חדשות בארץ

הפתרון למנהרות זכה להתעלמות

שני פרופסורים הגישו למשרד הביטחון פתרון לאיום המנהרות, אך במשך עשור הוא התגלגל מיד ליד. עכשיו יש מי שמתחרט שלא הציפו את המנהרות במי תהום

אא

איום המנהרות ההתקפיות שמובילות מרצועת עזה לישראל, הפך בן רגע, לאיום הממשי הגדול ביותר על ישראל. מאז תחילת ימי מבצע "צוק איתן" הודו גורמים בכירים בישראל שידעו על המנהרות, אם כי לא העריכו מספיק את גודל הסכנה. כיום, במקביל, מתריעים תושבי הצפון על רעשים מוזרים שהם שומעים מתחת לאדמה. באופן מידי נקבעה לראשי הרשויות פגישה עם אנשי צבא.

סקירה מהירה וכלל לא מעמיקה, מגלה מהר מאוד שפיתרונות עבור איום המנהרות הוצעו שוב ושוב לגורמי ביטחון, אך הם מעולם לא הגיעו לכלל ביצוע. במאי 2004 נפגעו שני נגמ"שים של צה"ל מאש RPG בהפרש של יום זה מזה, ואז כבר הבינו בישראל שאיום המנהרות הוא חמור מכדי שצוות המנהרות שהוקם שנה קודם, יוכל להתמודד איתו.

בכתבה מורחבת באתר מאקו, הביא שמעון איפרגן את עיקרי ההצעות שהונחו על שולחן משרד הביטחון, ואת תגובת גורמים שונים לדבר. מבין הפתרונות האופציונליים הרבים, נמנים חיישנים שונים – סיסמיים וקוליים, מכ"מים, מזל"ט שיסייר בגזרה וימפה אותה באמצעות קרני רנטגן או גלי אולטרה-סאונד ועוד. חלקם נבדקו, אך אף לא אחד מהם יושם בשטח.

חמאס המשיכו לעבוד ללא הפרעות, והצליחו ליצור את אחד האיומים הקשים ביותר מולם ניצבת כיום ישראל. המנהרות שמתחילות בתוך עזה, הגיעו עד לתוככי קיבוצים ויישובים בעוטף עזה.

פרופסור יוסף חצור, ראש המחלקה למדעי הגיאולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון, ועמיתו, פרופסור חיים גבירצמן, הידרו-גיאולוג בכיר באוניברסיטה העברית, היו מבין אלו שהניחו הצעות לפיתרון המנהרות על שולחן הביטחון. השיטה הייחודית שלהם אמורה הייתה לגרום בין השאר, להצפת המנהרות במי תהום, וכן כריית תעלת מים מלאכותית שכל מנהרה שינסו לחצוב לתחתיה, תתמוטט. הם עבדו מסביב לשעון, ערכו ניסויים באתרים שונים בדרום הארץ והצליחו להוכיח שהשיטה יעילה בכתשעים אחוזים לכל הפחות.

גורם ביטחון שהיה מעורב בהליך הניסיוני של ההצעה, אמר שהיא הטובה ביותר מכל ההצעות האחרות. יעילה ולא יקרה במיוחד. המחקר של השניים עלה לקופת משרד הביטחון למעלה ממיליון שקלים, והוא התגלגל מיד בכיר אחד למשנה, אך לא נעשה עמו דבר. "הרעיון של השניים יכול היה למנוע את חטיפת שליט, ולמנוע את מותם של חיילים רבים במבצע הנוכחי", אומר מקורב לפרופסורים.

"אם היו משקיעים עשירית ממה שהשקיעו בכיפת ברזל במציאת פתרון למנהרות או אם היו הולכים על הפרויקט של הפרופסורים גבירצמן וחצור, מותם של חיילים רבים היה נמנע", טוען גורם שטיפל בנושא המנהרות. "כל פעם דחו את העניין. אם בגלל בעיות תקציב למימון הפרויקטים או כי ניסו לבדוק בכל פעם תכנית אחרת שחשבו שהיא טובה יותר ואז הכול נתקע מבלי שמישהו קיבל החלטה והלך עליה עד הסוף. העניין של המנהרות עבר מגורם אחד לשני, כל אחד זרק את התיק למישהו אחר, לא היה גוף או מנהלת שטיפל אך רק בסוגיית המנהרות. היה חסר אחד כמו עמיר פרץ, שלמרות כל הביקורות החליט ללכת על כיפת הברזל, מה שהתברר שמהלך מבריק שהציל חייהם של אלפי בני אדם. התוצאה היא שהיום הגענו למצב שיש עשרות מנהרות ואולי יותר שרובן מנהרות תופת, וחבל שרק עכשיו כל הגופים התחילו להתעורר. הבעיה שצה"ל היה בטוח שמודיעין טוב יסייע לו לחשוף את מרבית המנהרות, מה שהתברר בדיעבד כלא נכון".
גם יוסי עטון, בעל חברה שמציעה פתרונות לבעיית המנהרות, ובעברו איש מערכת הביטחון, סיפר בראיון לעיתון משפחה על הפעמים הרבות בהן התריע על הסכנה שהולכת ומתעצמת.

"בשנים האחרונות הצפנו את הנושא הזה כמה פעמים. ראינו את בעיית המנהרות כקריטית. העלינו במהלך השנים כמה יוזמות לפתרון מקיף של הבעיה – לצערנו לא נענינו". אומר עטון.

לדבריו, הפתרון שהוא מציע, פנטסטי לבעיות רבות. "לפני מספר שנים חברנו לחברה אירופית שמציעה הטמנת חיישנים במעבה האדמה, ויודעת לנטר כל רעש חריג של חפירה במקומות הבעייתיים. אנחנו מציעים – כמו שיש גדר מעל האדמה, תהיה גם גדר תחתית, היא תהיה מלווה בחיישנים שיזהו פעילות חריגה".

"אנחנו יודעים לבנות במהירות יחסית, חומה מתחת לאדמה בעומק של בין שמונה ל-25 מטרים, בעזרת מכשיר בשם טרנצ'ר, שחופר עד תשעה מטרים בכמה שניות. יש לנו שיטה מיוחדת לחפירה, וכשאנחנו מטמינים את הגדר, אנחנו מערבבים את החומר עם החיישנים ונותנים מענה לאיום המנהרות.

גם עטון מתאר מצב שבו נקראו להציע את הפתרון במשרד הביטחון, אך מאז לא יצרו עמם כל קשר. לדבריו, יש לטפל במהירות במנהרות הקיימות, באמצעות פתרונות שונים שהוצעו, ומאמין שיש גם מנהרות בצפון.

מתריע נוסף היה יוסי לנגוצקי, איש מערכת ביטחון שהתריע במשך שנים על גבי שנים על סכנת המנהרות. במשרד הביטחון חשבו שהוא מגזים, והתעלמו מדבריו.
בכולם קיימת התקווה המשותפת, שעכשיו ישראל תתעורר במלוא המרץ, ותדאג לטפל עד היסוד, בסכנה הקיומית שקיימת לנו מתחת לרגליים.

תגיות:מנהרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה