הלכה

פינת ההלכה: שימוש במדחום בשבת

האם מותר להשתמש בשבת במד חום כדי למדוד את החום של החולה לדעת איך לנהוג בו? וכן האם מותר לנער לאחר מכן את המדחום כדי שיוכלו לחזור ולהשתמש בו שנית?

אא

שאלה: האם מותר להשתמש במדחום בשבת?

תשובה: לגבי מדידת חום במדחום דיגיטלי, הדבר פשוט שאין להקל בזה, וכל מה שיש לדון בזה הוא לעניין מדידת חום במדחום שאינו חשמלי, המכיל בתוכו כספית.

והנה, בראשית יש לדון בעניין זה לאיסור, מצד מה שאסור לעשות פעולות של מדידה בשבת (כגון לשקול בשבת). אולם מטעם זה אין לאסור את השימוש במדחום בשבת, שהרי מדידת החום לצורך חולה יש בה מצוה, שידעו איך לטפל בחולה. ומבואר בשלחן ערוך (סי´ שו) שמותר למדוד בשבת מדידה שהיא לצורך מצוה, כגון מדידה לצורך חולה, וכן מדידת מקווה טהרה לדעת אם יש בו ארבעים סאה.ומלבד כל זה, כתב מרן הרב שליט"א בשו"ת יביע אומר ח"ט (עמ´ רסא), שיש עוד סברא להקל בזה, על פי מה שכתב המהריק"ש לעניין שעון הפועל בשבת, שאין בזה איסור מדידה, משום שאין אנו עושים כל פעולה של מדידה בפעולת השעון, אלא הוא הולך מעצמו ומודד את השעה ובזה אין לאסור. ואם כן, גם המדחום שאין אנו מודדים את מדת החום בידינו ממש, אלא המדחום הולך מעצמו ופועל את פעולת המדידה, יהיה מותר להשתמש בו בשבת. וכתב עוד טעם להקל בזה. ועל כן נראה שיש להקל למדוד חום על ידי מדחום בשבת. וכן פסקו הגאונים רבי משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה, ורבי שלמה זלמן אויערבאך בספר מאורי אש.

אולם הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט"א, כתב שאף אם נתיר להשתמש במדחום בשבת, מכל מקום אסור לנער את המדחום בשבת בכדי שיהיה ניתן להשתמש בו שנית בשבת, שכן בפעולת הניעור הוא מוריד את הכספית בחזרה לתחתית המדחום, ונמצא שהמנער מתקן אותו כדי שיהיה ראוי שוב למלאכתו, וממילא יש בזה איסור משום תיקון כלי בשבת.

אולם גם לעניין זה כתב מרן הרב שליט"א, שהואיל ופעולה זו של ניעור המדחום היא פעולה פשוטה שהדרך לעשותה בכל עת, ואין בפעולה כזו חשיבות של תיקון כלי, וכמו שכתב המגן אברהם, שכל דבר שהדרך לפתחו ולסגרו תמיד אין בו איסור משום מתקן כלי, ולכן אף בניעור המד חום נראה שיש להקל. וכן פסק הגאון רבי אליעזר יהודה וולדנברג בשו" ת ציץ אליעזר, ועוד מגדולי הפוסקים.

ולסיכום: מותר להשתמש בשבת במד חום בכדי למדוד את החום של החולה לדעת איך לנהוג בו, וכן מותר לנער לאחר מכן את המדחום בכדי שיוכלו לחזור ולהשתמש בו שנית. אבל במדחום חשמלי בוודאי שאין להקל להשתמש בשבת.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

תגיות:שבתרפואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה