טהרת המשפחה

גם ב-mako סימנו את התופעה: נשים חילוניות טובלות במקווה

הן לא שומרות שבת, לא מדקדקות בהלכות כשרות, אבל למרות הכל, יש מצווה שהן לא מוותרות עליה, ואולי ממנה ימשיכו לעלות מעלה. כתבה שפורסמה באתר mako מצביעה על כך שיותר ויותר נשים לא דתיות מקפידות לשמור על טהרת המשפחה. תופעה

אא

הרבנית ימימה מזרחי פוגשת אותן לעיתים קרובות במיוחד. הן מגיעות לעיתים לשיעורים שלה, בעיקר בתל אביב, ובכל פעם הן מצליחות לרגש אותה מחדש. "אני רואה את הנשים האלה מגיעות בצעדים מהוססים", היא מתארת, "יושבות בשיעורים שלי בתל אביב ליד דלת היציאה, מוכנות לברוח במקרה הצורך. חלקן בורחות באמת, אבל הרבה מהן רואות נשים שלבושות כמותן, מתיישבות, ונשבות בקסם הזה. לפעמים מישהי חילונית מגיעה ומספרת לי איזשהו קושי על יחסי הזוגיות שלה. ואני בקושי גדול ובפחד מלהרתיע אותה אומרת: 'אולי תנסי רק פעם אחת ללכת איתי למקווה'. והיא מסתכלת עליי ואומרת: 'הרבנית, את לא מתביישת? את יודעת כמה שנים כבר אני הולכת למקווה?'".

נשמע לכם מופרך? ממש לא. מגמה שהולכת וצוברת תאוצה לאחרונה, מצביעה על כך שיותר ויותר נשים, מקיימות את מצוות טהרת המשפחה, ובהרבה מקרים אף הפרשת חלה והדלקת נרות שבת. רבות מהן, הן נשים שכלל לא הייתם מעלים על דעתכם שיש להן איזשהו סיג ושיח עם היהדות, ולו הקלוש ביותר.

כתבה שפורסמה באתר mako בוחנת את התופעה ומביאה נתונים מפתיעים מהשטח. כך למשל, מצוטטת שם הדוגמנית גל גדות, שפרסמה בפייסבוק שלה תמונה, כשהיא מדליקה נרות לכבוד שבת יחד עם בתה הקטנה, כששתיהן מכוסות ראש. לתמונה המרגשת הוסיפה גדות באנגלית את המילים: "אני שולחת את אהבתי ותפילותיי לאזרחי ישראל, ובעיקר לאותם נערים ונערות המסכנים את חייהם כדי להגן על המדינה".  

גם השפית ג'קי לוי, שהשתתפה בתוכנית "מאסטר שף", יודעת לספר על ביקוש אדיר לאחרונה לערבי הפרשת חלה שהיא מקיימת, ועל ערב הפרשת חלה ייחודי שקיימה בביתה של הדוגמנית בר רפאלי לפני כשנה. "מאז שעשיתי את ערב הפרשת החלה אצל ציפי (לוין-רפאלי) יש המון ביקוש. מזמינים אותי לימי הולדת וגם למסיבות רווקות של בנות חילוניות לגמרי. אני לא עושה את הפרשת החלה בקטע דתי ממש, עם כל השלבים המדויקים כמו שעושות הרבניות. לרוב הנשים מה שחשוב הוא רגע הבקשה, שבו אפשר להתפלל ולבקש משהו... כשמכינים את החלות עוצרים לרגע שבו כל אחת מתייחדת עם עצמה ומבקשת משהו שחשוב לה, וכולן באמת מתרגשות מאוד מהמעמד הזה. הרגע של הפרשת החלה הוא רגע גדול מאוד כי את יוצרת בעצם את הצורך הקיומי הבסיסי ביותר של האדם שבלעדיו אי אפשר להתקיים, אבל עוד לפני הכל את מוציאה מתוכו את החתיכה הראשונה ונותנת אותה לה'. כולנו מחפשים משהו להישען עליו וגם, לא נעים להגיד, זה באמת נהייה אופנתי".

נוסף לכך, היא מתארת שאפילו בקרב החברות הקרובות שלה, והרחוקות מאוד מיהדות, שבחלקן משתייכות מקרוב לעולם הפרסום, מסתמנת מגמת שינוי מובהקת. "דיברתי לאחרונה עם כמה חברות שלי מהברנז'ה של תל אביב על המקווה והייתי בשוק חיי. הסתבר לי שהן הולכות, שהן שומרות נידה ויודעות על זה הכל, אלה בנות שלא שומרות שבת ולא מקיימות שום מצווה אחרת, אבל עושות את זה כדי לשמור על הזוגיות, להשאיר את הגחלת. ובסופו של דבר – מתוך שלא לשמה יבוא לשמה".

גם לאה שנירר, כוכבת התוכנית "מעושרות", מספרת באורח מפתיע על הקשר שלה למצווה. "אני כבר לא מדברת איתך על הדלקת נרות וקידוש, אני עושה הפרשות חלה והתחלתי ללכת למקווה. אני מגיעה מבית מסורתי, אז אולי זה לא מפתיע, אבל מסביבי אני רואה הרבה נשים מהברנז'ה שבדרך כלל לא שומרות מסורת, שהתחילו לשמור כל מיני מצוות. יש כאלה שלא מדליקות אש בשבת בזמן האחרון. יש גם כאלה שהחליטו לצום בתשעה באב השנה".

בדומה ללוי ושנירר, גם אילה אביתר, מדריכת כלות ומקימת קבוצת נשים בפייסבוק ללימוד הלכות טהרת המשפחה, מתארת מגמת שינוי והתעוררות שמתרחשת דווקא – דרך הפייסבוק: "זה התחיל כשמישהי כתבה שהיא לא שומרת מצוות, אבל התחילה ללכת למקווה", מתארת איילה. "כתבתי לה שיש לי חומר אם היא רוצה ללמוד על המצווה קצת יותר ובעקבות זה פנו אלי נשים נוספות שביקשו שאשלח להן. אמרתי שאם זה מעניין עוד נשים - אז אפתח קבוצה. לא האמנתי שבין-לילה יצטרפו מאות נשים. פעם זה היה משהו שבנות היו עושות בשושו. היום לא אכפת לך שהחברים שלך בפייסבוק יראו שאת שייכת לקבוצה של נשים ששומרות נידה".

בדומה לה, גם יערה דולב, מייסדת הדף "אמהות מבשלות יחד" בפייסבוק, המונה כ-183,000 נשים מתארת: "הגל המשמעותי הראשון היה בשבת אחרי חג הפסח. בתקופה הזאת שכיח מאוד לעשות הפרשת חלה וליצור כמו חלה בצורת מפתח. זאת הייתה הפעם הראשונה בכמות ההיסטרית של נשים שהתגייסו וקיימו את המנהג הזה, למרות שאני בטוחה שלפחות 60 אחוז מהן הן לא שומרות מסורת ולא התכוונו לעשות את זה, אלא פשוט נדבקו מאחרות. עכשיו, עם החיילים החטופים והמבצע, זה חזר. גם בנות שלא יודעות לעשות הפרשת חלה בעצמן מפרסמות מדי פעם שהן מחפשות מישהי שתעשה איתן".

אז איך מסבירים את זה, אתם שואלים? מסתבר שלשאלה הזאת יש לא מעט תשובות, שאת חלקן מנסה לספק הרבנית ימימה מזרחי. חלק מכך, היא טוענת, קשור לשנה הקשה האחרונה שעברנו עם 'צוק איתן' וגם למתקפות הרבות אותן חוו כל שומרי המצוות בדמות האשמה בהדרת נשים, למשל. הדבר תרם לעיסוק ביהדות, ועורר נשים רבות להגיע לשיעורים שלה, ובאופן כללי, פשוט להתעניין.

מלבד זאת, היא טוענת שהחזרה למסורת אצל נשים חילוניות מתקשר לרצון לשחזר את המשפחתיות של פעם, רצון שמתעורר חזק מאוד לאחרונה. עוד מוסיפה הרבנית ש"אנחנו דור מוכה בדידות ומנהג הפרשת חלה למשל מעניק תחושה מאוד גדולה של שייכות. מצד אחד הוא מכיל את רפלקס ההזנה שיש בנו, כשאת מאכילה מישהו ומשמחת אותו ואנשים גדלים מזה – יש בזה המון עוצמה. בנוסף, זה גם נותן תחושת שייכות גדולה מאוד: שייכות למה? זה יכול להיות לשושלת של נשים ואמהות, יכול להיות לקבוצה של נשים שעימן, ומעבר לזה, הפרשה מהבצק נותנת תחושה שאלוקים נוכח גם בעיסה הדביקה שלנו פה, שנקראת החיים".

מעוניינת לשמוע עוד על טהרת המשפחה והדרך לבנות את הזוגיות שלך? תוכלי להתקשר למספר 02-6301516 (בשעה שלא עונים – אפשר תמיד להשאיר הודעה), או לשלוח מייל לכתובת 5386557@gmail.com

מח' מתחברות – טהרת המשפחה לפניות, הכוונה וייעוץ: 02-6301516, מייל mit@htv.co.il

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה