חדשות בארץ

ירידה במחירי הדירות? אשליה בלבד

בכירים בענף מסבירים מדוע לא נראה קריסה במחירי הדיור, וגם אם תהיה האטה, הם ישובו ויזנקו. לקנות דירה, או לא? מה שבטוח, חוק המע"מ שמנסה לקדם לפיד, לא יפתור את הבעיות

אא

בסוף החודש פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקירה חודשית, לפיה בחודש יוני השנה נרשמה ירידה של 16.3% במכירת דירות חדשות - לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חלפו כמעט ששה חודשים מאז הוכרז החוק על הטבת מע"מ אפס, בקניית דירות חדשות, ומאז נרשמה מתינות בענף. ניתוחים וסקירות של משרדי הממשלה השונים מצביעים על ירידה משמעותית במכירת דירות ברחבי הארץ בתקופה הזו, על אף שהכנסת לא הספיקה לאשר את החוק לפני יציאתה לפגרה.

בדיקה שערך ל-ynet לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, בחנה את מחירי הדירות מאז החל הדיון על חוק המע"מ, ועד כניסת צה"ל למבצע הצבאי 'צוק איתן' בעזה. לפי תוצאות הבדיקה, שוק הנדל"ן נכנס לקיפאון, מאחר שלא רק מי שזכאי ליהנות מהטבת המע"מ חדל מלרכוש דירות - גם משפרי דיור ואפילו משקיעים, מיתנו את רכישותיהם.

האם הקיפאון יוביל לקריסה בענף? תלוי את מי שואלים. השמאי ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מזהיר מפני החרפת הקיפאון. "הקיפאון העמוק בשוק הנדל"ן, שנובע בעיקרו מאי-קבלת החלטה לגבי חוק מע"מ אפס, עלול להמשיך להחריף בעקבות דחייה נוספת, ואף עתיד להפוך לקריסה של ממש - כל עוד לא תתקבל החלטה ברורה בהקדם", אומר כהן.

רוני כהן, מנכ"ל חברת שיווק הנדל"ן אלדר, סבור שיש האטה בשוק בעקבות "צוק איתן". "אם חוק המע"מ גרם לירידה של 20%-25% בעסקאות המקרקעין, הלחימה הובילה לירידה נוספת של 15% בממוצע", הוא אומר, אך מוסיף כי "ההיסטוריה מלמדת שגם אם מחירי הנדל"ן והביקוש לדירות בערים הדרומיות נפגעו בטווח הקרוב לאחר הלחימה - העצירה היא זמנית והשוק מתאושש מהר".

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

זאב מילנר, מנכ"ל חברת הבנייה י.זילברמינץ, אומר שכל עצירה מובילה לעליה. "היסטורית, במהלך העשור האחרון, בכל פעם שהייתה עצירה כזו או אחרת במחירי הדיור, היא התחלפה בסחרור מחירים כלפי מעלה אחרי מספר חודשים", אמר. "זה קרה אחרי המשבר הכלכלי ב-2008, שהביא ל-5 חודשי קיפאון, אך החל ממרס 2009 המחירים החלו לאבד שליטה. זה גם קרה אחרי מחאת האוהלים בקיץ 2011 - אחרי עצירה כמעט מוחלטת בעסקאות, החלו המחירים שוב לדהור כלפי מעלה".

שמאית המקרקעין והמשפטנית, נחמה בוגין, אפילו צופה עלייה במחירים. "קריסה בשוק בפירוש לא תהיה", היא טוענת, "ואני מעריכה שנראה עלייה במחירי הדירות בגלל ביקושים של הממתינים, שישבו עד כה על הגדר וחיכו בסבלנות ובציפייה רבה לחוק המע"מ שלא הגיע. כעת הם יסתערו על מלאי הדירות, שגם כך חסר בשוק". עם זאת, היא מודה כי היא צופה תקופה לא פשוטה של התאוששות, ללא ריבוי בעסקאות. "החזרה לשגרה תהיה כנראה רק אחרי החגים ובצורה הדרגתית".

אנשי מקצוע רבים נוספים חושבים בדיוק אותו דבר, לא נראה קריסת מחירים או ירידה משמעותית.

"אנחנו לא נראה ירידה במחירי הדירות", מסכמת רחלי בריזל, ההשפעה של חוק מע"מ אפס על המחירים צפויה להיות נמוכה, ובכל אופן אינני רואה בשום דרך אפשרות לקריסת הענף - הביקושים קיימים וההיצע נמוך, וקהל הרוכשים יבין זאת בזמן הקרוב ויקבל החלטת קנייה".

תגיות:דיוריאיר לפיד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה