליו יועמסו תוספות קבועות, כמו למשל שתי החלטות מרכזיות שקיבלה הממשלה: ביטול ההעלאה המתוכננת של שיעורי מס הכנסה - שאושרה סופית בסוף השנה שעברה, וחוק המע"מ של לפיד, שאושר השנה בממשלה. לדעת ראשי בנק ישראל, גירעון כזה עלול להחזיר אותנו אל המצב המסוכן שבו היה המשק הישראלי במשבר הגדול של 2003-2002.

בבנק ישראל גם חוששים כי אם יעד הגירעון ל-2015 יהיה 3.5%, בפועל תסיים המדינה את השנה עם גירעון גבוה בהרבה, כמו שקרה ב-2012. בנוסף, יש להתמודד עם דרישות מערכת הביטחון לתוספת תקציבית, מה שעשוי להגדיל את הגירעון לרמה של למעלה מ-4%

עמדת נגידת בנק ישראל, שהוצגה אתמול בישיבה עם ראש הממשלה, היא שממשלת ישראל צריכה לשמור לעצמה את האפשרות של הגדלת הגירעון לתרחיש חמור יותר, שבו תשקע הכלכלה במיתון או תיקלע לעימות צבאי ממושך וחריף.

תגיות:מיסיםאלולנייר עמדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה