היסטוריה

מי רצח את ארלוזורוב?

מי סחט את ההדק מול חיים ארלוזורוב באישון ליל, ומיהם המרוויחים הגדולים בעקבות הרצח ומסע השיסוי של התקשורת הארצית?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

השנה: תרצ"ג. המקום: חוף הים, תל אביב. היתכנות: התנקשות פוליטית.

זה אירע באור לכ"ג בסיוון תרצ"ג (1933). בסביבות השעה 22:15 נשמעו שתי יריות באזור חוף ימה של תל אביב, לא הרחק מחוף שרתון. אלמוני ירה ופגע בד"ר חיים ארלוזורוב, ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית. בתום טיפול רפואי רצוף מחדלים, נפטר ארלוזורוב כשהוא מותיר אחריו תעלומה מסתורית שהמשיכה להסעיר את הציבור היהודי בארץ ובעולם למשך שנים רבות.

75 שנה אחרי אותו לילה גורלי, אין פתרון לשאלה "מי רצח את ארלוזורוב?". השערות והאשמות ממשיכות לנסר בחלל האוויר, שלא לדבר על תיאוריות קונספירציה שונות ומשונות המבעבעות מתחת לפני השטח. ככל שחולפות השנים, רשימת החשודים מתארכת והולכת. האם היו היורים חברי מחתרת ימין קיצונית? לאומנים ערבים? שליחי המשטר הקומוניסטי? סוכנים נאציים? האם היה הרצח קשור בצורה כלשהי למו"מ החשאי שארלוזורוב ניהל באותם הימים עם נציגיו של אדולף היטלר ימ"ש? האם נשלחו הרוצחים על ידי גורם פנימי בתוך מפלגת מפא"י שנסיקתו המטאורית של ארלוזורוב הייתה לצנינים בעיניו?

על דבר אחד אין ויכוח: הרצח שינה לצמיתות את יחסי הכוחות בין הימין לשמאל בישוב היהודי. עד הרצח היו יחסי כוחות שקולים בין המפא"יניקים משמאל, למחנה ז'בוטינסקי מימין. לחיצת ההדק של המתנקש האלמוני ומסע השיסוי שהתנהל בעקבותיה, ריסקו את הימין ושילח אותו למדבר האופוזיציה למשך כמעט חמישים שנה. "רצח ארלוזורוב חרג ממעשה פגיעה באדם יחיד", מסביר ההיסטוריון פרופסור זאב צחור. "הוא היה לאירוע מכונן בתולדות המפעל הציוני". ארלוזורוב עצמו, שהיה בהכרה מלאה לאחר הפגיעה, אמר לסובביו: "אחר כך אסביר הכול". אבל העסקן הציוני הלך לעולמו בטרם הספיק להסביר דבר, והחידה הייתה לתעלומה.

כשנה לאחר הרצח הודו שני עבריינים ערביים בביצועו, אבל ממסד מפא"י ביקש להטיל את האשמה לכיוון יריביו הפוליטיים. שלושה אנשי ימין בולטים - צבי רוזנבלט, אברהם סטבסקי ואב"א אחימאיר - הועמדו לדין. סטבסקי הורשע ונידון למוות.

הוקמה ועדה ציבורית ובה רבנים ואישי ציבור על מנת להציל את חייו של סטבסקי. בין חבריה נמנה הרב נתן מילקובסקי (סבו של רה"מ בנימין נתניהו) שרתם למאבק גם את הראי"ה קוק זצ"ל. עיתונות השמאל יצאה במסע שטנה נגד הראי"ה קוק עקב קביעתו כי סטבסקי "נקי וטהור".

בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של סטבסקי, אולם גם אז לא הניח לו השמאל. בריונים הגיעו לבית הכנסת בו היה אמור לעלות לתורה לברך ברכת 'הגומל', ומנעו את קיום התפילה.

"במשך השנים נפוצו השערות שונות ומשונות על זהותם של גורמים עלומים שהיו להם כביכול יד ורגל בהתנקשות בארלוזורוב", אומר פרופסור צחור. אחת מהן טוענת כי ארלוזורוב נרצח בידי שליחי המודיעין הנאצי בהוראתו הישירה של שר התעמולה הנאצי ג'וזף גבלס. אחרים סבורים כי גורמים קומוניסטים הם שעמדו מאחורי ההתנקשות. האמוציות שהפרשה מעוררת כה גבוהות, שבשנת תשמ"ב, רגע לפני פרישתו מהחיים הפוליטיים, עוד ביקש בגין להקים ועדת חקירה ממלכתית לבחינת נסיבות המקרה.

אגב, לסיפורו של סטבסקי היה סיום אירוני מר. לאחר שהשתחרר מהכלא הבריטי השתלב בפעילות האצ"ל בחו"ל. לארץ הוא חזר אחרי קום המדינה על סיפונה של אוניית הנשק 'אלטלנה'. סטבסקי מצא את מותו מכדורים שירו לעברו יהודים, כמעט באותו מקום בו נורה ארלוזורוב 15 שנה קודם לכן.

תגיות:רצחתעלומות יהודיותארלוזורוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה