היסטוריה

מי כתב את מגילות ים המלח?

מגילות עתיקות עם טקסטים נדירים שנחשפו במדבר יהודה הפכו למוצג הישראלי הנחשב ביותר

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

השנה: תש"ז-תשט"ז. המקום: מדבר יהודה. היתכנות: כת הצדוקים

מגילות ים המלח או 'מגילות מדבר יהודה' ואם תתעקשו 'מגילות קומראן', זהו שמן של קבוצת מגילות עתיקות שהתגלו במדבר יהודה במערות קומראן בעשר השנים תש"ז-תשט"ז ונחשבות לאחד מהנכסים הארכיאולוגיים העתיקים והחשובים ביותר  שנתגלו בתחומי ישראל.

ולא בכדי, המגילות הן מקטעים של כ-800 ספרים מתקופת הבית השני. כשליש מהמגילות מהווים מקטעים של כל ספרי המקרא, למעט מגילת אסתר. יש בהן גם ספרים חיצוניים המוכרים ממקורות נוספים, כגון ספר חנוך א' ועוד. עוד חלק מהמגילות הן כתבים כיתתיים של אנשי כת מדבר יהודה, הייחודיים להם.

אחד הספרים החשובים שנמצאו שם, הוא הטקסט השלם של ספר ישעיהו. טקסט מרכזי נוסף הוא מגילת הנחושת המפרטת את תוכנו של אוצר טמון שהוחבא באדמה אך לא את מיקומו.

התעלומה שקורעת את קהילת החוקרים והארכיאולוגים היא מקורם של המגילות הנדירות: מי כתב את מגילות מדבר יהודה? השאלה הזאת חשובה גם מבחינה ארכיאולוגית, אך לא פחות להבנת הדתות שפועלות גם בימינו. אין ספק שכותבי המגילות לא היו יהודים פרושים הצועדים במסורת ישראל סבא, אך לאיזו כת הם כן שייכים – האם הם נוצרים, איסיים או סתם צדוקים?

תאריך כתיבת המגילות, שנשתמרו יחסית בצורה טובה, נע בין 1900 ל-2000 שנה. במושגים של ארץ ישראל, זו התקופה של סביב חורבן הבית השני וגלות ישראל. המגילות כתובות רובן עברית ומיעוטן ארמית, ואין ספק שמקורן בכתות הקרובות ליהדות.

הסברה השלטת מייחסת את המגילות ל'כת האיסיים' – קבוצה יהודית סגפנית שפרשה מבית חשמונאי ככל הנראה, וחיה חיי פרישות וסגפנות במדבר יהודה. 'איסיים' לפי חלק מהחוקרים, הוא שיבוש של המילה 'חסידים'. התפיסה שהמגילות נכתבו על ידי האיסיים הייתה התפיסה המרכזית בעשרות השנים שמאז גילוי המגילות.

אך תפיסה אחרת, וחדשה יותר, המייחסת את המגילות לקבוצת כהנים צדוקיים, החלה לצבור תאוצה מאז. הדעה הזאת נשענת על הלכות ומנהגים המופיעים במגילות, האופייניים למנהגיהם של הצדוקים שחיו אז, ומתאימים להם. מצדדי התפיסה, עוסקים הרבה בהכחשת הקשר בין המגילות לאיסיים, בעיקר בגלל סתירות שחוזרות על עצמן שוב ושוב.

הסברה השלישית, מייחסת את המגילות לקבוצות נוצרים קדומים, עוד לפני שהנצרות הפכה לדת שלטת ודורסנית, שחיו במזרח התיכון והיו יהודים על פי מוצאם, וכמובן – שמרו מצוות. הקבוצות הללו נודו מהיהדות עקב אמונתן באותו האיש, וחיו במערות שבמדבר יהודה.

תגיות:תעלומות יהודיותמגילות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה