חדשות בארץ

קבר דוד יהפוך לכנסייה נוצרית?

בתמורה לביקורו של האפיפיור, יקבל הוותיקן שליטה על התפילות בקבר דוד. האם המדינה תמסור את קבר דוד מלך ישראל במתנה לנוצרים? רוב פרטי ההסכם עדיין חסויים

אא

לפני שבועות ספורים התפרסמה ידיעה לפיה מבקשת המדינה לחפש היתר הלכתי דרך הרבנות הראשית, למסירת קבר דוד שבהר ציון - לוותיקן. במשרד החוץ מיהרו להכחיש את הידיעה, אך מאז יש רבים שלא נחים ושקטים. המידע מעורפל, ובמקביל לביקורו של האפיפיור בישראל, מתלהטות הרוחות.

בתמורה לביקורו עתידה ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו, להעניק לוותיקן מתנה: מפתח לחדר העליון במתחם קבר דוד, שם - לפי אמונת הנוצרים, אכל יש"ו את סעודת ליל הסדר האחרונה שלו.

מאז קום המדינה ביקרו בה שלושה אפיפיורים, אחד מהם לא קיים מיסה בחדר המקובל עליהם כחדר הסעודה האחרונה, ואף לא נערכו תפילות. הפעם המצב שונה לחלוטין. האפיפיור יערוך את המיסה ברוב פאר, בחדר ששופץ לכבודו על ידי מדינת ישראל.

קבר דוד (צילום: פלאש 90)קבר דוד (צילום: פלאש 90)

שלוש דתות – קבר אחד: למי תלך השליטה?

חילוקי דעות רבים קיימים אודות אמינות מקום קבורתו של דוד מלך ישראל - בהר ציון. ארכיאולוגים נטו לומר שהמקום אינו קברו, אך רבנים דווקא חשבו להפך, והבן איש חי זיע"א אף כתב במקום שיר לכבודו של דוד. המקום נחשב לקדוש גם בעיני הנוצרים והמוסלמים - שבנו את מסגד 'נבי דאוד' מעל הקבר. הנוצרים מעוניינים במקום בשל ייחוסו של יש"ו, אותו הם משייכים לצאצא דוד המלך.

"במשך מאות שנים, גם בתקופות שהנוצרים שלטו, המקום היה נטוש ועזוב". אומר יהונתן יוסף, בנו של הרב יעקב יוסף זצ"ל ונכדו של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל. "אומנם באזור קיימות כנסיות רבות שנרכשו עוד בזמן הטורקים, אך תיירים לא פקדו את המקום. השליטה בקבר מחולקת בין יהודים לנוצרים, אך מכיוון שהכנסייה חפצה בשליטה מלאה במקום, החלו בשנים האחרונות להזרים תיירים רבים לסיורים במקום על מנת להוכיח, בין היתר, שהמקום חשוב להם מאוד, ואילו ליהודים אין בו עניין".
במהלך סיור של הרב שמחה הכהן קוק, שם לב כי המקום ריק מיהודים, והחליט כי חייבים לפעול למען שימורו. ועד נאמני קבר דוד הוקם על ידי עושי דברו, ולפני כשנתיים החלו לקיים במקום מדי מוצאי שבת, סעודה רביעית, אותה תיקן דוד המלך. תחילה היו 20 איש, כיום ישנם 1,000-1,500 איש, ועדיין צריכים נוכחית יהודית גדולה יותר.

הדלפות תוכן מסמכים שנכתבו בדיונים סודיים בעניין הקבר, מצביעים על כך שמדינת ישראל תאפשר לנוצרים להתפלל במקום במשך 60 יום בשנה, מדי יום ראשון, בדיוק כפי שפועלת כנסייה.

המוסלמים חוגגים בהר הבית – הנוצרים בהר ציון?

בראיון לערוץ 7 אמר הרב אריאל, ראש מכון המקדש: "הם מוצאים כל מיני נוסחאות משפטיות שיאפשרו לנוצרים לקיים שם הרבה תפילות. כבר היום העיר העתיקה ואזור קבר דוד, מלאים בנוצרים עם צלבים גדולים על הכתפיים. והנה דווקא עכשיו בערב יום ירושלים, 47 שנים לשחרור העיר, מדינת ישראל מחזקת את השלטון הנוצרי בירושלים. לא מספיק שהמוסלמים חוגגים בהר הבית, עכשיו יתנו לנוצרים לקיים חמישים תפילות ביום, במתחם קבר דוד".

"כיום נערכים סיורים יהודיים במתחם, אך עדיין אין נוכחות מספקת", אומר יוסף. "אולי אם המדינה הייתה רואה עד כמה המקום חשוב לנו, לא היה עולה בדעתה לתת במתנה שליטה נוצרית במקום. הרי זה יתחיל בתפילות של יום ראשון, ואם יגיעו למיסה ביום שני, מישהו יוציא אותם משם? ברגע שהמקום הופך לכנסייה, לא נוכל כיהודים להתפלל שם. איך זה שלא כולם קמים וזועקים נגד הממשלה והחלטותיה השירותיות, נטולות כל זיקה יהודית?".

איך שלא מסתכלים על המהלך, מחלחל פחד ממה שצופן העתיד. יש מקום להזכיר כיצד העניק משה דיין לערבים את השליטה בהר הבית. האם זה מה שיקרה עם קבר דוד? ומי יודע אלו עוד מתנות תבחר ישראל להעניק בהמשך?

רוב פרטי העסקה בין ישראל לוותיקן נותרים חסויים בשלב זה. החשש הוא מפצצה שתתפוצץ לנו בפנים, ביום שנדע מה כתוב בהסכם האמיתי של ישראל עם הוותיקן. שמירה על ארץ ישראל בשליטה יהודית, לא בטוח שנראה שם. 

תגיות:קבר דודהאפיפיורנצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה