חדשות בארץ

סקר: "צוק איתן" הסתיים בתיקו

נתניהו ויעלון קיבלו תמיכה בציבור, אך שביעות הרצון מהלחימה בעזה נמוכה יותר. 51 אחוזים מהישראלים סבורים שאף אחד מהצדדים לא ניצח

אא

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

חברת 'דיאלוג', בפיקוחו של פרופ' קמיל פוקס מאוניברסיטת תל אביב, ערכה סקר עבור 'הארץ', בו נבדקו עמדות הציבור באשר לאופן סיומו של מבצע "צוק איתן". הנתונים מעלים שרוב הנשאלים מסכימים במילה אחת: "תיקו".

לפי הסקר, 51 אחוזים סבורים כי אף אחד מהצדדים לא ניצח, 36 אחוזים השיבו כי ישראל ניצחה ו-6 אחוזים טוענים כי החמאס הוא זה שניצח.

56 אחוזים מהנשאלים סבורים כי מטרות המבצע שקבע הדרג המדיני – חיסול מנהרות הטרור ופגיעה קשה בחמאס – הושגו רק חלקית על-ידי צה"ל. 26 אחוזים סבורים כי מטרות המבצע הושגו במלואן, ואילו 13 אחוזים, שמטרות המבצע לא הושגו כלל.

הסקר בדק גם האם בעקבות המבצע היית רוצה שישראל תפעל לחיזוקו של אבו מאזן ותחדש את המו"מ? 53 אחוזים השיבו כי היו רוצים כך, לעומת 37 אחוזים שלא רוצים בכך.

דווקא על רקע תחושת החמצמצות מהישגי המבצע, נתוני שביעות הרצון מנתניהו, יעלון וגנץ, הם, כפי שמגדיר זאת  יוסי ורטר, הפרשן הפוליטי של 'הארץ', "נדירים": 83 אחוזי שביעות הרצון מגנץ אינם מפתיעים, אולם גם נתניהו ויעלון נהנים מ-77 אחוזי שביעות רצון.

באשר לתפקודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 33 אחוזים סבורים שהוא היה מצויין, 44 אחוזים סבורים שהוא היה טוב, 12 אחוזים סבורים שהוא היה לא כל כך טוב, ו-8 אחוזים סבורים שהוא היה גרוע.

באשר לתפקודו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, 33 אחוזים סבורים שהוא היה מצויין, 43 אחוזים סבורים שהוא היה טוב, 9 אחוזים סבורים שהוא היה לא כל כך טוב, ו-6 אחוזים סבורים שהוא היה גרוע.

באשר לתפקודו של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, 53 אחוזים סבורים שהוא היה מצוין, 30 אחוזים סבורים שהוא היה טוב, 7 אחוזים סבורים שהוא היה לא כל כך טוב, ו-3 אחוזים סבורים שהוא היה גרוע.

ורטר נותן שני הסברים לתמיהה, כיצד ייתכן שהשלושה שניהלו את המבצע זכו לתמיכה כה רבה מהנשאלים, בעוד המבצע לא היה כזה מוצלח מבחינתם.

1. נתניהו ויעלון, הפוליטיקאים שבחבורה, מקבלים באופן אוטומטי גיבוי ממחנה המרכז-שמאל, שרצה בסיום המערכה ולא התלהב מכיבוש עזה או "מיטוט" החמאס. את יתרת התמיכה, הם מקבלים מבוחרי המחנה שלהם, הימין, ששמח על המכה הקשה שקיבלו העזתים.

2. אם בשבועות או בחודשים הקרובים הירי יתחדש, וישראל תיראה כמי שהושפלה בדיעבד, הנתונים האישיים יהפכו להיות דומים יותר לאלה המתייחסים למבצע עצמו. כלומר, הציבור ממתין לראות כיצד יתגלגלו הדברים ומה יקרה בשטח. בינתיים, הוא מביע אמון גורף בהנהגה המדינית-ביטחונית שלו.

תגיות:צוק איתןביבי נתניהומשה יעלוןבני גנץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה