חדשות בארץ

אחרי למעלה מ- 60 שנה: שרידי האלטלנה יחולצו?

בעקבות מו"מ כושל בין צה"ל לבין האצ"ל בשנת 1948, הותקפה 'אלטלנה' – ספינת מעפילים ועליה כ- 930 איש. היא נשרפה מול חופי תל אביב ונעלמה במצולות. השבוע יחל מבצע להעלאת שרידיה

אא

כ- 930 עולים היו על ספינה האלטלנה, שהפליגה לישראל בהוראת האצ"ל, בשנת 1948. מלבד הנוסעים, היו על הסיפון ציוד רפואי וצבאי רב. כחמשה שבועות לאחר הכרזת קום מדינת ישראל, הגיעה הספינה לחופי ישראל.

בעקבות חילוקי דעות בין מנחם בגין שהנהיג את האצ"ל, לבין ראש הממשלה באותה תקופה, דוד בן גוריון, על ייעוד הציוד הרב שעל הספינה, החלו חילופי אש עזים בין כוחות צה"ל לכוחות האצ"ל, והספינה שעגנה באותו זמן סמוך לכפר ויתקין, במטרה לפרוק ציוד, ברחה מהמקום והפליגה לכיוון תל אביב, בתקווה ששם יוכלו אני האצ"ל לפרוק את הציוד. אך גם במקום החדש התחדשו חילופי האש העזים, וגבו מחיר כבד. האלטלנה עלתה באש וצפה על פני המים, עד שבן גוריון הורה להטביע אותה רחוק מהחוף.

מאז ועד היום נשלחו בקשות רבות להעלות את שרידי הספינה מהמצולות, אך הן לא נענו. ראשי ממשלות התנצלו בפני הנטבחים בקרב על האלטלנה, הבטחות הובטחו, רחובות נקראו על שמה, ואנדרטאות הוצבו בערים שונות. ביום הזיכרון האחרון, אמר רובי ריבלין, הנשיא הנבחר, כי לא תהיה עוד מלחמת אחים.

השבוע עתיד להתחיל מבצע העלאת שרידי האלטלנה, בשיתוף המרכז למורשת בגין, וכן עם חברת "נובל אנרג'י", שתחל לסרוק במשך כשבוע ימים, את קרקעית הים באזור בו נשרפה הספינה מול חופי תל אביב.

בין היוזמים לחילוץ השרידים, היה דני דנון, סגן שר הביטחון, שאמר כי זו חובה מוסרית כלפי הנופלים. הוא הביע תקווה להצלחת המבצע והוסיף כי ייתכן שיוקם מוזיאון בו יוצגו שרידי האלטלנה ויספרו את סיפורה.

תגיות:אלטלנהספינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה