היסטוריה

לאן נעלמה הרבנית של ירושלים?

היעלמותה של הרבנית אויערבאך, אשת בעל 'אמרי בינה' עוררה פליאה. מה עלה בגורלה?

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

השנה: תרמ"א. מקום: הר הזיתים, ירושלים. היתכנות: נחטפה בידי ערבים.

בשנת תרמ"א הסעירה את ירושלים פרשה מסתורית שלא פוענחה עד עצם היום הזה. אחד מגדולי ירושלים המפורסמים היה ה'אמרי בינה', רבי מאיר אויערבאך זצ"ל אב"ד קאליש, שעלה לירושלים והיה לאחד מאורותיה הגדולים ומראשי רבניה. ה'אמרי בינה' מפורסם בתקנתו שלא ינגנו בכלי זמר בירושלים בשמחות החתונה. הוא נפטר בה בשנת תרל"ח ונקבר בהר הזיתים. הותיר אחריו את הרבנית, שהייתה לדמות מוערכת ומפורסמת בקרב נשות העיר.

בימי הסליחות הלכה הרבנית בבוקר, בליווי נשים מחצר ביתה, להשתטח על קברי הצדיקים בהר הזיתים. במהלך העלייה לציוני הקברים פנתה הרבנית להתפלל גם על קבר בעלה הגאון זצ"ל. מלוותיה פנו לשוב העירה, והיא נותרה על ההר.

עבר היום, הגיע הערב וירד הלילה, הנשים כולן שבו לבתיהן אולם האלמנה לא שבה. שכניה לחצר בה התגוררה שראו שלא שבה לביתה - נבהלו והזעיקו את פרנסי העיר כדי שיחפשו אחריה.

הימים ימי השלטון הטורקי והללו לא טרחו לסייע בחיפושים. במקום זאת, רבים מאנשי ירושלים התגייסו כבר באותו לילה ויצאו לחפש אחריה אך לא מצאו דבר. למחרת, התגייסה ירושלים כולה לחיפושים. צוותי חיפוש יצאו להר הזיתים וכל ההרים מסביב לירושלים ולא מצאוה.

מכריה סיפרו שראו אותה באותו היום בו נעלמה בשוק שליד הכותל המערבי, השוק כולו נסרק אך עקבותיה נעלמו. אחרים אף פתחו בחקירה אצל הערבים אם ראו אותה, אך הרבנית כמו בלעה אותה האדמה.

בשל תנאי החיים הקשים בעיר, והתשתית הירודה של השלטון הטורקי, בורות רבים היו פזורים בעיר כשהם פתוחים וללא כל אבטחה, ואלו היוו סכנה מתמדת לכול. אנשים לא מעטים שיצאו בלילה מבתיהם נמצאו אחר כך מוטלים בתוך בורות. אך למרות מסע החיפושים הגדול, ולמרות שכל בור בירושלים נבדק בקפדנות, לא נמצאו עקבותיה של הרבנית.

שמועות רבות התהלכו בירושלים על גורלה. היו שאמרו שנחטפה על ידי ערבים, היו שטענו כי הלכה להתבודד בהרי מדבר יהודה. עד היום אין איש יודע מה באמת עלה בגורלה.

תגיות:תעלומות יהודיותהרבנית אויערבאךאמרי בינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה