מוזיקה יהודית

יהושע לימוני: האם יש סיכוי לאהבה?

בשיר אמיתי ונוגע, בנימה של קצת ספק והרבה אמונה, בדיאלוג בינו לבין בוראו, יהושע לימוני מנסה לענות על השאלה הזו, שכל אחד מאיתנו שואל מתישהו. תכינו את הטישו

אא

לפעמים אתה בטוח שאת הטובים ביותר כבר שמעת. אתה ממש משוכנע, שאם לא יקרה איזה נס, תצטרך לדשדש עוד הרבה זמן עם הפייבוריטים המצומצמים שלך בפלייליסט המצומצם שלך, עד שאיזה מוזיקאי מיוחד במינו, יואיל בטובו להפציע ולהציל את המצב או לשחרר איזה סינגל חדש להתרענן בו. ותאמינו או לא, אבל מסתבר שיש הפתעות בחיים. עובדה, את הזמר המוכשר הזה הכרתי רק בימים האחרונים, ואת השיר המדהים הזה במיוחד.

מודה, הוא לא לגמרי היה אלמוני. השם שלו ריחף באוויר סביבי מדי פעם, אבל אף פעם לא ממש התאמצתי להבין במי מדובר. באחד הימים שמעתי רק פתיחה של השיר, בחיפזון של היום, איפשהו באוטובוס, בדרך לאן שהוא, (שם אגב, מתרחשים תמיד המון דברים משמעותיים: בדרך לאן שהוא), ואמרתי לעצמי שכשאני אחזור הביתה - אני כבר אחפש אותו. אבל מחשבה לחוד ומציאות לחוד, בסוף שכחתי מזה לגמרי.

והיום, בחסדי שמיים, הוא שוב עבר לי ליד האוזן, וקרא לי לשמוע אותו. הפעם לא דחיתי את זה יותר. אם אתם שואלים, אז שתדעו שזה לקח בדיוק שלוש שניות. שלוש שניות בלבד עד שנשביתי בקסמיו של השיר הזה, והבנתי שמדובר בתגלית של ממש, ומאז אני לא יכולה להפסיק לשמוע אותו. אחר כך גם גיליתי שלימוני עצמו, שהוא ה"אבא" של היצירה המופלאה הזו, 'אשם' בעוד כמה 'התמכרויות' קשות שלי מהעבר, כמו "מתנדנד ונופל" וגם "מנגינה".

אין דבר שמרגש אותי בעולם כמו לסגור מעגלים עם אומנים שאני אוהבת. תחשבו על זה רגע: איזה מרגש זה לגלות שהאומן שאהבתם לשמוע פעם, כמעט בגלגול אחר, והפסקתם כשחתרתם למשהו שהוא יותר בקדושה - ופתאום אתם מגלים שבעצם כל הזמן הזה הוא עבר תהליך דומה לשלכם. שנים אחר כך אתם שוב נפגשים, בצומת משותפת: לימוני אמנם בוגר וקצת אחר מאז, אבל יוצר באותה פנימיות מוזיקלית שובת לב שאי אפשר לטעות בה, בתוספת אלמנט של קדושה ואלוקות. עשר שנים אחרי, והוא עדיין שר קרוב ונוגע, מיוחד ואמיתי, מביא אותי לדמעות ונובר לי עמוק בתוך הנפש, בדיוק כמו אז. ועוד בתוספת קדושה ואלוקות ששזורות חזק מאוד בתוך הטקסט. מה אפשר לבקש יותר מזה? אין לי מילים מספיק טובות, כדי להסביר כמה אני חושבת שזו השגחה פרטית מופלאה ומרגשת.

בשיר הזה, כאמור, בוחר לימוני לשאול את שאלת השאלות, זו שכולנו שואלים מתישהו בחיים, ברגע של שבירה, בסתר הלב, או בסוף היום, על הכרית בלילה, כשאף אחד לא שומע. נראה, שדווקא במקום שמרגיש כל כך בודד וכל כך לא בטוח -  לימוני לא מתייאש, ומכניס לחדרי חדרים, איתו ביחד, לתוך המקום הכי נמוך, של הבדידות, של הספק, לתוך הגלות הפרטית שלו - את מי שאמר והיה העולם. מבקש שיהיה איתו, שיענה לו, נאחז בו. "נאחז באמונה", כמו שהוא שר יפה כל כך.

בעיני, דרך השיר הזה אפשר לעבור מסע שלם. 5:15 דקות של חיבוטי נפש, הזדהות, געגוע, נחמה וכאב - וכל אלה מסתיימים בנימה אופטימית משהו, במסקנה פשוטה ואמיתית: "דרכי יש סיכוי לאהבה".

בתרגום חופשי שלי: תלוי בנו הדבר. כמה נבחר להאמין בעצמנו, כמה נבחר להאמין בו, שהוא יכול לזמן לנו. שבאמת שום דבר לא קשה עבורו, שהוא יודע היטב למה בדיוק אנחנו זקוקים, ושבזמן הנכון לנו ביותר – הוא יזמן לנו את זה, בלי שום ספק.

הסוד הוא, שלא משנה איפה אתה נמצא בינתיים – תתעקש להכניס לשם את ה', תבקש את קרבתו, או כמו שלימוני מבקש: "ממרום כסא רד אלי, שב איתי על המיטה, שיר לי שיר שרק אתה יכול לשיר אלייך, דרכי ".

חוץ מזה, אם אתם עדיין מנסים לענות על השאלה הפותחת, מסתבר שלימוני עצמו, נישא ממש לא מזמן, לבחירת ליבו, אחרי לא מעט חיפושים. אז אולי דווקא יש סיכוי לאהבה? J

"סיכוי לאהבה" – מילים ולחן: יהושע לימוני. האזנה נעימה!

 

מילות השיר:

אם להגיד את האמת אני עדיין קצת פוחד
נאחז באמונה בשתי ידיים חלקות
והמשטח רטוב והקולות כפולים
ולשולחן ערוך חסרים כלים
חדרים שבי אתה מקים לבית
החופים שמאחור מתרחקים לאט
לאן הולכים עכשיו איך לא ליפול למים
לא פשוט להאמין לא פשוט להיות בית
האם יש סיכוי לאהבה
אבא תענה
ממרום כסא רד אלי
שב איתי על המיטה
שיר לי שיר שרק אתה
יכול לשיר אליך
דרכי
אם להגיע רחוק זה להתקרב
אם מה שאני מרגיש עכשיו זה מיישר בי לב
ליד על המיטה עם ספר שחזר
בתוך קריאה של שמע
הבן שלך נשבר
האם..
ממרום כיסא תעשה
תעשה שאני אבוא
תעשה שהיא תרצה
יכול לשיר אליך
דרכי..
יש סיכוי לאהבה עכשיו אתה עונה
דרכי יש סיכוי לאהבה,עכשיו אתה עונה

 

רוצים גם אתם להמליץ על שיר שאתם אוהבים, שיפורסם אצלנו? שלחו מייל לכתובת efrat@hidabroot.org בצירוף הסיבה שאתם כל כך אוהבים את השיר, ואולי נפרסם גם אותו!

תגיות:מוזיקה יהודיתיהושע לימוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה