הפרשת חלה

דה וויס – עם הרבנית סמדר מורג

היא שיחקה במחזות בינלאומיים ועבדה עבור המפיק של התוכנית "The voice", היום היא משמיעה את קולה המיוחד בערבי הפרשת חלה. ומה הקשר לרב זמיר כהן? ראיון מרתק עם הרבנית סמדר מורג

אא

היא גדלה בהאטם, עיירה קטנה וציורית במרחק שעה וחצי מאמסטרדם שבהולנד, בת לאב ישראלי ואם ניצולת שואה שהיגרה לשם לאחר המלחמה. הכירו את הרבנית סמדר מורג, 44, נשואה ואם לשניים, אשר הגיעה אלינו היישר מזרועותיה של האליטה ההולנדית. את שנות ילדותה חוותה סמדר בין גויים, ואף התחנכה בבית ספר נוצרי בו היו אחיה והיא, היהודים היחידים. היא גדלה במשפחה מסורתית בעלת זיקה לשורשיות ושמירת המסורת ולכן, מודעות לזהות היהודית תמיד הייתה לה. כילדה נהגה לחגוג גם חגים הולנדיים לצד חגים יהודיים, כמקובל. כשהייתה בת 19 החלו הוריה להתקרב לדת, ובכלל זה לשמור שבת. "כיום הכל סובב סביב האמונה, והיהדות היא העיקר בבית", היא אומרת.

בבגרותה נרשמה סמדר ללימודי פסיכולוגיה באוניברסיטה, אך בעיצומו של התואר פרשה לטובת בית ספר למשחק באמסטרדם. לאחר הלימודים התקבלה כשחקנית מן המניין לעבודה בטלוויזיה ההולנדית, וכיכבה בסדרות שונות. בין היתר עבדה גם עבור המפיק ההולנדי של התוכנית The voice"", שהפכה לתוכנית בינלאומית. בגיל 32, לאחר קריירה מצליחה ועשירה, החל מחלחל בסמדר הרצון העז להיות אמא. בנקודה זו, בהחלטה נחושה, היא מחליטה להתחבר לשורשיה היהודיים ולחפש בעל יהודי. כעבור זמן קצר היא מכירה אותו - ישראלי עובד 'אל על', שעבד עבור חברות תעופה זרות בהולנד, והם נישאים.

מה גרם לך לשוב אל שורשייך היהודיים?

"ברוך ה', אני בתשובה כבר שמונה שנים, והכל התחיל למעשה מבעלי, שהחליט לחזור בתשובה זמן קצר לאחר שנישאנו. בהתחלה היה לי מאוד קשה ולא ידעתי איך להתמודד עם ההחלטה. הייתי מאוד אנטי לרעיונות החדשים שהביא עמו, שבזמנו נראו לי מהפכניים מדי. אולם כאישה קשובה ובעלת התבוננות פנימית, עם הזמן התרככתי. מה שעזר לי, בין היתר, לקבל סופית את ההחלטה ללכת אחרי בעלי ולהפוך לדתייה, הייתה הרצאה של הרב יצחק פנגר באינטרנט. מאוד התחברתי לסגנון שלו, והוא השפיע עליי עד כדי כך שחשבתי לעצמי, שאם אדם כמותו חזר בתשובה - כנראה יש ביהדות משהו שיכול להתאים גם לי".
 

ממחזמר בברודווי לאירוע הפרשת חלה

לפני שלוש שנים וחצי, עלתה סמדר לארץ ביחד עם משפחתה והוריה. מאז היא מופיעה בבמות שונות בארץ, ומשלבת במופעיה את סיפורה האישי וטכניקות מעולם המשחק והשירה. גם שיתוף הפעולה שלה עם הידברות החל באחת מן ההופעות האלו, כאשר בקהל צופיה ישבה פעילת הידברות שהתלהבה מההגשה הייחודית ומהסיפור האישי שלה, והמליצה עליה בארגון. כיום עוסקת סמדר בהנחיית ערבי הפרשת חלה, כחלק משיתוף הפעולה שלה עם הידברות.

מה מיוחד בערבי הפרשת החלה שאת מעבירה?

"אירוע הפרשת החלה הוא אירוע מאוד עוצמתי בפני עצמו, ויש משמעות אדירה לכל פעולה ופעולה שמבצעים בו - בניפוי הקמח, בלישה ובהתפחת הבצק. מאוד חשוב לי לדעת לאיזו מטרה מקיימים את הערב, מכיוון שבצורה זו אני מתאימה את התכנים לנושא שלשמו הוזמנתי, ומסבירה את הפן הרוחני שקשור לתהליך הפנימי שכל אחת צריכה לבצע עם עצמה. למשל, בערבי הפרשת חלה למציאת הזיווג, בפעולת ניפוי הקמח, אסביר על חשיבות ניפוי המחשבות השליליות שרווקה עשויה לחשוב לעצמה: 'כל המקסימים נשואים, אני לעולם לא אתחתן, תמיד דוחים אותי' וכדומה. כל רבנית מביאה איתה את הגוון הייחודי שלה לערב הפרשת החלה, ומכיוון שאני סטנד-אפיסטית וזמרת במקצועי, זה בהחלט דבר שאני מביאה עמי. ערבי הפרשת החלה שאני מעבירה מלווים בשירים מוכרים, וכן בשירים מרגשים פרי יצירתי, שיצאו לאור בדיסק משלי שנקרא "תפילה". אם מדובר בקהל חילוני, ייתכן שאשיר שירים מתוך מחזמר בו השתתפתי בברודווי. זה קורה לי המון במופעים, כשנשים שומעות ששיחקתי את הדמות 'דוריס' מהסדרה הפופולארית "תהילה", הן מרגישות איתי פתיחות מסוימת. רבות מהן אף ניגשות אליי בסוף הערב ואומרות לי שבזכות זה, הן הצליחו לא רק להיות קשובות ולשתף פעולה במהלך הערב - אלא אפילו עשיתי להן חשק לחקור את הדת והיהדות מקרוב, ברוך ה'. אני בהחלט מרגישה שזוהי השליחות שלי בעולם, ומשם הכל כבר זורם לי באופן טבעי".

 

זכה לברכת הרב זמיר כהן והתעורר מקומה

הרבנית מורג נחשפת במהלך פעילויותיה להרבה מאוד סיפורי ישועות, ומספרת על אחד שהתרחש לפני שלושה חודשים בכנס הידברות בלוס אנג'לס. "קיימתי ערב הפרשת חלה עם דגש על סיפורי האישי, וברוך ה' היה מאוד מרגש. בסוף הערב קמה בחורה בעלת חזות חילונית, ואמרה כי ברצונה להוקיר תודה לארגון הידברות שבזכותו זכתה לראות ישועה - וסיפרה את סיפורה: לפני שבע שנים היא עשתה הוראת קבע בהידברות למען אשתו של אחיה, שתיפקד בזרע קודש בר קיימא, לאחר זמן רב שלא הצליחה להיכנס להריון. לאחר שלושה חודשים נפקדה גיסתה, וכעבור תשעה חודשים ילדה תאומים. 'אך לא את זה רציתי לספר', היא אמרה. לצערנו, אחיה נעקץ על ידי יתוש קטלני ושכב בזמנו בקומה במשך ארבעה חודשים. במעמד המרגש, היא החליטה לעשות הוראת קבע נוספת, הפעם לזכותו ורפואתו של אחיה. הסיפור שלה כל כך נגע בלב רבני הידברות, עד אשר זכה האח לביקורו וברכתו של הרב זמיר כהן. גם כשחזרתי לארץ, היא לא משה מזיכרוני. כעבור זמן קצר יצרתי איתה קשר ושאלתי לשלום אחיה. היא כתבה לי באלו המילים: 'ברוך ה', ראיתי ישועות גם הפעם. אחי, רפאל נועם מאיר בן חנה, התעורר מהקומה וחל שיפור ניכר במצבו'. את הסיפור היא הסכימה לפרסם למען זיכוי הרבים".

לדבריה של הרבנית סמדר, ערבי הפרשת החלה אומנם אינם עולים כסף, אך מותנים בהשתתפות של מינימום 35 נשים. לרוב יוצאות הנשים מאוד מחוזקות נפשית ורוחנית מערבים שכאלה, ובסופם היא תמיד מקבלת פידבקים מחממי לב.

מה מיוחד בחיבור של נשים למצוות הפרשת החלה?

"המעמד של נשים ביחד זו דינאמיקה מסוג אחר – עוצמתי, עדין ואוהב, על אחת כמה וכמה אם מדובר בהתכנסות לשם מצווה. אם ייכנסו גברים לתמונה למשל, האווירה תהיה שונה לחלוטין. ערב הפרשת חלה שכזה, לא רק מחדד את האכפתיות של הנשים זו לזו, אלא גם מעצים ומחבר את האישה אליה בעצמה ונותן לה כוחות להתמודד עם מגוון התפקידים שיועדו לה".

מח' חוגי בית והפרשות חלה – להזמנות חוג בית והפרשת חלה: טל' 073-2221290, מייל aviva@htv.co.il

תגיות:הפרשת חלההרבנית סמדר מורג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה