חדשות בארץ

נעדרים מהעבודה בשל המצב? יש לכם זכויות

כולנו עדים למצב הביטחוני בארץ בימים האחרונים, המשפיע על מישורים נרחבים בחיינו. אחד המישורים המשמעותיים בהקשר זה, הוא הפן הכלכלי שנפגע, ומעורר שאלות רבות אצל אלה מאיתנו שנאלצים להחסיר ימי עבודה. בדיוק לשם כך, נרתם משרד הכלכלה לספק מענה נרחב לשאלות הציבור בנוגע לזכויותיו

אא

משרד הכלכלה, האחראי בין היתר, על יחסי עובד מעביד, פרסם בימים האחרונים תשובות לשאלות נפוצות הנוגעות לתרחישים שונים שהתרחשו במצבים ביטחוניים דומים בעבר, ועשויים לעלות גם כעת לאור מבצע 'צוק איתן'. להלן שאלות נפוצות והתשובות להן:

אם שנשארה בבית עם בנה בן ה-16, שחשש להישאר בגפו – האם זכאית לתשלום עבור היום שהחסירה בעבודה?

שלילי. מי שזכאי לתשלום במצב כזה, הוא הורה עד גיל 14 בלבד.

* * *

האם חייב בעל עסק שאינו מוגן, ובשל כך לא פתח אותו – לשלם לעובדיו בכל מקרה?

בהחלט. במקרה זה צריך המעסיק להגיע לכלל הסכמה עם עובדיו – הוא יכול לבחור באחת משתי הדרכים: או לשלם מקדמה על הימים בהם העסק יושבת או להחשיב לעובדים את הימים הללו כימי חופשה.

* * *

כיצד ינהג עובד שמעסיקו מחייב אותו להתייצב בעבודה ואף מאיים בפיטורין, בניגוד להוראות פיקוד העורף להישאר בבית?

מכיוון שהחובה להישמע להוראות פיקוד העורף מוטלת על כל אזרח באשר הוא - מעסיק שעובר על הוראות פיקוד העורף - בפירוש עובר על החוק. לכן במקרה כזה, מוסמך בית הדין לעבודה לנקוט בצעדים לביטול הפיטורין.

* * *

באילו מקרים יהיה עובד שבחר לא להתייצב בעבודה, זכאי לתשלום השכר?

במקרה בו פיקוד העורף קבע כי מקום עבודה מסוים אינו בטוח משום שאינו מוגן כראוי או משום שהאזור בו הוא נמצא מאופיין ברמת סיכון גבוהה, העובד יהיה זכאי לתשלום השכר. אך אם מקום העבודה הוגדר על ידי פיקוד העורף כמקום שאינו מהווה סכנה, ובכל זאת בחר העובד להישאר בבית מחמת הפחד לצאת – לא יוכל לקבל תשלום על הימים שהחסיר. מכיוון שבחוק היבש אין חובה כלשהי על המעסיק לשלם שכר לעובד שמחסיר ימי עבודה במצב בטחוני גרוע, ארגוני העובדים והמעסיקים עודם עוסקים בליבון הסוגיה הזו, במטרה להגיע לפיתרון מניח את הדעת.

ההסדרים בין ארגוני העובדים למעסיקים משתנים מעת לעת. ההסדר שגובש בין הסתדרות העובדים, המעסיקים והממשלה, במלחמת לבנון למשל, היה שבמשך ששת השבועות בהם מקומות העבודה הושבתו – יהנו העובדים שנאלצו לאכוף את הוראות פיקוד העורף ולהיעדר מהעבודה – משכר מלא שישולם להם. ועם זאת, חשוב להדגיש כי במצב שבו לא ניתנו הוראות מפורשות מפיקוד העורף, להישאר בבית – על העובד מוטלת החובה והאחריות, להתייצב בעבודה. כמו כן, על סמך הסדרים שנעשו בעתות מלחמה אחרות אוכל לומר שתושבי יישובים בטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה בהחלט יהיו זכאים לתשלום על היעדרותם מן העבודה - כמובן בהתאם להסכמים שייקבעו בין כל הגורמים הנוגעים בדבר.

* * *

האם החוק מחייב עובדים מסוימים להגיע לעבודה בכל מקרה?

בהחלט. עובדים שתחום עיסוקם משוייך לארגונים המוגדרים לפי החוק כ'שירותים חיוניים' - בכלל זה רשויות מקומיות, בתי חולים, בתי זיקוק, מתקני התפלה, בתי מרקחת, תחבורה ציבורית, תחנות כוח, משרדים ממשלתיים, ועוד - מחוייבים להתייצב בעבודה. כמובן שמתקנים אלו מצויידים לרוב במרחבים ממוגנים, אולם גם במקומות שאינם ממוגנים כגון חברת החשמל - על העובד מוטלת החובה להתייצב לעבודה.

* * *

כיצד ינהג הורה שהוכרח להישאר עם ילדו הקטן בבית, כיוון שלימודיו במסגרות חינוכיות כגון בית ספר או קייטנה – הושבתו, בהוראת פיקוד העורף?

על סמך מקרי עבר - הורים שנקלעו למצב כזה אכן זכו לתשלום מלא, על אף שנעדרו, אולם צריך לבדוק כל מקרה לגופו.

תגיות:זכויותמלחמהעבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה